<p>
Dne 21.11. 2009 se jel už druhý závod osmnáctin valašského království v Pozděchově
nedaleko Vizovic. Těchto závodů se pravidelně účastním se synem <!– separe –>Pavlem od Vánoc roku 2008,
kdy dostal pod stromeček první RC model M18 PRO Onroad. Začátky a první jízdy byly spíše
seznámení se s tratí a o tom, jak to chodí na závodech. Synovi první začátky s RC modely
byly od září roku 2008, kdy se přihlásil do kroužku s RC auty, který založil Antonín
Hráček v Domě dětí Astra ve Zlíně. Jelikož tento kroužek vede člověk, který má ve světě
už nějaké jméno a vede <a href=“http://www.tony.websnadno.cz/RC_klub_Elisky_Junkove_Zlin.html“ target=“_blank“>RC klub Elišky Junkové ve Zlíně</a>, tak jsem se se synem stal jeho
nedílnou součástí.
</p>
<p>
Letní sezónu jsme se i jako klub účastnili seriálu závodů <a href=“http://rcdrahaurcice.zaby.cz/“ target=“_blank“>Určice Cup 2009</a> v Určicích
na soukromé dráze pana Matějky na jeho zahradě, který pořádá Igor Vlahovič
. Na těchto závodech jsme získali spoustu kamarádů a zkušeností. Pro zimní účast na závodech,
se RC klub Elišky Junkové rozhodl zúčastňovat závodů v Pozděchově a závodů v Želechovicích
pořádaných <a href=“http://www.rc.zlin.cz/“ target=“_blank“>RC klubem Zlín</a>.
</p>
<p>
První letošní závod v Pozděchově se jel už 17.10.2009, kde se syn zúčastnil kategorie 1:18
4WD+2WD což je motor 180 a pětičlánek, kde skončil v této kategorii na 2. místě a hned za ním
na místě 3. skončil stájový kolega Petr Nesládek, se kterým neustále svádí boje „kdo z koho“
A se kterým společně trénuje. Na druhý závod pořádaný 22.11.2009 jsme pozvali kamaráda Svaťu
Hájka se svým synem, se kterými se známe ze závodů z Určic a kteří závodí za tým <a href=“http://alsracing.net/“ target=“_blank“>ALS Racing</a> pana Luďka Aschenbrennera. Už jsme se těšili, jak uvidíme novinku a to nové disky
pro modely XRAY M18 PRO právě z dílny ALS, které Hájci testovali. Více se o diskách dozvíte
z portálu <a href=“http://alsracing.net/“ target=“_blank“>ALS Racing</a> a
<a href=“https://www.masters.cz/tech-nove-disky-pro-modely-xray-m18-pro-50309″ target=“_blank“>Masters</a>.
</p>
<p>
Na závody jsme vyjeli se synem s malým zpožděním a tak jsme ze Zlína do Pozděchova jeli na
doraz v zádech s Petrem Nesladkém a jeho synem Mikulášem. Na místě už byli jak kamarádi Hájci,
tak i předseda klubu Elišky Junkové Hráček Antonín. Za námi dorazili kolegové z týmu Radim
Kupský se synem a Mirek Kutal taktéž se synem. V hale už vybalovali svoje nářadíčko Tomáš
Brodský, Karel Kratochvíl se synem Martinem, Libor Holub, Jiří Hrabec a další jezdci. Za pár
minut dorazili závodníci z Polné (u Jihlavy), který vede Vladimír Vomlel. Ano, to je ten, co
pořádal Volné mistrovství osmnáctin (nejlepší závod jakých jsem měl možnost se zúčastnit).
Jako první jsem se přivítal se všemi závodníky a nabídl štamprlu té pravé valašské slivovice
na zaostření zraku a prevenci proti té chřipajzně, co se šíří po světě. O to více mě překvapil
Karel Kratochvíl, který na závody dojíždí z Ostravska a též mi dal ochutnat té jeho slivovice,
která stála na jeho závodnickém depu. Hold prevence je prevence.
