Morava Cup – pokolikáté

Miloš Zavadil


<p align=“justify“>Možná se na mne většina lidí, kteří se pohybují kolem soutěžení s modely aut bude zlobit, ale nedá mi to a musím napsat alespoň pár řádek k této činnosti tak, jak to vidím já.</p>
<p align=“justify“>K závodům s modely aut jsem se dostal přes svého syna, který zhruba před dvěma roky nedal jinak, než že chce za každou cenu autíčko. Poté jsme za pomoci přátel z klubu v Třebíči byli vtaženi do víru soutěžení.</p>
<p align=“justify“>Zde musím uvést to podstatné, že pro mne „srdeční záležitostí“ jsou modely letadel, kterým se v současné době aktivně (tzn. závodně), věnuji již 24 let. Soutěžení s auty a letadly je naprosto rozdílné a pro mne byla řada věcí zpočátku nová a mohu říci i překvapivá. Shodou okolností nyní již několik let zastávám funkci předsedy Leteckomodelářského klubu Třebíč, kde pořádáme v každé sezoně několik soutěží.</p>
<p align=“justify“>A nyní se již doufám dostanu k tomu, proč toto vlastně píši. Na každých závodech s auty se řeší řada případů : „on mě srazil“, “ někdo mě sejmul“, “ jak to, že nedostal stop and go“ atd. a rozvíjí se dlouhé diskuse o tom, kdo za to může. Pokud se na srážku dívám z pohledu mechanika, může za to vždy ten druhý. Teprve při závodě seriálu Morava cup v Třebíči jsem zjistil, že věc není nikdy tak jednoznačná a často je i neřešitelná. Já byl totiž ten,který seděl za stolkem s počítačem a občas něco zablekotal do mikrofonu. Až po několika rozjížďkách a několika otázkách typu: : “ proč jsi nedal tomu a tomu stop and go“?, mi to teprve došlo. Já že bych měl někoho penalizovat za způsobení havárie ? A kterého vlastně z těch dvou co se srazili že mám potrestat ? Toho co „křižoval dráhu“ nebo toho co do něj „narazil“ (zezadu, zboku)? Je nájezd do zatáčky křižování dráhy? Je naražení zboku při uhýbání soupeři manévr hodný potrestání? A to vůbec nesmím uvažovat o tom, že někteří nemají svoje stroje ještě příliš v ruce ( každý někdy začínal, pomineme li, že někdo se to nenaučí za celý život). Takových otázek se honí „rozhodčím“ hlavou desítky.</p>
<p align=“justify“>A v této chvíli se opět vrátím k modelům letadel. Pokud chci pořádat jakoukoliv soutěž s letadly, musím mít dostatečný počet kvalitních a proškolených rozhodčích, kteří vlastní platný průkaz rozhodčího. Průkaz platí pouze 5 let a po této době se musí obnovit. Kdo vlastně určí, co je nebezpečná jízda ? Jsou tyto pojmy vlastně někde popsány a podrobně vysvětleny? Pojem „narážení zezadu“ je například pro mne příliš široký a může kolidovat s pojmem „křižování dráhy“ (z pozice toho druhého) a naopak se změnou směru při najíždění do zatáčky. Je pouštění závodníků rychlejších o kolo (případně více) pouze věcí slušnosti, nebo to určuje nějaký předpis?</p>
<p align=“justify“>Vím , že autíčkáři (jak jim – nebo nám? – říkáme my od jiných odborností), jsou většinou lidé bez touhy nebo s odporem se organizovat a ke spokojenosti jim stačí, mají li kde jezdit a závodit. Proto na závěr dodávám.</p>
<p align=“justify“>V žádném případě nepíši těchto pár řádek abych kohokoliv poučoval nebo chtěl něco změnit. Stačí pokud se pár lidí nad těmito otázkami (a že jich je), na chvíli zamyslí.</p>
<p>Vzhůru k dalšímu závodnímu šílenství!</p>