Co obnáší psaní reportů ?

Igor Vlahovič


<p>
V poslední době se často setkávám s dotazy, co obnáší udělání takového reportu a i toho ONLINE.
Odpovídám tak na mailové dotazy <!– separe –>a i přímo na závodě. A tak jsem se rozhodl vám
v tomto příspěvku nastínit jeden takový závodní den z pohledu přispěvatele. A vrátím se i na úplné
začátky svého psaní článků.
</p>
<p>
První články jsem začal psát v roce 2003, kdy jsem začal poprvé závodit na tehdejším Kyosho
Cupu pořádaném firmou HMP. Množství článků z této doby najdete na mých původních stránkách,
které jsem spravoval. Nyní jsou již statické a na jiné adrese. Ale obsah zůstal zachován. Stačí
navštívit <a href=“http://matej-gallery.ic.cz/“ target=“_blank“>tento odkaz</a>.
</p>
<p>
V té době byly články krátké, bez podrobností a s opakujícími se výrazy. Byly to začátky a
nevěděl jsem, jak to přesně dělat. Prostě jsem sedl po závodě k počítači a napsal pár řádků
z mého pohledu. Psal jsem jednoduše, žádné podrobné výsledky. Jezdilo také podstatně méně lidí.
A závodů bylo v tu dobu málo a já byl na jedné akci za měsíc. Článek doplnilo pár fotek a skoro
pokaždé se týkaly naší kategorie a i text byl zaměřen pouze té kategorii, kterou jsem jel.
</p>
<p>
S vývojem času jsem dostal nabídku od pana Jirky Tomana, zda bych nechtěl posílat své příspěvky
na jeho portál. Psal se rok 2005, měsíc květen a jel se závod Morava Cup 2005.
Nabídku jsem přijal a poslal svůj první <a href=“https://www.masters.cz/morava-cup-kat.-standard-56527″ target=“_blank“>článek</a> na portál Masters.cz. pro mne osobně velký zážitek. Do té doby jsem pouze
Masters sledoval, nic více. A od této doby jsem začal pravidelně přispívat na tento portál. A report
se vždy objevil duplicitně jak na mých stránkách TRF414, tak i na tomto portálu.
</p>
<p>
Když jsem začal psát pravidelně na portál pro Jirky Tomana, opět jsem se v textech soustředil
pouze na svoji kategorii, kterou jsem jel. Délka textu byla možná o něco delší, nicméně obsah
byl stručný a bez „šťávy“ a omáčky.
</p>
<p>
Přesunu-li se do roku 2007 na jeden závod <a href=“https://www.masters.cz/blansko-22.7.2007-xtc-morava-2007-18735″ target=“_blank“>Xray Challenge Morava</a>
, obsah opět zaměřen na kategorii
Masters. Fotky byly naštěstí
univerzální. Ale bylo to dost rozsahově omezené.
</p>
<p>
Když jsem v roce 2008 dostal nabídku na spoluvedení serveru Masters od pana Tomana s možností
převzetí celého projektu, musel jsem zásadně změnit přístup k psaní reportů. Ale zažitý zvyk
psaní o jedné kategorii byl silný. Bylo to pro mne i jednodušší, protože jsem sledoval pouze
svoji kategorii a o nic jiného jsem se nemusel starat. Jeden z prvních reportů o všech kategoriích
byl z <a href=“https://www.masters.cz/xray-challenge-morava-25.5.2008-svitavy-33553″ target=“_blank“>Xray Morava</a>. Zamyslel
jsem se a začal psát více podrobněji a i délka byla tím pádem jiná. Každý report jsem se snažil
psát trochu jinak, protože jsem si uvědomoval, že udržet přízeň čtenářů není žádná legrace.
</p>
<p>
Kromě reportů jsem začal psát (samozřejmě i dříve), svoje zkušenosti s RC modely a technikou.
</p>
<p>
V této době jsem psal reporty v klidu doma, po závodě a psal z výsledkových listin. Snažil
jsem se zachytit atmosféru závodu, ale dnes si uvědomuji, že to nebylo 100% možné.
</p>
<p>
Proto jsem zkusil svůj první online report z <a href=“https://www.masters.cz/mistrovstvi-zaku-1-ku-18–22.11.2008-online-report-10538″ target=“_blank“>Mistrovství řáků v Polné</a>
. Ten už byl mnohem
podrobnější a týkal se také všech závodníků v akci. Byly na to tenkrát ohlasy a tak jsem začal
uvažovat o tomto stylu psaní. Bylo to sice dost náročné, ale už jsem to měl zapsáno v hlavě.
</p>
<p>
V lednu 2009 jsem se oficiálně stal majitelem serveru Masters se všemi právy a povinnostmi.
Začal jsem psát o každé drobnosti a i závodů poněkud přibylo. Xray Challenge, Brno/Březí/Lužice,
závody v Hrotovicích, Porsche Cup při MČR Large Scale a další podružné akce. Textu a fotek začalo
přibývat. Články se staly obsáhlejší a prvním závodem Porsche jsem vlastně odstartoval psaní
ONLINE reportů napořád. Sledovanost byla dobrá (dle statistiky přístupů) a tak jsem se rozhodl
začít praktikovat tento způsob na každé závodní akci.
</p>
<p>
Ale uvědomoval jsem si náročnost této práce. Proto jsem zvažoval přestup do jiné kategorie, abych
měl více času na psaní a jezdil jen pro radost a bez stresu. Protože k psaní potřebujete klid.
Nakonec jsem zůstal věrný kategorii Micro v Xray Challenge, jezdil velké měřítko a testoval
desetinu Tamiya s kamarády a připravoval se na první Hobby závod.
