<p>
Téma bezdušového pneu na modely 1/18 jsem zde již rozebíral. Obutí tohoto typu už jsem vytvořil a zkusil na XRAY M18 PRO. A osvědčilo se.
Navíc kolega nyní zkoušel toto obutí v Určicích na novém povrchu dráhy, s motorem 370 a 6ti články a dle jeho slov model seděl jako přikovaný.
Navíc po dojezdu byl model čistý více jak z koberce. A to je dobrá zpráva, že ?
</p>
<p>
Mně to nedalo a v návaznosti na závod v Určicích dne 19.4.2008 jsem si vyrobil bezdušové pneu i na klasické mechy GRP. Jedná se o klasická nasazovací
kola na starší typ XRAY podvozků a NANDA NRX. Pravdou je, že jsem to zde již rozebíral, ale rozhodl jsem se nyní postup předvést ještě jednou a více
podrobně přátelé. Fotodokumentaci uvádím níže. Foto jde hezky za sebou tak, jak jsem postupoval.
</p>
Takže prvně jsem si koupil duši na dětské kolo o rozměru 47/54 – 203 12 1 x 1,75 x 2 1/4. Z této duše jsem odstřihnul proužek o patřičné šíři – záleží
na které z kol. Já to tvořil na přední mech GRP střední tvrdosti. Šířka musí být dostatečná, aby kraje duše byly hezky zahnuté kolem kraje mechových
kol. Více nevadí, to se pak zastřihne nebo jinak upraví.
</p>
<p>
Potom jsem duši roztáhl a navlékl na mechové kolo. Doporučuji toto provádět na kola nová, která mají stejný průměr, aby se docílilo stejného průměru kol.
Po navléknutí je potřeba zejména vnější okraje hezky zarovnat. Jednak aby to vypadalo dobře a taky aby se kraje mohly potom zajistit chemoprénem nebo
sekundovým lepidlem (v mém případě). Protože pokud nezajistíte kraje, může se při vyšší rychlosti duše z kola svléct.
</p>
<p>
Po celkovém srovnání a úpravě vnitřních i vnějších okrajů jsem tedy kraje zajistil sekundovým lepidlem.
</p>
<p>
Na finální fotce vidíte hotové kolo, nasazené již na adaptéru. Nyní zbývá obutí „rozpracovat“. Jsou dvě možnosti. První je, že namažete kola mazadlem,
objedete pár kol na novém obutí a duše se sama zdrsní. Pak již sedí v pohodě a to i na koberci, jak jsem včera zjistil (motor 180 a 5 článků). Druhou
a rychlejší možností je duši ručně zdrsnit smirkovým papírem, namazat a uvést do provozu. Je to rychlejší. Tento preferuji já osobně.
</p>
<p>
Co napsat na závěr ? Už mne nic nenapadá. Pokud si zkusíte taková kolečka vytvořit a budou-li vám vyhovovat tak jako mně, máte zase blíže k levnějšímu
provozu. Výdrž takového obutí je dostatečné. Navíc po prodření návleku stačí původní strhnout, kraje mechu zabrousit a navléct novou směs. Průměr kol vždy
zůstane zachován. Navíc se zde naskýtají další varianty typu duše, tloušťky, vlastní tvdrdosti mechového podkladu atd atd. Je jen na vás, jak budete dále
experimentovat. Samozřejmě vaše výsledky také rád přivítám. Hodně štestí při experimentech přátelé.
</p>