<p>
Za poslední 2 roky mně prošlo rukama v našem kroužku cca 20 ks serv Hitec HS81(82) MG (ať už přímo od Hitec nebo přeznačené XMS – X-ray). Bohužel mě dost zklamala jejich kvalita, kdy jsem průběžně reklamoval 6 ks – dokonce i opakovaně.
Nejčastěji se během používání a dokonce i u nových serv objevila porucha elektroniky z různých důvodů – cukání, spálené součástky, zcela nefunkční nové servo apod. Ani jejich mechanická přesnost není nijak excelentní a radiální vůle na výstupní hřídelce je poměrně velká.
Po delším hledání a konzultacích, co používají špičkoví čeští vrtulníkáři, jsem zakoupil a odzkoušel digitální servo HD 2216MG od výrobce HD Power. Po porovnání se servem Hitec ještě před namontováním do auta jsem byl příjemně překvapen jeho provedením, větší rychlostí a přesností.
</p>
<p>
<b>Technické parametry a popis:</b>
</p>
Digitální servo
</p>
<p>
0,13 s/60o (6,0 V)
</p>
<p>
3,9 kg/cm (6,0 V)
</p>
<p>
Velikost 22,8x12x29,4 mm
</p>
<p>
Váha 15,8 g
</p>
<p>
Servo je konstrukčně menší než původní Hitec, nicméně na váze se neušetří téměř nic (2 g). Krabička je ale kovová, takže se vše dobře chladí, převody jsou celokovové, precizně provedené.
</p>
<p>
<b>Z důvodu jeho velikosti je při montáži do X-raye M18 potřeba udělat 2 drobné úpravy:</b>
</p>
<p>
1) Servo má o několik desetin menší průměr výstupní hřídelky než původní servosaver. Řešením je buďto použít originál páku HD
Power anebo provést úpravu tak, jak jsem to provedl já. Na výstupní tisícihran jsem natáhl silnější smršťovací bužírku, zahřál a
po smrštění ještě za tepla nasadil servosaver a dotáhl šroubkem. Bužírku je potřeba nechat trochu delší, než je výstupní hřídel
ze serva, aby po smrštění vymezila i čelo. Za rok ježdění s tímto spojem nebyl jediný problém.
</p>
<p>
2) Druhá úprava spočívá v rozšíření domečku serva, který zároveň slouží pro anténu. Na tento domeček jsem z boku našrouboval ještě jeden (stejný jako na druhé straně serva), který jsem někde vyhrabal + kousek textitové desky. Viz foto. Tím se uchycení stalo stejně přesné a pevné, jako původní. Lze tam ale vložit v podstatě jakoukoliv kostičku příslušného rozměru.
Nejsem žádný excelentní jezdec a občas vyletím z dráhy v plné rychlosti, takže i servo schytá nějaký ten náraz. Po roce provozování na rychlých asfaltových i kobercových dráhách však mohu konstatovat, že se nevyskytl jediný problém.
</p>
<p>
Vzhledem k ceně za kterou ho prodává p.Kostka z Jihlavy <a href=“ http://www.kostkamodelcentrum.cz“ target=“_blank“>Kostka modelář</a>
a dobrým zkušenostem vrtulníkářů, kde toto
servo pracuje ještě v podstatně větších zatíženích než v autech 1:18, si myslím, že je výbornou alternativou k původnímu osazení
Hitecem HS 81(82) MG.
</p>
<p>
Pozn.:
Ještě pro buggynáře 1:8 dobrá zpráva – na trhu se objeví novinka – digi servo HD Power 9660MG – s coreless motorem 15 – 20 kg/cm 0,16 s/60o (6,0 V) s titanovými převody a provedením si nic nezadá s prověřenou Futabou S9351 (už jsem ho měl v ruce) – cena je samozřejmě úplně jinde. Časem ho mám v úmyslu taktéž otestovat, pak napíšu, jak to dopadlo.
</p>