Moravian Le Mans Series – report

Roman Krejčí


<p>
První závod Moravian Le Mans Series je úspěšně za námi. Byl to pilotní projekt, jehož
pokračování zatím přes velký úspěch celé akce není jasné. Uvažuje <!– separe –>se o uspořádání
podobné akce jednou ročně tak aby se stala tradicí, ale ve hře je i samostatné
mistrovství určené stejně jako tyto závody výhradně pro vozy s poháněnou zadní
nápravou, tedy 2WD. Samotná myšlenka organizátora Romana Krejčího spočívala v tom
přitáhnout na start co nejvíce lidí, kteří s touto technikou v širokém okolí startují
v různých klubových závodech. Nakonec sice nepřijel nikdo z Brna, jak se očekávalo,
ani z východočeských pohárů 2WD vozů, přesto bylo převzato v neděli 6.9.2009 celkem
třicet vozů. Nejela se zde ovšem pouze Le Mans Series určená pro sportovní vozy tzv.
placky (LMP) a GT vozy (LMGT), ale také samostatný závod Formule 1 a konečně rovněž
cestovních vozů, které se těší velké popularitě na Valašsku, což potvrdila účast
desítky vozů. Více se sešlo pouze mezi plackami LMP, kde nastoupilo 11 borců.
</p>
<p>
<b>Moravian Le Mans Series </b>
</p>
<p>
<b>Kvalifikace: </b>do kvalifikace, která byla rozdělena do dvou části po 40
minutách nastoupilo celkem 11 jezdců LMP. Technicky se jednalo prakticky o
zcela předpisově otevřené vozy bez limitu. Mezi hlavní favority závodu patřil
Luděk Szostek, Tomáš Rajdus, Roman Štalmach, Roman Krejčí a Petr Jaremejko. Szostek
začal ovládat nejrychlejšími koly kvalifikaci prakticky od prvního okamžiku, kdy
vyrazil na dráhu. Právě model kvalifikace, kyd jezdci kroužili po dráze podle svého
uvážení byl na RC závodech novinkou. Nebylo jasné, jak se s tím jezdci vypořádají,
navíc při propustnosti 10 lidi na tribuně. Včetně vozů kategorie LMGT, které
startovaly současně se tak střídalo celkem 15 jezdců. Aby nedocházelo k přehlcení
dráhy, byl stanovený limit na 40 měřených kol. Ale to bylo dostatečné pro hladký
průběh kvalifikace, která vzbudila velký zájem všech jezdců a vesměs ji velmi
kladně přivítali. Nakonec se radoval právě Luděk Szostek, který velmi přesvědčivě
ovládl i druhou kvalifikaci, kde se dlouho držel na druhém místě pořádající Roman
Krejčí, ale v závěru se před něj vtěsnal Jaremejko a Štalmach. Mezi LMGT plnil
roli favorita vítěz poslední zimní sezony Formule 1 X Ray Challenge, Jan Košík
s karosérii Corvette na podvozku vlastní konstrukce na bázi Keilu. Ostatní vesměs
sázeli na osvědčenou Tamiy F103GT, případně RM. Pouze Jaremejko jezdil na novince
X Ray X10 s karosérii Porsche 956.
</p>
<p>
</p>
<p>
<b>Výsledky kvalifikace: </b>
</p>
<p>
1. Szostek, Mulsane LMP, 16,09
</p>
<p>
2. Jaremejko, Porsche 956, 16,44
</p>
<p>
3. Štalmach, Porsche 956, 16,45
</p>
<p>
4. Krejčí R., Toyota 88CV, 16,59
</p>
<p>
5. Novosad, Audi R8R, 17,43
</p>
<p>
6. Rajdus, Panoz LMP, 17,76
</p>
<p>
7. Košík, Corvette (1. LMGT), 18,12
</p>
<p>
8. Mačejovský, Courage LC70, 18,44
</p>
<p>
9. Kunc, Audi R8R, 18,48
</p>
<p>
10. Jírů, TVR Sagaris (2.LMGT), 19,01
</p>
<p>
11. Goluch, Porsche 911GT3 (3.LMGT), 19,06
</p>
<p>
12. Krejčí M., Jaguar XJR14, 19,32
</p>
<p>
13. Kratochvíl, Courage LC70, 19,45
</p>
<p>
14. Kohut, Jaguar XJR12, 21,02
</p>
<p>
15. Schneider, Ferrari GT (4.LMGT), 21,37
</p>
<p>
<b>Závod: </b> Klasifikace v závodě byla dána počtem najetých kol a nejmenším časem
ze čtyř odjetých finálovžch jízdách po 15 minutách. Pole jezdců bylo rozděleno do
dvou skupin. V té silnější nastoupilo 7 nejrychlejších z kvalifikace, v pomalejší,
která zahájila závod potom 8 jezdců. Z nich byl od začátku nejrychlejší Jiří
Mačejovský, kdyř po 15ti minutách najel 47 kol před Tomášem Jírů a Petrem Goluchem,
tedy dvěmi vozy GT. Pro potíže s baterií ve voze odstoupil z této čtvrthodinky
Rostislav Kohut po 11 kolech. Mezi těmi nejrychlejšími ujel Luděk Szostek všem prakticky
