I. ročník Havířského Cupu – očima závodníka

Rostislav Klement


<p>
Slova závodníka a šéfa teamu Cody&#8217;s Racing Bystřice p. Hostýnem od srdíčka &#8230;.
</p>
<p>
I. ROČNÍK HAVÍŘSKÉHO <!– separe –>CUPU
</p>
<p>
Aneb mnoho palců nahoru a jeden klobouk dolů&#8230;
</p>
<p>
Tak nám skončil první ročník Havířského cupu&#8230; Už jeho &#8222;předvoj&#8220; – Havířovská pohodovka
ukázala, že závody lze dělat i jinak, než jsme zvyklí z &#8222;velké&#8220; letní sezony, kdy vše
probíhá ve stresu, nervech a hlavně v nesrovnatelně vyšších nákladech, která velká měřítka
přinášejí. Proto se spousta pilotů &#8222;velkých&#8220; aut na zimu uchyluje k &#8222;relaxačně-poklidnému&#8220;
závodění s &#8222;Mini-Zetky&#8220;. Jak to popsal jeden můj známý a spolubojovník z letních tratí:
&#8222;Do jedné kapsy strčím auto, do druhé vysílačku, k tomu pár korun a jedu na závody&#8220;.
</p>
<p>
Po &#8222;pilotním&#8220; premiérovém závodu, kterým byla již zmiňovaná Havířovská pohodovka jsem
(a nejen já) velmi uvítal, když podzimní závodnickou mezeru, kterou jen sporadicky vyplňuje
Slovensko-Moravský pohár, naplnil Havířský cup. Okamžitě bylo jasné, že náš tým jede komplet
celý seriál. Navíc jsme to uvítali i jako možnost &#8222;rozjezdit&#8220; se před zimním seriálem –
&#8222;Stolárnou&#8220; pořádanou ve Frýdku-Místku. Během celého podzimního seriálu se ale sešla tak
silná a pestrá konkurence, že se &#8222;zahřívací&#8220; závody změnili ve rvačku o každý bod do
celkového hodnocení. Navíc ceny byly neskutečně lákavé a nemohl se najít nikdo, kdo by
neměl tajné přání, kterou cenu by si v závěru seriálu rád odnesl. Šance měli nejen vítězové,
ale díky zajímavému systému rozdílení cen v podstatě všichni jezdci. Výhodou lépe umístněných
byla větší šance při jejich losování. No a hlavní cena&#8230; to byla další super vychytávka
organizátorů – satelitní navigace&#8230; Nejspíš nenajdete nikoho, kdo by ji nevyužil, a když
se stalo, že ji vyhrál jezdec školou povinný, který si ještě na řidičák bude muset pár
let počkat, tak přišla obrovská radost z úžasného dárku pro rodiče k blížícím se Vánocům&#8230;
Prostě další palec nahoru.
</p>
<p>
Při výčtu superlativ se dá pokračovat. Málokdy se stává, že na závody RC modelů aut přijde
větší počet diváků. Většinou se jedná o rodinné příslušníky a známé jezdců. Ale tady to bylo
úplně jinak. Pozorovat naprosto &#8222;cizí&#8220; návštěvníky, jak se zaujetím sledují boje na trati a
hned celkem nekompromisně hodnotí techniku jezdců, kteří se před diváky o to více snaží, je
opravdu zážitek&#8230; No, byl to boj a taky nervy. Jsem zvědav, kolik tatínků po této zkušenosti
začalo pátrat po možnosti &#8222;jak začít&#8220;&#8230; Proč tatínků&#8230;? Protože nejlepší výmluva, proč si
třicetiletý chlap koupí autíčko a začne závodit je, že mají se synem (a občas dcerou)
společný koníček&#8230; J Hezká výmluva a častá praxe&#8230; 😀 Navíc ukažte mi lepší přípravu pro
život, než jsou závody, ať už v čemkoliv a s čímkoliv. Výhry, prohry, fair-play&#8230; No možná
téma k zamyšlení pro ministerstvo školství&#8230; 😉 Divákům navíc hodně zjednodušilo orientaci
v pořadí a umístnění rychle se míhajících modelů promítání aktuálního pořadí, časů a dalších
informací dataprojektorem napojeným přímo na počítač s měřícím zařízením. Záležitost, která
hodně pomáhala i jezdcům v aktuální orientaci v pořadí-další palec nahoru…
</p>
<p>
Prostředí, ve kterém se celý seriál odvíjel, bylo nezvykle velké, zajímavé a spojení
nejmodernější techniky s kulisou historické budovy v areálu nabytým technickými kousky,
které oživovaly ruce našich otců a dědů&#8230; hmm&#8230; další palec nahoru! Nebyl nikdo, kdo by nevyužil
možnosti si při závodech, před nimi, nebo po nich, prohlédnout zařízení, která od konce
40-tých let 19. století do nedávné minulosti pomáhala v obtížné a náročné práci. Cestou
na první závody pořádané v areálu Dolu Michal, národní kulturní památka, Ostrava-Michálkovice
jsem měl představu, že jde o ojedinělou a spíše výjimečnou akci, ale postupně jsme zjišťovali,
že vedení tohoto subjektu se podílí na velmi zajímavých aktivitách všech možných žánrů a
zaměření. Závody RC modelů jsou toho důkazem. Každopádně se Důl Michal stává cílem našich
cest i mimo závodní termíny.
</p>
<p>
Obrovský dík patří všem, kdo se podíleli na celé organizaci a příjemném průběhu všech závodů
seriálu Havířského cupu. Připravit takto kvalitní seriál se vším kolem, v podstatě na místě
neoraném, hmm&#8230; další palec nahoru! A klobouk dolů! Za celou dobu jsme celý team nenašli jedinou
kaňku, která by narušovala naprosto hladký průběh celých závodů. Velký dík za to patří
&#8222;Yettimu&#8220; Mílovi Kotrabovi, který vše řešil s klidem a úsměvem jemu vlastním. Každopádně
jakékoliv akce, kterou bude pořádat, se moc rádi zúčastníme a už teď se těším na Stolárnu,
kde bude moct &#8222;Yetti&#8220; konečně i závodit, a kde si to opět rozdáme na trati&#8230;!
</p>
<p>
Hodně mne překvapilo, že nad celou akcí roztáhla ochranná křídla &#8222;organizace&#8220;, od které
bych to nečekal. Úřad městského obvodu Ostrava-Michálkovice&#8230; Původně jsem myslel, že jde
o nějakou recesi, nebo žert, ale nešlo&#8230; Každopádně pokud by takové aktivity podporovala
&#8222;radnice&#8220; v našem bydlišti, tak mám u voleb jasno. Konečně někomu došla stará pravda &#8222;kdo
si hraje, nezlobí&#8220; a prevence = nejlevnější represe&#8230; Můžeme jen obyvatelům Ostravských
Michálkovic závidět jejich &#8222;hravé&#8220; představené. J Škoda, že si nepřišli i zazávodit, mohlo
by být zajímavé vypsat kategorii pro sponzory a dobré duše seriálu. Možná nápad na zvážení
pro organizátory pro příští ročník&#8230; Jo, mimochodem, kdy bude otevřená registrace na další
ročník Havířského cupu&#8230;??? Cody&#8217;s Racing Team Bystřice pod Hostýnem jede komplet!!!
</p>