Dovolte, abych se s vámi podělil o své zážitky a dojmy z prvního závodu modelů velkých měřítek. Ještě minulý rok jsem na takových závodech byl jako divák, dnes je tomu již jinak. Ale sluší se na začátek uvést i trochu historie.
Jako každý malý kluk jsem snil o autíčku na dálkové ovládání. To jsem si samozřejmě splnil až v „dospělosti“ a tím bylo pořízení podvozku 1/10 s pohonem na elektromotorek – Tamiya TT-01E. Dráhu u Globusu Brno mám skoro za rohem a tak jsem tam s kolegy trávil chvilky při společných jízdách.
O závody jsem zájem vyloženě neměl, až na jeden – 10 hodin TT-01 ve Slavkově u Brna. Ten jsem si se svým Globus týmem nenechal ujít. Tato akce se mi velmi líbila a i zázemí RC klubu Slavkov k tomu přispělo.
Igor Vlahovič, který se mnou také jezdil s modelem TT-01 jezdil již dvě sezóny právě v areálu slavkovské dráhy závody LARGE SCALE (velkých měřítek) s modelem Porsche v měřítku 1/5. Sám v práci dělám do velkých aut a mám k nim blízko. Stačily dva závody v roce 2010 v roli diváka, abych vážně začal uvažovat o pořízení podvozku FG modellsport. Několikráte jsem to konzultoval právě s Igorem, abych pak nebyl zklamán a nevyhodil peníze „jen tak“.
Ale závody na mě udělaly dojem, především co se organizace, pomoci a konzultace týče. Kromě toho zázemí poskytuje opravdu vše. A pokud jste členem klubu ve Slavkově, pak máte možnost si s velkým spalovákem zajít na dráhu v týdnu přes den kdykoliv. Čtvrtky jsou vyhrazeny elektrám a u Globusu se, jak jsem zjistil, s pětkou prostě nesvezete. A parkoviště je taky nevyhovující.
Na konci sezóny 2010 padlo definitivní rozhodnutí a pořídil jsem podvozek FG s karoserií Porsche jednu sezónu jetý od pana Dušana Bayera. Ten mi jej předal vyčištěný a bez závad. Souprava DX3S od Spektra naprosto vyhovuje pro tento model.
Přes zimu jsem si podvozek ještě lehce vyšperkoval a nemohl se dočkat jara. Ovšem jak jsem psal, na dráze Globus to šlo těžce a na parkovišti to bylo nic moc. Ale první volná jízda byla pro mne ohromným překvapením, hlavně jak to jede a jak je to jiné jak s elektrou.
Věděl jsem však, že první závod se kvapem blíží a já do něj chtěl nastoupit. Bez zkušeností, bez přípravy.
Měl jsem z toho trochu strach, ale nakonec dopadlo vše nad moje očekávání. Jediné, co jsem ještě těsně před závodem řešil, byla skutečnost, že jsem nebyl členem žádného klubu a tudíž bych platil vyšší startovné. Ovšem nešlo mi jen o výši startovného, ale o fakt, že bych potřeboval ve chvílích volna trénovat dle potřeby.
Opět porada s Igorem a již v pátek jsem poprvé trénoval na dráze a k tomu vyřizoval potřebné formality co se členství v klubu Slavkov týká. Již ten den jsem se sžíval s modelem a členové klubu včetně pana Dušana Byera mi pomohli s čímkoliv.
Samotný závod Porsche Cup byl pro mne neuvěřitelným zážitkem. Stále se z toho ještě vzpamatovávám, ale jedním slovem – super zážitek po všech stránkách.
Na závodě mi byl k dispozici v postatě kdokoliv, Když jsem něco potřeboval poradit, nastavit, vždy byl někdo po ruce. Stačilo pouze požádat. Proto mi byl i odborně nastaven motor a díky i tomuto jsem závod dokončil celý. Ano, celý.
V kvalifikacích jsem se snažil jezdit čistě a být opatrný vůči ostatním ve skupině. I Vladimír Šeliga mi udával cenné rady, jak se na trati jako nováček chovat. V kvalifikacích se mi podařilo nakroužit i 19 kol. Já vím, 22 kol než najedu, bude ještě chvíli trvat :-)…
Hlavní finále bylo naprosto neskutečné. A já jej dokončil. Co mám více dodat. Bylo to opravdu napínavé po celý den.
Dnes již nelituji svých rozhodnutí a již nyní se těším na další závod. Abych tam sbíral další zkušenosti a rady. A chtěl bych se co nejdříve naučit základy, abych kolegy z klubu i závodníky zbytečně nezdržoval v ladění jejich auta.
Na závěr bych chtěl poděkovat všem klukům, co mi byli k dispozici. I díky tomu jsem si odvážel z celé akce opravdu mnoho pozitivního.