Jak všichni víme, pro letní sezónu 2011 byla vytvořena značková kategorie Tamiya Cup, kde se můžete zúčastnit s podvozkem Tamiya TT-01 všech verzí. Já se po zimní sezóně dokonce rozhodl zkontrolovat podvozek jako takový. Zaměřil jsem se na hybné části a ložiska.
No… nyní se kaji před všemi majiteli těchto modelů. ANO, je to bezúdržbový model, ale přece jen zejména na kobercovém povrchu, by bylo vhodné občas zkontrolovat ložiska. Protože se jich z 8 kusů (u kol) 6 netočilo…
Na druhou stranu i přes tento nedostatek jel model pořád stejně a já nepociťoval zpomalení či jiný neduh. Takže jsem s autem pořád bezproblémů jezdil a i vítězil.
Také jsem zkontroloval vůle v kardanech, které jsou ocelové a univerzální a taktéž oba kuličkové diferenciály. Kardany 100% stav. Zatímco originál Tamiya diferenciál byl naprosto v pohodě, 3 Racing se již zadíral a bylo potřeba jej vyčistit a znova promazat. Nyní je opět jako nový.
Vůle nikde na podvozku nejsou a všechny spoje a klouby jsou jako nové. A to jsem na podvozku jel kromě motoru Johnson také střídavé motory 13,5 a 17,5.
Dal jsem si práci a vše pořádně odmastil a promazal. Najednou to jede všechno lehčeji 🙂 a ta setrvačnost nyní. A to i s motorem. Shrneme si tedy základní pravidla údržby TTčka:
- zkontrolovat ložiska alespoň jednou za měsíc
- zkontrolovat stav kuličkových diferenciálů. 3 Racing je potřeba více udržovat jak Tamiya. Když máte planetové, máte klid úplně
- motor vyčistit čističem na brzdy a potom promazat kluzná ložiska
Co se týče závodu a přípravy na první Tamiya Cup, pojedu níže uvedené nastavení s tím, že ještě doplním do tohoto článku teplotu motoru a dojezd na LiPo baterii 5000 mAh.
Podvozek – Tamiya TT-01E, kuličkové diferenciály (nejsou podstatné pro tuto rychlost a nemusíte se o nic starat), zadní sbíhavost, ALU kardan, ostatek bez nastavení, kuličková ložiska
Tlumiče – olejové Made in China (z druhé ruky)
Karoserie – ARTA Garaiya Super Japan GT 300
Kola – VTEC 27R (použitá)
Regulátor – LRP QC2 (na bazaru za 1000 Kč)
Baterie – LiPo IP 5000 mAh 40C (použité)
Motor – Johnson 540-J (předepsaný a již celou zimní sezónu ježděný)
Převodový poměr – 55/28. Teplota motoru při teplotě asfaltu 23°C byla 55,8°C. Bez jakéhokoliv chlazení !!!
Délka jízdy – cca 25 minut
– nevýhodou budou staré NiMh 6ti články, které nedrží stabilní napětí a v průběhu jízdy klesá výkon. U LiPo tomu tak není
– regulace Tamiya 104BK by měla naprosto vyhovovat a až takový rozdíl to nebude oproti LRP QC2, QC3. Bude se testovat a údaje doplněny
– kuličková ložiska doporučuji
– ruce závodníka a cit je další podstatný parametr, protože jsem jezdil TT-01E v základu na kuličkových ložiskách na základním regulátoru a bedýnka tam taky byla 🙂
Tamyia Cup musí být pohodová akce pro všechny spojená s radami, pomocí a srovnáním startovního pole.