„Kluci si musí hrát“ – tak touto ohranou větou většina z nás omlouvá, proč jsme utratili tolik peněz za cosi, čemu říkáme honosně RC autíčko. Když je to jen nějaká hračka na vysílačku. Ale ruku na srdce, komu z nás o něco dříve narozených, kteří v minulém režimu přece jen nějakou dobu žili právě v tom dětském věku a vzpomínají na to, jak jsme běhali za autobusem na ovládání (rozuměj autobus – kabel – ovladač s volantem, červené tlačítko dopředu a červené dopředu) a tiše záviděli kamarádovi, kterému tetička z Německa poslala Porsche na vysílačku. A když tenkrát prosby u rodičů nepomohly, musíme si svoje dětské touhy začít plnit teď a tak si kupujeme drahé hračky ve snaze dohnat co nám uteklo. A proto se říká „Rozdíl mezi klukem a chlapem je jen v ceně jeho hraček“. Jelikož i já jsem měl tyto touhy tak jsem se po dlouhých 32. letech svého života (nj sakra fakt..32) dospěl k názoru, že RC autíčko je to co, mi ještě chybí.
Jelikož jsem studijní typ a nerad chodím do obchodu kupovat všechno co, mi prodavač doporučí, začal jsem studovat různá fóra a články, což všem vřele doporučuji. Co si budeme namlouvat, přijít na dráhu se spoustou dotazů, které RCčkáři považují za samozřejmé, nebudou se na Vás moc usmívat :-). Je úsměvné, jak v momentě, kdy posunou vypínač na pozici ON, přestávají vnímat všechno okolo a jejich svět se zúží na závodní dráhu a ptát se jich „co je to ten pastorek“…v nejlepším případě si vysloužíte zavrčení 🙂
Po přečtení všemožných informací jsem se rozhodl pro krabici Tamiya, jelikož jedna moudrá rada zní „Kup si něco, co mají v okolí jiní, jinak budeš jezdit sám“ a po pravdě na co vám je podvozek, se kterým si nemůžete zazávodit, nebo ho nikdo ve vašem okolí nejezdí :-). Všechny mé dotazy, ať už chytré nebo úplně mimo , jsem samozřejmě konzultoval s Igorem (jelikož se známe již asi 12 let , nemohl se vymlouvat, že nemá čas 🙂 což vím, že asi nemá) a tak jsem se ptal a ptal a četl a četl (www.masters.cz) a řeknu vám, že na diskuzi krásně vidíte pokrok. Při první jsem spíše přikyvoval a doufal, že mi nenadává, protože jsem neměl ani tucha o čem mluví. Za dva tři měsíce mi už ale bylo spousta věcí jasných a začal jsem tušit, která bije. Takže jak se u nás na Moravě říká „Hold on „ protože žádný začátek není lehký.
A teď ten model:
Rozhodl jsem se koupit si XB Sport hotová sada 4 100 +-
Karoserie: BMW 320 (ne že bych ho tolik miloval, ale byl nejlevnější)
Balení :
– podvozek TT-01E
– motor : RS – 540RH 4×4
– karoserie BMW 320 s přípravou pro osvětlení modelu
– vysílačka AM Tamiya Adspec
– regulátor TEU – 104 BK umožňující Li-Pol baterie (to je ten co „mluví“ s vysílačkou co má motor dělat.)
– servo ( to je ten, co říká jestli pojedeme vlevo nebo vpravo)
Stavebnice je dodána s podrobným čínsko-anglickým manuálem 🙂 , ale nebojte se je tam spousta obrázků.
Co je potřeba dokoupit :
– nabíječka na baterie, baterie (osobně jsem koupil Nosram 4600)cca 2000 Kč
Takže celkem za vše: cca 6 100,-
– nejmenší imbus klíč (1,5mm), prostě o jedno menší než ten co je v té sadě na kroužku :-). Tento imbus určitě využijete při výměně ozubených kol, která po první jízdě vyměníte.
– křížový šroubovák na povolení šroubků na podvozku
– náhradní svorky na kapotu (mršky malý, ztrácejí se úplně sami)
Po rozbalení mě zarazilo, že podvozek je plastový, ale žádný strach, není to obyčejný plast, protože i po několika kolizích s obrubníkem (sakra z ničeho nic se mi objevil v cestě) podvozek žije (ne tak zrcátko)
Vzhledem k tomu, že podvozek je v kupě stačí zapojit baterii (jen jeden způsob, díky vylisované koncovce, tj. nelze zapojit opačně) a jezdit a tady pozor jak zmiňoval Igor v manuálu PRVNĚ SE ZAPÍNÁ VYSÍLAČKA (to jen ať nekoukáte na model jako já a nepřemýšlíte, proč to sakra píská). A druhým problémem (ten přičítám nervozitě z prvního modýlku) bylo poskládání baterií ve vysílačce, nedávají se všechny stejným směrem :-).
Na vysílačce jsou ještě některé přepínače :
– přehození reverse plyn a ovládání serva
– seštelování „předstihu“ a směru (tady v podstatě nastavíte točením knoflíky, aby jel model rovně a aby vám neujížděl sám od sebe)
První jízdy dopadly docela fajn, ale hned po nich se určitě rozhodnete vyměnit převodovou sadu ze základních 61/19 (počet zubů , „velké ozubené kolo na hnací tyči / to na el.motoru (pastorek) protože je to od výroby nastavené na malou spotřebu baterií tj. malá rychlost, ale delší jízda (ale ruku na srdce kdo by tam chtěl kroužit, když ostatní jsou již doma).
Takže šup do obchodu a koupit jinou sadu. Naštěstí každý díl má svoje výrobní číslo a proto doporučuji návod schovat, jelikož popisem „já bych chtěl tam to, víte že? “ asi moc prodavače nepotěšíte.
Doporučuji (určitě na začátku) držet tabulky dodávané s modelem(viz obrázek níže)
Pinion – pastorek (na hřídeli el. motorku)
Spur – hnací (na hřídeli mezi nápravami)
– Při výměně si ZAPAMATUJTE kde byl jaký šroubek, některé jsou delší a když je dáte jinam tak je prošroubujete třeba až do hnacího kola a to se pak netočí 🙂
– vzadu na hřídeli je planetový převod a po rozdělání to chce nervy to tam zase napasovat, ale s trochou cviku to jde.
Po jiném zpřevodování by měl váš modýlek porychlit. Na foru najdete dokonce i pěknou kalkulačku, ve které se dá pěkně spočítat spousta údajů. (http://mojemodely.cz/kalkulacka.htm).
Kde jezdit:
Brno – Globus (zdarma celo ročně)
Bosonohy – naproti starému depu Masarykova okruhu
Slavkov u Brna
Snad některým začátečníkům malá zkušenost pomůže, ale vězte, že tím to teprve začíná 🙂