TECH: Nissan 350 Z od fy HPI – moje první práce

Martin Pavlík


Asi to zná každý začínající modelář. Svou první karoserie se neustále umývá a i přes rady zkušenějších, že „první vezme vždycky za své“ ji neustále šlechtí a opečovává. Nejinak tomu bylo i u mě a své BMW 320 jsem si hýčkal jak jen to šlo.

Po prvních jízdách mi bylo jasné o čem to ti ostatní mluvili. Začalo přibývat škrábanců, odřenin a po několika výletech došlo i na prasklou kapotu úplně. V tomto mi pomohla jak my motorkáři říkáme „pavr tejpa“ jedná se o takovou tu stříbrnou lepící pásku, která udrží kde co. Na nějakou dobu to sice pomohlo, ale fyzikální zákony jsou jen jedny a deformační zóny a podobné věci fungují spolehlivě. Po několika dalších kotrmelcích jsem se rozhodl, že váha pásky, kterou je auto omotáno, je poněkud nad limit a je třeba koupit novou karoserii a zkusit aplikaci návodů od Igora.

Mé oko padlo na Toyota Celica GT, bohužel modelářů je moc a výrobce není schopen dodávat potřebné množství kapot. Tento stav jsem si promítl do všech pouček z ekonomie, udělal si náčrt dalšího vývoje trhu a došel k tomu, k čemu došli i ostatní, kteří si tuto analýzu neudělali………zklamání.

Hledal jsem dál a to jediné co se mi zamlouvalo byla karoserie Nissan 350Z (viz. original1). Bohužel při zjišťování rozměrů, jsem našel údaje, které se lišily od mé původní. Tato kapota má totiž šířku 200mm což sice není zas tak moc, oproti 190mm základ, ale pokud máte kola bez offsetu je to znát a není to úplně ono. Nicméně nic jiného se mi nezamlouvalo a tak jsem si ji objednal.

Dalším dilematem byl výběr barvy, chtěl jsem něco hodně jasného a tak moje volba padla na fluorescentní oranžovou (což nebyl nejlepší nápad) a černou. Tady bych chtěl varovat, vybírejte opravdu kvalitní barvy dost na tom záleží. Všechno dorazilo a tak nezbývalo než se do toho pustit. 

Karoserii jsem vystřihnul. Někdo to dělá nožíkem, ale mně se vyplatilo vzít obyčejné nůžky a stříhat a stříhat. Poté jsem celou karoserii jemným smirkem obrousil (myslím hranu, kterou jsem stříhal, ne cely model :)). 

Vyvrtání dír na „parohy“ nebylo úplně nejlehčí, chce to opravdu měřit, měřit a pak taky měřit. (chytřejší pochopili, že se to nepovedlo na poprvé a vzadu mám otvory 4 místo 2dvou :)). 

Jelikož se nejednalo přesně o kapotu na TT-01 musel jsem zvolit vlastní tvar vystřihnutí blatníku. V této fázi mi byl velmi užitečný Igorův (druhý, ten bez té šílené hudby v pozadí :D) a fixou jsem si kola po nasazení kapoty obkreslil a pak přišli na řadu nůžky a smirek. 

Pak jsem karoserii odmastil a nalepil vlastní „tunningový“ znak, který jsem si vytvořil a samozřejmě nálepky na okna (nejde to úplně lehce, protože linka není na průsvitné karoserii moc vidět). 

Zde bych radil dělat nástřik a čištění v nějakém neprašném prostoru, jelikož v dílně kde je nepořádek a práší se – je to práce na nic. O tom jsem se přesvědčil sám, protože po finálním nástřiku karosérie a otočení koukám, tady chlup, tady nějaké smítko…….,ale kdo viděl Básníky a koupi Fiatu 500 ví jak to zpravit :)))

Samotný první nástřik byl trošku boj, protože:

1. udržet tak širokou kapotu za střechu v jedné ruce je mazec

2. fluorescentní barvy moc nekryjí 🙁

Po 4tém nástřiku došel sprej :(. Naštěstí bylo hotovo, odlepil jsem tedy tunning nálepku a celou karoserii podstříkal bílou. Po dokončení posledního nástřiku a podstříknutí bílou barvou jsem přistoupil k nálepkám.

Tady opatrně, jelikož většina z Vás se bude třepat, aby to už bylo a vypadalo to jako auto a zapomenou sundat krycí folii z vnější strany karoserii (ne mě se to nestalo…ale bylo to tak tak).

Jelikož mám rád originální design, zvolil jsem umístění a počet nálepek podle sebe. Výsledek můžete vidět sami. I když výsledek není 100%, jsem vcelku spokojen a na první karoserii myslím, že dobrý. Přítelkyně doma mi to pochválila, vypadá to prý jako z obchodu…….ale bylo potřeba jít se smetím, takže těžko říci kolik bylo v jejích slovech pravdy…..no znáte ženy :))).