</p>
<p>
Tak se mohlo začít s tréninky a přihlašování se do kategorií osmnáctin, Celkem se tu jedou 3
kategorie. Jak jsem již psal tak je to kategorie 4WD+2WD, kategorie 2WD 4/300, což jsou
dvojkolky s motorem 300 a čtyř článkem a kategorie 4WD open. Zaprezentováno celkem 32 závodníků.
Někteří stálí jezdci se omluvili pro nemoc a jeden se omluvil z důvodů domácí zabíjačky. Trať
jako obvykle připravena Fanánky a Hankou Stodolovou s pěkně tlustým kobercem typu jekor. Po
krátké rozpravě a upozornění na „vybraná“ slova, která se pokutují, se mohlo začít s rozjížďkami.
Ty se v Pozděchově jezdí jen dvě a to na pět minut. Trať je pěkně technická a to synovi vyhovuje.
Já figuruji pouze jako servisman a sponzor synátorovi. Do finálových jízd syn postupuje z prvního
místa ze své skupiny a celkově pojede ze třetího místa na startu do finálovek. Jednou ze
zvláštností je, že časomíře velí tvrdou rukou žena, Hana Stodolová.(a vede si líp, jak kdejaký
mužský) Další zvláštností pozděchovských závodů je to, že finálovky se jedou čtyři na deset
minut a jen jedna se škrtá. A to už je co říct. Závodník jedoucí jen jednu kategorii, stojí na
rampě 50 minut jízdy + trénink a pak dalších deset minut jako nasazovač. Takže zhruba hodina
závodění a to je pořádná porce!!! Pokud někdo jede dvě kategorie, tak je to dvojnásobek. Další
výhodou je i to, že je jedno z jakého místa postoupíte z rozjížděk do finálových jízd, protože
se sčítá nájezd kol ze třech finálových jízd. To je z mého hlediska spravedlivější. Ne každému
se podaří naladit vůz v rozjížďkách. V tomto případě se závodí i ze zadního umístění. A to ve
všech finálových jízdách.
</p>
<p>
V první finálové jízdě se projevila „skrytá“ závada na našem modelu a tak po 9. kolech syn
odstupuje z jízdy. Autu se nedostávalo potřebné energie a tak se začalo s přepájením konektorů
na bateriových článcích. Za pomoci kolegy Nesládka jsme brzy objevili tu pravou příčinu poruchy.
Odlomený kablík od konektoru na regulátoru!!! To jsme zjistili až po odřezání smršťovací bužírky.
Takže znova připájet konektor, poopravit pneu, nabít články a auto je připraveno do druhé
finálové jízdy. Ve druhé, třetí a čtvrté finálové jízdě syn dojel vždy na 3. místě a to díky se
zlepšujícímu výkonu kolegy Nesládka, který vždy dojel do cílové pásky na 2.místě. O první pozici
se postaral nepřekonaný Tomáš Brodský, který jede svoji jízdu vždy v optimální stopě a bez
větších chyb. Ve druhé skupině startující Svaťa Hájek st. zajížděl výborné časy a jen díky
některým juniorům, kteří „přiletí“ do zatáčky a nejen v ní, narazí do jezdce jedoucím před ním ,
vyhodí ho z tratě a aniž by počkaly, tak pokračují v další jízdě. Těmto mladíkům by se mělo asi
před každou jízdou zdůrazňovat co je to fair-play. A pokud to nepomůže, tak uplatnit pravidla a
nezapočítat jim jízdu do výsledků. V poslední finálové jízdě chtěl Svaťa po třech takových
karambolech odstoupit. Ale nakonec si to rozmyslel a dojel na celkově osmém místě. Jeho syn zajel
v Open celkově páté místo a tuto pozici zajel i v kategorii dvojkolek.
</p>
<p>
A jaký je celkový zážitek ze závodů ZVK ? Prostě úžasný závod se spoustu dramatických jízd.
Gdo nevěří, tož ať přijede na další závod. Celkové výsledky najdete na portálu <a href=“http://www.rcvizovice.wz.cz/index.php“ target=“_blank“>RC Vizovice</a>.
</p>
<p>
Většina fotek byla již zveřejněna v příspěvku od pana Stodoly. Proto foto je jen ilustrační.
</p>