Dostal jsem k narozeninám model 1:18 buggy Anderson MB4 (prodejní značka LRP).
Ihned jsem věděl, že tovární barvy a kýčovité popisky pro mě nejsou to pravé. Strhnul jsem textové samolepky a zadní křídlo natřel lakem na nehty.
Řeknete si asi: „Co to pro boha má znamenat.“, ale chtěl jsem s minimem úsilí a peněz docílit změny. Není se čemu divit, že jsem nebyl spokojen. Začal jsem tedy pátrat po internetu po nepobarvených karoseriích.
Nějaké jsem našel ale za cenu 500,- Kč plus barva. Ale takový obchod se mi nezdál moc výhodný, natož modelářský. Hledal jsem tedy návody, jak dostat barvu z lexanové karoserie.
Americké diskuze vesměs odkazují na brzdovou kapalinu č.4, české na odlakovač na nehty. Bál jsem se ovšem, že karoserie bude poleptaná. Začal jsem po malých částech a vyhýbal se oknům, která u mého modelu zůstávají čirá.
Později jsem se nebál přejet celou karoserii. Oproti postupu s brzdovou kapalinou není třeba čekat, barva jde okamžitě dolů. Čím vlhčí, tím lepší. Namočil jsem prostě papírový ubrousek do odlakovače a ubrouskem stíral barvu. Poleptání není třeba se bát, jednak se dá částečně zbrousit. A pak také jakmile barva splyne s průhlednou karoserií, poleptání zanikne. Špinavé ubrousky jsem často měnil a pro dokončení jsem použil špunty do uší, především na místa, kam se ubrouskem dalo špatně dostat.
Odlakovač se ovšem nesmí dostat na venkovní stranu, je třeba aplikovat pouze zevnitř. Místy i tak zůstanou na vnitřní straně pozůstatky staré barvy. Samozřejmě čím méně, tím lépe. Není ovšem třeba se bát, že to bude později vidět a kazit dojem. Nová barva zakryje drobné nedostatky.
Na závěr jsem nechal model vyschnout. Po důkladném vyschnutí jsem hrubší stranou houbičky na nádobí očistil poleptání odlakovače. Při čekání na schnutí jsem si už připravil z papíru předlohy tvarů na okna. Ty jsem poté obkreslil a vystřihnul na samolepící fólii k zatemňování dveří. Model jsem oblepil zevnitř (okna) a také zvenku, aby při stříkání nepronikla barva na venkovní stranu. Podobným způsobem jsem oblepil i kola, která jsem se rozhodl nastříkat stříbrnou.
Samotný nástřik jsem prováděl v malých vrstvách vícekrát (pozor na stékání barvy), až do okamžiku, kdy karoserie nebyla v žádném místě průhledná.
Po důkladném proschnutí jsem sundal ochranné polepy. Tady doporučuji odříznout barvu po okraji ochranných samolepek nožíkem, aby nedošlo ke strhnutí barvy z karoserie. Zbývalo už jen nalepit samolepky pro dokreslení finální podoby. Protože samolepky přesahovaly oblé tvary karoserie, nastřihnul jsem je, aby nedošlo k vytvoření bublin a samolepka lépe přilnula. I přes všechny snahy zůstaly místy bubliny, ale při zběžném ohledání nejsou viditelné.
Použité suroviny:
1x barva na lexan červená 170,- Kč
1x samolepky plamenů 170,- Kč
1x odlakovač na nehty bez acetonu 20,- Kč (150ml padla celá lahvička)
1x role papírových ubrousků
přibližně 10 ks špuntů do uší
cca 20×20 cm zatemňovací samolepící fólie na dveře
1x houbička na nádobí
Maximální čas bez prostojů na schnutí apod.:
2 hodiny odstranění originálního nátěru a příprava ochranných samolepek
1 hod. nástřik nové barvy