Stále jsem váhal, kterou kategorii si vybrat pro nadcházející závod Ostrava Cup, který se pojede o tomto víkendu. Určitě to měla být pouze jedna kategorie. Váhal jsem mezi Formule 1 Hobby a LMP1.
Pokud bych chtěl jet LMP1 a nemusel startovat na „Divokou kartu“ bez nároku na umístění atd., mohl bych jet opět karoserii Sophia GT. Ale to asi není ono. A protože mám v úmyslu otestovat především připravená kola Xceed a mnoho dalšího s podvozkem Pan Car, napadla mě jedna možnost.
Na další závod 12 hodin Blansko 2012 mám stále schovanou karoserii LMP Mulsanne. Týmové barvy jsou pěkné, karoserie je jasně vidět. Jen je nyní hotová a vrtaná na šasi Tamiya F103.
Mnozí se již setkali se situací, kdy měli hotovou karoserii a pak ji měli zájem nasadit na jiný podvozek. A toto napadlo nyní mě.
S tím je však spojeno několik úskalí v podobě nesnadného naznačení přesných pozic pro nové sloupky. Dále pak více děr v karoserii a třeba také manipulace se stávajícími sloupky atd.
Na trhu jsou v nabídce různé pomůcky, které vám ulehčí vyznačit novou polohu otvorů pro sloupky. Jsou však i jiné způsoby – jako nabarvení konce sloupků a otisk do karoserie zevnitř. Ale já se rozhodl pro jiný způsob. Ten se vám zkusím nyní přiblížit.
Hlavně jsem nechtěl zasahovat do stávajících sloupků karoserie na podvozku Serpent S100 a nebo do podvozku samotného. Přední sloupky nepotřebovaly úpravu. Zadní pak mají konický tvar a nebylo by možné karoserii LMP Mulsanne dostat co nejníže. (bez zásahu do sloupků samotných).
A tak jsem si prohlédl zadní karbonové držáky sloupků a našel jsem jiné řešení a přitom velmi jednoduché a levné. Tímto způsobem mohu měnit přímo na závodě karoseri během chvilky.
K práci mně postačilo pravítko, děrovač na karoserie, štípačky a sloupky z modelu Tamiya TT-01. Vše jsem provedl poměrně lehce a i přesně. Zde je postup práce:
1. nasadil jsem karoserii Mulsanne k boku podvozku na jeho kola. Tím jsem měl zajištěnou přesnou polohu kol oproti vyřízlím blatníkům.
2. přední sloupky jsem použil bez úpravy. Jen jsem posunul dorazy pro karoserii. Pro nové zadní sloupky jsem použil Tamiya TT-01 zadní, které jsem zkrátil na míru. Ty jsem mohl umístit do otvorů, které se nachází vedle stávajícího uchycení sloupků.
Tamiya sloupky jsem v místě uložení do karbonovéo držáku potáhl smršťovací páskou. To vše mně zajistí dostatečnou stabilitu. Bez tohoto kroku jsou sloupky příliš volné.
Ty originál zadní Serpent mají konicky tvar a nejde bez jejich úpravy dostat karoserii LMP tak nízko. Tak proč do nich zasahovat.
3. pravítkem jsem si naznačil linku, na kterou jsem pak přesně vyměřil od středu karoserie body pro nové sloupky.Toto jsem aplikoval na obě nápravy.
3. pak jsem děrovákem na karoserii přesně vyvrtal otvory na míru. Kupodivu jsem po nasazení neměl problém s přesností.
4. pak již jen stačilo upravit výšku závlaček a posadit LMP Mulsanne dle potřeby. Nemusel jsem ani manipulovat s předním urethane narázníkem. Karoserie sedí přesně.
5. ještě bylo potřeba o něco více zvětšit průměry blatníků. Ale jednalo se pouze o drobnou kosmetickou úpravu.
6. původní otvory stačí zalepit nálepkou, reklamou atp.
Výsledek je pro mne uspokojivý a napoprvé se vše povedlo poměrně dobře. Tato příprava je dalším krokem k tomu, abych se nakonec přihlásil do kategorie LMP1, protože již mám vše dle technických pravidel.
Navíc otestuji, jak Pan Car pojede s tímto typem karoserie.
Celý postup usazení karoserie jsem zdokumentoval. Snad to z toho bude jasné a někteří z vás to mohou také použít. Platí to i pro jiné typy karoserií a podvozků.