TECH: zkušenosti s mechovým obutím v micro

Igor Vlahovič


<p>
Na posledním závodě Xray Challenge Morava jsem opět použil na kobercový povrch
kombinaci mechových kol Xray Medium. Do určité doby jsem <!– separe –>laboroval a to nejen já,
s mnoha kombinacemi a variantami obutí.
</p>
<p>
Pamatuji si dobu, kdy jsem začínal ostré závody s modelem Xray M18 Pro v Okříškách
u Třebíče. Zde se jezdila dlouhou dobu kombinace mechových kol Xray a to vzadu
široké typ SOFT a vpředu úzké HARD. Všechna kola se samozřejmě před jízdou mazala
a to po celé ploše. Zde se testovala možnost použití kol mechových kol typu MEDIUM
úzké – tenkráte v podání pana Stanislava Němečka st. Ale model se mu převracel a
byl velmi ostrý do zatáček. V tu dobu se po většině používaly stejnosměrné systémy
a běžným motorem 300 nebo 370. Stanislav jezdil a testoval modified Micro motor.
</p>
<p>
S nástupem střídavých systémů Mamba a později Tekin, Novak Mongoose se začala zvašovat
rychlost modelů Micro v měřítku 1/18 a kombinace mechového obutí zatím zůstávala stejná.
Modely málo točily a byly zpravidla dlouhé v zatáčkách. 2WD stroje měly na koberci celkem
převahu a těžko jim bylo konkurovat. I já v tu dobu jezdil stále kombinaci HARD (přední náprava)
a SOFT (zadní náprava).
</p>
<p>
V sezóně 2008 jsem začal jezdit s modelem i na asfaltovém povrchu v rámci seriálu Xray Challenge
Morava. Zde bylo použití předních kol HARD nemyslitelné, protože v rychlosti, kterou modely dosahovaly,
ubývaly velmi rychle. Bylo potřeba adekvátní směs. Nejen já, ale i kolega Radek Skopal, Ladislav
Mlčák a další testovali různé materiály. A to jak na asfaltu, tak i potom na kobercovém povrchu.
Pro trénink a rekrační jízdu byla náhrada dobrá, ale na ostrý závod mechy značky Xray byly prostě
nenahraditelné a fungovaly nejlépe.
</p>
<p>
Já osobně jsem nejprve jezdil kombinaci mechových kol Xray takto: přední náprava úzké MEDUIM
a na zadní nápravě široké SOFT. Ale docházelo k nestejnoměrnému opotřebení a vzhledem k šířce
kol na obou nápravách nebylo možné kola prohazovat. Ke konci letní sezóny 2008 jsem začal používat
kombinaci MEDIUM jak vpředu, tak i vzadu – a obě široká kola. Mělo to výhodu v tom, že jsem mohl
kola na nápravách prohazovat a prodlužovat tak jejich výdrž. Stejnou kombinaci však používal
již dříve kolega Jiří Pavlovec. I jemu tato kombinace vyhovovala.
</p>
<p>
V zimní sezóně 2008/2009 jsem zůstal MEDIUM kombinaci věrný a taktéž Jirka. Ale bez otupení předních
kol nebylo možné s modelem opět jet. A tak nejlepší bylo vzít sekundové lepidlo a na vnější hranu
pneumatiky nanést tenkou vrstvu. Potom se kola nezařezávají do koberce a mají mnohem lepší
grip v zatáčkách. A vy ji můžete rychleji projet a více zavřít při vyšší rychlosti.
</p>
<p>
Team ALS Racing testuje mechová kola ALS s dvojím typem mechů, kde vnější strana je HARD a tutíž
se kola netrhají. Toto je bohužel při vysoké rychlosti jev pro medium Xray mechová kola běžnou
věcí. U typu SOFT ještě častější. Proto je nutné se o kola starat a kontrolovat stav před
každou jízdou. Některá kola Xray jsou již z výroby místy špatně nalepena a pak není problém
za jízdy vyštípnout kus materiálu. Pak je již kolo nepoužitelné.
</p>
<p>
V zimě jsem tuto kombinace jezdil pouze já a kolega Jirka Pavlovec. Myslím tím obě nápravy MEDUIM.
Jirka vpředu úzké tuším a já vždy široké. Dlouhou dobu této kombinaci kolegové nevěřili a jezdili
jiné varianty a to zpravidla klasiku – HARD vpředu. Ale tuto zimní sezónu tuto kombinaci vyzkoušeli
a to jak Radek Skopal a Ladislav Mlčák a oba si zvolenou kombibnaci nakonec pochvalovali.
</p>
<p>
Takže MEDIUM kola XRAY se zdají být jako dobrou variantou na oba povrchy. Já jsem jel na koberci
úzkou i širokou variantu na přední nápravě. Když jsem jel úzké mechy, model byl méně ostrý. Po
použití široké varianty se situace zlepšila. Ovšem pozor:
</p>
<p>
– je potřeba nanést vrstvu lepidla rovnoměrně a tenkou vrstvu. Na úzkých kolech je potřeba
užší, u široké varianty o něco širší. Sekundové lepidlo nanášíte pouze na vnější hranu kola,
jak vidíte na fotkách. Takto vám vydrží připravené kolo cca 3 kvalifikační jízdy po 5. – 6.
minutách a i v průběhu je potřeba stav kontrolovat. Pokud na větší části obvodu chybí vrstva
lepidla, v těchto místech se začne model trhat v zatáčkách. Po cca 3. jízdách je potřeba mechová kola
zbrousit (odstranit starou vrstvu) a nanést novou stejným způsobem. Je to pracné,
ale mně osobně to nyní naprosto vyhovuje. Přirozeně je po zbroušení předních kol možné prohodit
kola na obou nápravách. Za předpokladu, že jedete všechna kola široká. Co se týče mazání, tak
osobně maži kola před každou jízdou a přední jen mech. Nikoliv otupenou část. Co se výdrže kol MEDIUM týká, tak osobní zkušenost je taková – široká kola MEDIUM v této úpravě mi vydržely celé
dva ostré závody Xray na koberci a ještě cca 3 kvalifakce. Což je podle mne výborné zjištění.
</p>
<p>
Použití širokých kol odpovídá i výběru karoserie. Zde lze použít Stratus, Lola Rask, Lola BPA a
samozřejmě novinka od BPA v podobě cestovní verze karoserie určené pro podvozek LRP S18. U Mazda 6
a Honda Accord (BPA) lze použít široká kola, ale ta přesahují karoserii a nelze dobře
zatáčet. Zde je tedy vhodné použít úzkou verzi mechových kol.
</p>
<p>
Na závěr máte k dispozici foto připravených mechových kol MEDIUM na mém modelu XRAY M18 PRO. Věřím,
že tento podrobný článek pomůže mnohým uživatelům osmnáctin vyzkoušet tuto kombinaci.
</p>
<p>
Pokud chcete více info ohledně mechových kol z produkce ALS Racing, najdete info v TECH info
nebo přímo na stránkách <a href=“http://alsracing.net/“ target=“_blank“>firmy</a>. Informace na závodě vám ochotně poskytnou jezdci týmu ALS –
kluci Hájkovi.
</p
<p>
Ještě si prosím všimněte způsobu zajištění karoserie na zadních sloupcích na modelu. Pokud
máte průhledné křídlo, můžete tímto způsobem použít závlačky. Je to pohodlné a lehce přístupné. Jen je potřeba vybrat delší sponky.
</p>