</p>
<p>
A nyní po delším seznámení historie mého psaní se dostáváme k jádru věci – co je potřeba k
psaní v terénu a jak to probíhá v jednom takovém závodním dnu.
</p>
<p>
Dříve jsem psal články doma na pevném PC a pomalou linkou posílal Jirkovi Tomanovi. Pak jsem
si pořídil laptop Acer a otestoval jeho výdrž. Dokázal přežít přejetí firemním autem a začal jsem
ho brát na závody, kde jsem do něj aktuálně zapisoval dění. Ale neposílal do jisté doby ihned
do éteru. Ale i tak to byl pokrok. Ale tahat se s cca 3 kilogramy těžkým přístrojem. Žádné
pohodlí. A tak s nástupem ONLINE práce jsem uvažoval o technice malé, lehké a mobilní. A aby zajišťovala
přístup na internet kdykoliv.
</p>
<p>
Volba padla na netbook Acer A110. Zde jsem zatím odolnost oproti firemnímu ani jinému vozidlu
nezkoušel. V přenosném prckovi jsem měl USB, čtečku karet, BT adaptér, WIFI. Systém XP Home podporují
všechny aplikace potřebné na psaní v html, úpravu fotek a zpracování video souborů.
</p>
<p>
Ale protože pracuji v terénu a zatím je jen velmi málo volně přístupných WIFI spotů (na závodě
skoro nikde), bylo potřeba se připojovat stabilně ihned. A tak volba padla na mobilní přístroj
Nokia E50, která mi nyní slouží jako BT modem. Sice rychlost 112 kb/s není závratná, ale pro
přenos textu je to naprosto dostačující. Navíc opravdu nejsem odkázán na WIFI. A pokud je tam signál
T-Mobile, není problém. Pro přenos fotek a video souborů však naprosto pomalé. Proto upload
provádím až z domova, kde mám rychlé připojení. Fotky pořizuji aparátem SONY DSC S-700.
</p>
<p>
Ale doba rychle běží a i možnosti se mění. Nevylučuji možnost jiného připojení v budoucnosti
jiným a efektivnějším způsobem. Celodenní přenos textových dat přes T-Mobile internet přijde
cca na 60 Kč. Což je částka příznivá a stojí to pro čtenáře udělat. A nyní k průběhu dne, kdy
systém psaní a posílání zatím neměním…
</p>
<p>
Po příjezdu na závodní akci si najdu místo, odkud lépe vidím na dráhu a na dění. Připravím
si závodní náčiní, zapnu PC a BT modem. V textovém editoru PSP pad napíši základní info po
příjezdu na dráhu a okamžitě pošlu na internet. V horní části je vždy info o času aktualizace,
aby lidé zbytečné neklikali na článek samotný a nezkreslovali čtenost. Samotný reload základní
stránky nemá na nic vliv.
</p>
<p>
Po zaslání dat si připravuji model a krátce trénuji. Většinou je vše OK a tak model leží v depu
do další jízdy a jen nabíjím baterie. A co se děje v té cca hodině mezi jízdami ?
</p>
<p>
Dříve jsem se „nudil“, protože hodina je dlouhá doba. Ale nyní vezmu fotoaparát Sony, zajdu
do dep závodníků a fotím dění, natáčím počin pilotů včetně krátkých konverzací. Pak se vrátím
na základnu a ihned zpracovávám obsah paměťové karty – tedy komprimuji foto, tvořím video záznamy
pomocí Windows Movie Makeru. Více foto a více záznamů = více práce. Pojmenování souborů, selekce
fotek atd.
</p>
<p>
Do toho pozoruji dění na startech a občas se zaměřím na konkrétní jízdu a zachytím komentáře
pořadatele a jízdu pilotů. Pak jdu k výsledkové listině a doplním přesnější údaje po dojezdu
skupiny. Skončí kolo kvalifikací / finále a já se připojím přes BT modem NOKIA a pustím data
ONLINE do éteru a vy si je můžete ihned přečíst. Tento kolotoč je po celý den a nevěřili by jste,
jak vám ten den rychle uběhne. Vlastní jízda proběhne rychle, auto jen zkontrolujete, dáte baterky
na nabíječ a opět do práce… Snažím se zaznamenat i drobnosti a postřehy, i když ne vždy se mohu
strefit do gusta účastníků a mohu se splést ve jménu, pořadí či dané skutečnosti. Ale při tom
množství informací, které za den zpracovávám, se tomu nedá předejít. O chybách v textu ani
nehovořím. Snažím se to po sobě kontrolovat, ale chyba tam vždy je. Večer se snažím o korekci.
</p>
<p>
Před vyhlášením výsledků pošlu poslední ONLINE info. Po příjezdu domů mám v podstatě zpracované
fotky i videa. Takže se připojím na rychlou linku a stačí pouze nahrát soubory na Youtube, přes
FTP nahrát foto včetně úvodní fotky. Pak vložím odkazy na Youtube přímo do html kódu formou
OBJECT, udám cestu k fotogalerii a dám ENTER… Celodenní práce je u konce a já jen letmo
zkontroluji svoji práci, zda se vše zobrazuje a je plně funkční.
</p>
<p>
Takže to bylo asi vše, co se týče mého psaní a zveřejňování příspěvků od historie do
současnosti. Sami si udělejte názor na obtížnost a časovou náročnost této práce. Ale rozhodl
jsem se to dělat proto, aby zejména noví zájemci dostali informace co nejdříve, aktuální.
A nejlépe přímo z dění. Text doplněný fotkami a nyní i záznamy by mohl pomoci při rozhodování,
zda začít s RC modelem a pak případně přijít na nějaký ten závod osobně.
</p>