<p>
Obliba formulí F1 stále stoupá. Dokonce už jsou návrhy na uspořádání celostátního mistrovství republiky. Co ale schází, jsou jednotná technická a soutěžní pravidla. Poněvadž <!– separe –>se něčeho podobného z RCAČR v nejbližší době pravděpodobně nedočkáme, předkládám k nahlédnutí a případné diskuzi pravidla, podle kterých se pojede pravděpodobně II.ročník GRAND PRIX Elišky Junkové. V případě, že by se tato kategorie osamostatnila, tak přikládám i časový harmonogram závodu.
</p>
<p>
<b>Technická pravidla</b>
</p>
<p>
Podvozek : libovolný formule – 2WD – E 1:10
</p>
<p>
Karoserie : polomaketa formule F1 – dle skutečného vzoru
</p>
<p>
Motor : elektro – libovolný
</p>
<p>
Regulátor : libovolný
</p>
<p>
Pneu a mazání : případná omezení dle pořadatele závodu, jinak libovolné
</p>
<p>
Baterie : libovolné – v pevném obalu
</p>
<p>
Rozměry : min. šířka zadních kol : 30 mm, max. šířka zadních kol : 50 mm, max. šířka modelu : 205 mm
</p>
<p>
Podle těchto technických pravidel byly odjety závody letního seriálu GRAND PRIX Elišky Junkové – zúčastnilo se 30 soutěžících – a dle nich se pořádají i závody Zimního poháru F1 v zimní části XRAY Challenge v Holešově a v Želechovicích. Prozatím se v kategorii formulí zúčastnilo 40 závodníků. Nebyl podán jediný protest.
</p>
<p>
<b>Soutěžní pravidla</b>
</p>
<p>
Při tvorbě těchto pravidel, jsem vycházel ze systému závodů skutečných vozů F1. Jediný závod na x počet kol, kterému předcházejí kvalifikační jízdy. Ve skutečném závodě F1 může vlastní závod jet najednou i více než dvacet jezdců. My jezdíme maximálně po deseti a náš soutěžní systém proto musí být takový, aby si všichni přihlášení závodníci měli možnost odjet přibližně stejný počet soutěžních minut na dráze.
</p>
<p>
Dle počtu přihlášených, jsou jezdci rozděleni do skupin. Max.počet ve skupině je deset jezdců.
Každá skupina absolvuje kvalifikační rozjížďky – dle dispozic pořadatele. Obvyklé jsou tři po pěti minutách. V těchto třech rozjížďkách se každý jezdec bude snažit najet co nejrychlejší kolo – jako v F1 -, které se mu jediné bude počítat pro rozdělení do skupin vlastního závodu. Dostaneme tak pořadí od prvního do x-tého. Jednotlivý soutěžící se nemusí zúčastnit všech rozjížděk. Stačí, když absolvuje jedno měřené kolo.
</p>
<p>
První až osmý postupují přímo do finále. Vytvoří A skupinu. Závodníci, kteří zajeli časy na devátém až osmnáctém místě, budou zařazeni do semifinálové skupiny B. Ostatní vytvoří další skupiny- maximálně po deseti jezdcích C,D,…. V těchto skupinách budou bojovat o celkové devatenácté až x-té místo.
</p>
<p>
( V případě, že se závodu zúčastní pouze devatenáct, nebo dvacet jezdců, nebude vytvořena další skupina a tito závodníci skončí na devatenáctém, případně dvacátém místě.)
</p>
<p>
Finálové jízdy se jezdí většinou tři po pěti minutách a každému se započítávají dvě nejlepší. V F1 tímto způsobem odjedou skupiny od devatenáctého místa (C,D,…). V „C“ skupině se tedy pojede o devatenácté až dvacáté osmé místo v „D“ skupině o dvacáté deváté až třicáté osmé, atd.
</p>
<p>
V průběhu prvních finálových jízd odjedou skupiny C,D,… svou první finálovou jízdu. Skupiny A a B odjedou tří až pěti minutový trénink.
