Srovnání podvozku Serpent S100 Pan Car a Tamiya F103RM

Igor Vlahovič


Mám k dispozici oba tyto podvozky. A oba jsem mohl vyzkoušet a otestovat. A poznal jsem některé rozdíly, které měly vliv na jízdní vlastnosti podvozku.

První rozdíl jsem poznal při závodě Mibosport Cup, kde jsem jel s Tamiya F103RM v kategorii Formule a jen obtížně stíhal kolegovi Sekulovi, který jel Xray X10 Link Pan Car (na tomto šasi měl karoserii F1 a připevněny přítlačná křídla). Jeho podvozek seděl jako v kolejích a dokázal s ním jet hodně ostře. Tamiya F103 jela sice výborně, ale nešlo s ní jet podobný styl jako s Xray X10. Ostré mechy F103ku zařezávaly do koberce, otupené příjemně klouzaly. Byl to prostě nerovný boj.

Další test a srovnání jsem provedl na závodě Ostrava Cup. Zde jsem jel dvě kategorie – F1 Open a LMP1. Formule 1 jsem jel opět s Tamyia F103RM, LMP1 pak s podvozkem Serpent S100 Pan Car. I zde jsem poznal zásadní jízdní rozdíly. Formule jela krásně, ale průjezd zatáček opět neostrý a nebyl jsem schopen naladit F103RM na ostré zatáčení a ostrou stopu. Naopak ze Serpentem jsem byl schopen zatáčku kdykoliv uzavřít a i přes ostré zatáčení se dalo jet velmi přesně a ostře. Podobně naladěnou Formuli jak GT měl jen Luděk Szostek (jiný typ šasi a to Tamiya F104W) a Roman Krejčí (tuším Corally).

Myslím si, že vše je dáno rozdílnou koncepcí podvozku, použitými materiály. Když se podívate na foto níže s popisem, uvidíte rozdíly naprosto jasně. Když bych to laicky shrnul v bodech, pak by to vypadalo asi takto:

– plata karbon (Serpent) vs sklolaminát (F103)

– širší pneumatiky u Serpentu (pravda, že na F1 to také dostanete po výměně unašečů). Ale pak už to není F1 🙂

– zcela jiná koncepce předních náprav

– lepší provedení zadní klece u Serpent S100

– lepší pružení zadní klece u Serpentu S100

– možnosti geometrie u Pan Car

 

Když jsem přestavěl Tamiya F103RM na GT verzi, jízdní vlastnosti se o něco zlepšily. Ale nikdy se zřejmě nevyrovnají Pan Carum a jiným modernějším šasi F1. Je to však jen můj osobní názor, který vychází s prozatím provedených testů a ladění. Závěrem lze tedy konstatovat:

– s GT podvozkem jedu mnohem rychleji a agresivněji, přesněji

– s Tamiya F103 jedu klidnější jízdu s možností méně ostrého průjezdu zatáčkami