Převodový poměr – výpočet a jak volit

Igor Vlahovič


Co závisí na převodovém poměru ?

– jak model jede rychle

– jak akceleruje

– jaká bude spotřeba z akumulátoru

– jaká bude teplota motoru

– vše volíme na typu motoru, profilu a typu tratě

 

Jak vypočítáme převodový koncový poměr ?

– ozubené hnací kolo / pastorek a výsledek násobíme vnitřním převodovým poměrem. Př. 84/18 krát 2.0 = 9.3

– koncový poměr u 4WD se počítá tak, jak je výše ukázáno

– koncový u 2WD je pouze ozubené kolo hnací/pastorek

 

Co je vnitřní převodový poměr v podvozku ?

– je dán použitými řemeničkami a ozubenými koly diferenciálu. Ve většině případů je u každého podvozku vnitřní převodový poměr uveden (např. v manuálu)

– u 2WD, tedy u zadního pohonu modelu vnitřní poměr není. Tam je přímý náhon ozubeného kola a pastorku

 

Jak nastavit těžký převodový poměr a co to znamená ?

– menší ozubené kolo a větší pastorek

– menší akcelerace, vyšší maximální rychlost

– vyšší teplota motoru

– vyšší spotřeba z akumulátorů

 

Jak nastavit lehký převodový poměr a co to znamená ?

– větší ozubené kolo a menší pastorek

– větší akcelerace, nižší maximální rychlost

– nižší teplota motoru

– menší spotřeba z akumulátorů

 

Jaký motor zvolit v závislosti na zvoleném převodu ?

– výrobce ve většině případů udává v manuálu doporučený převodový poměr

– pro motory s více závity se používá těžší převod

– pro motory s malým počtem závitů pak lehčí převody

 

Co dělat, když jsi nejsem jistý s volbou převodu ?

– začínáme s lehkým převodem

– kontrolujeme teplotu motoru, připadně spotřebu, pak převod nastavujeme těžší

– pokud je možnost, využijeme manuál nebo radu zkušenějšího