</p>
<p>
Druhé finálové jízdy absolvují opět postupně skupiny C,D,… Po nich nastoupí ke druhému tří až pěti minutovému tréninku skupina A. Na závěr těchto druhých finálových jízd se pojede jedno semifinále závodníků B skupiny na deset minut. Startovat budou ze startovního roštu. První dva z této jízdy doplní finálovou skupinu na deset jezdců. Na roštu ve finále budou na devátém a desátém postu. Jezdec, který obsadí v této jízdě třetí místo, skončí celkově na jedenáctém místě, čtvrtý na dvanáctém atd.
</p>
<p>
Po odjetí třetích finálových jízd skupin C,D,… se pojede finále nejlepších deseti jezdců. Jako ve skutečných F1 se pojede na určený počet kol ( např.70) tak, aby finále trvalo přibližně patnáct minut.
</p>
<p>
Možná to bude pro někoho příliš krkolomné, nebo zbytečně složité. Je to ale přizpůsobeno stávajícím zvyklostem na soutěžích v zimních měsících, kdy každý ze soutěžících – ve všech kategoriích – najede během závodu 6×5 minut.
</p>
<p>
Tento soutěžní systém zajišťuje neustálou gradaci závodu se závěrečným vyvrcholením ve finálové jízdě. Je to určitě dostatečně „čitelné“ a přitažlivé i pro přihlížející diváky. Důležité ovšem bude, jest-li bude možné v počítači nastavit jízdy na čas – dle stávajících zvyklostí – a jednu, finálovou jízdu na odjetá, předem určená kola
</p>
<p>
<b>Časový harmonogram závodu F1</b>
</p>
<p>
Předpokládejme, že se do soutěže přihlásí 53 závodníků. Bude vytvořeno minimálně šest skupin. Čtyři skupiny po deseti, pátá bude složena ze sedmi a šestá z šesti soutěžících.
</p>
<p>
Zahájení závodu v devět hodin, vlastní závod začne rozjížďkou první skupiny v 9,30. Jedna rozjížďka pět plus tři minuty. Poslední jízda v první rozjížďce – šestá skupina – skončí v 10,20. Druhé rozjížďky skončí v 11,05 a třetí v 11,50. Můžeme si dát asi hodinovou přestávku. V té rozhodčí rozdělí závodníky do skupin.
</p>
<p>
Ve třináct hodin ke své první finálové jízdě (pěti,šesti… minutové – dle dispozic pořadatele) nastoupí závodníci skupiny „F“, kteří pojedou o celkové čtyřicáté deváté až padesáté třetí místo. Po ní E,D a C. Semifinálová a finálová skupina (B a A) si odjedou tří až pěti minutový trénink. Tyto první finálové a tréninkové jízdy skončí asi ve dvě hodiny.
</p>
<p>
Po odjetí druhých finálových jízd skupin F,E,D a C nastoupí skupina „A“, k další tréninkové jízdě. Po ní bude vyvrcholení druhých jízd – semifinále „B“ skupiny na deset minut. Ukončení těchto jízd bude asi ve tři hodiny.
</p>
<p>
Své třetí finálové jízdy si odjedou skupiny F,E,D a C. Po jejich ukončení bude slavnostní nástup finalistů – po jednom na tribunu s ohlášením jeho jména a klubové příslušnosti. Vlastní finále se pojede na určený počet kol tak, aby celkový čas této jízdy byl asi patnáct minut. Start a cíl finále odmávne startér praporkem.
</p>
<p>
Pro zviditelnění celého průběhu závodu bude velmi důležitý hlasatel. Ukončení závodu s vyhlášením výsledků bude asi v půl páté.
</p>
<p>
Závody by mohly být dvoudenní. Druhou kategorií by mohla být kategorie Le Mans a GT, pro kterou jsou velmi atraktivně zpracována technická i soutěžní pravidla v Le Mans serii, kterou organizačně řídí ing.Roman Krejčí.
</p>