od startu a po první čtvrtině závodu najel na soupeře 3 kola a tedy celkem 53 krát
absolvoval tot velmi rychlou trať. O druhé místo bojoval Rajdus s Jaremejkem. Zklamaný
byl Krejčí, který zvolil špatné obutí pro svou Toyotu 88C-V. Pět jezdců se dostalo
pod hranici 17 sekund. Oproti tréninku si tak výrazně pomohl právě Rajdus, který také
hledal optimální nastavení podvozku a správné obutí. Jan Košík na Corvettě dominoval
mezi LMGT, když se jako jediný dostal do té lepší poloviny. Smůlu mel rychlý Novosad,
kterému nefungoval čip a tak nějel 0 kol… a to znamenalo sestup do druhé poloviny
startovního pole, Naopak Mačejovský si mohl zajezdit s těmi nejrychlejšími. To byla
další specialita tohoto závodu, totiž že se po každé jízdě počítalo průběžné pořadí
a podle něj se měnila i sestava jezdců pro další část závodu. V té si vedl dobře
Tomáš Jírů, který si jako druhý v LMGT vyjel postup mezi nejrychlejší. Větší radost
měl konečně i Kohut, který dojel v pořádku do cíle. Dodám, že vodil krásný Jaguar
XJR12? Který je téměř 20 let starý! Jedná se o předchůdce slavné F103GT. Smůlu v
této části mel Petr Goluch, který objel pouze 15 kol a tak se mu druhé místo v LMGT
naprosto vzdálilo. To Szostek polepšil a najel celých 54 kol. Zrychlil ovšem
Jaremejko, který zaostal pouze 2 kola. Rajdus tak dojel třetí. Čtvrté místo bylo útěchou
pro Krejčího, který měl problémy s elektronikou, které se bohužel po cleý zbytek závodu
nepodařilo odstranit. Byla to škoda, protože se tak snížil počet favoritů o stupně
vítězů. Totéž se dá říct o Štalmachovi, jehož baterie nevydržely nápor 15ti minutové
rychlé jízdy, a tak po 13 minutách odstoupil. Košík upevnil vedení mezi LMGT a nutno
říct, že 47 najetých kol byl parádní výsledek. V předposlení čtvrtině závodu měl
problémy čtvrtý jezdec LMGT Matěj Schneider, jehož Ferrari zastavilo po necelých
11 minutách. Nedojel ani Kratochvíl a Novosad. Zlepšoval se Krejčí Martin, který
zde jel svůj teprve druhý závod mezi RC modeláři. Na špici zvyšoval náskok Szostek.
Na dalších místech si to rozdávali opět Jaremejko s Rajdusem a na pěkném čtvrtém
místě jezdil Košík před Jírů. Krejčí Roman se potýkal stále s problémy a byl rád,
že dojel do cíle. V poslední čtvrtince závodu se ve slabší rozjížďce radoval Petr
Goluch na Porsche, ale ani to nestačilo na třetí místo v LMGT. Zmiňovaný Martin
Krejčí dojel na krásném Jaguaru XJR14 druhý a potvrdil zlepšující se formu. Závod
nedokončil nejstarší jezdec Jiří Kunz, který najel pouze 5 minut. V jedné z
finálových částí dokonce nestartoval, takže byl v pořadí mimo hru. Nedařilo
se opět ani Novosadovi a cíl nespatřil tentokrát ani Karel Kratochvíl. Szostek
nakonec najel v poslední části 56 kol. Velmi rychlou koncovku předvedl Tomáš Rajdus,
který se tak vyhoupl na celkově druhé místo před Jaremejka, kterého doprovázely
problémy a skončil minutu a půl před limitem. Jan Košík, dosud suverén mezi LMGT se
potýkal s několikrát uvolněným kolem, takže z krásně rozjeté jízdy propadal dozadu a
tak ho jedinkrát porazil i Tomáš Jírů. V celkovém hodnocení si však Košík prvenství uhájil.
</p>
<p>
<b>Neoficiální výsledky LMS: </b>
</p>
<p>
1. Szostek, Mulsane LMP, 216, F103GT
</p>
<p>
2. Rajdus, Panoz LMP, 202, F103GT
</p>
<p>
3. Jaremejko, Porsche 956, 201, X10
</p>
<p>
4. Košík, Corvette, 183 Keil, (1. LMGT)
</p>
<p>
5. Mačejovský, Courage LC70, 181, F103GT
</p>
<p>
6. Jírů, TVR Sagaris, 180, F103GT, (2.LMGT)
</p>
<p>
7. Krejčí R., Toyota 88CV, 172, F103GT
</p>
<p>
8. Krejčí M., Jaguar XJR14, 171, F103GT
</p>
<p>
9. Schneider, Ferrari GT, 157, F103GT, (3.LMGT)
</p>
<p>
10. Goluch, Porsche 911GT3, 145, F103GT, (4.LMGT)
</p>
<p>
11. Kratochvíl, Courage LC70, 143, F103GT
</p>
<p>
12. Kohut, Jaguar XJR12, 131, Tamiya
</p>
<p>
13. Novosad, Audi R8R, 103, F103GT
</p>
<p>
14. Kunc, Audi R8R, 99, F103LM
</p>
<p>
15. Štalmach, Porsche 956, 91, F103GT
</p>