Vážení závodníci, závodnice a všichni příznivci elektrických autíček,
před nedávnem jsem si na internetu přečetl článek od pana Martince, na který musím jako předseda sekce Electrci Track v RCA ČR, ale především jako člověk, který chce udělat dobré mistrovství pro všechny, reagovat.
Nejprve pro ty, kteří nečetli text Karla Martince dříve, uvádím část jeho článku, která se MČR týká.
… Celkem se v závodě postavilo na start 76 pilotů v 5 kategoriích. Nejobsazenější kategorií byla opět kategorie Stock, ve které startovalo 23 pilotů. O to více mě překvapila zpráva, že na MČR ET 2012, které se pojede v termínu od 30. 3. – 1. 4. 2012 právě tady v Holešově, není tato kategorie vyhlášena. Ti co rozhodují o tomto mistrovství, tuto kategorii zřejmě nejezdí. Zřejmě mají strach, že by tato oblíbená kategorie Stock převálcovala kategorii Open, kterou jezdí bych řekl ti „zámožnější“. Proč tedy vstoupit do RCACR? Nevidím jediný důvod se přihlásit, zaplatit registraci a nemít možnost se zúčastnit soutěže, když nejvíce obsazovanou kategorii je právě kategorie STOCK. A co kategorie Hobby? Zde je rovněž povolen jakýkoliv podvozek. Tedy i ten profesionální. Je to tedy ještě kategorie Hobby? S profi podvozkem bohužel NE. Název byl tedy „ukraden“ právě modelům určeným pro volné chvíle veřejnosti v cenové relaci do 5 000Kč. Dalším neduhem je i to, kdo je vlastně žák. Ten co navštěvuje základní školu a má 15 let není žák? Opět nevhodně zvolen název žák. Řekl bych, že i zde měla být kategorie od 12-17 let. Nebo jedna do 15 ti let. Mám pocit, že jde o to, získat více finnancí ze startovného. RCACR se chovají jak politici v ČR. Je jednodušší získat finance na startovném od přihlášených jezdců, než hledat sponzory a různé typy dotací. Ale to už jsem mimo dění od samotného závodu. Jen jsem popsal, o čem se diskutovalo v depech, během závodu, a jak to vidí ostatní závodníci. To co jsem napsal, není tedy jen výplod mého názoru. Každý, ať si udělá názor sám, jak se věci mají. … Karel Martinec (www.rcejunkove.cz)
Samozřejmě jsem rád za každou kritiku, ta je pro zlepšení vždy potřeba! Nicméně ne vše, co pan Martinec napsal, je pravda, což mě i mé kolegy, kteří jsou členy Odborné komise sekce ET (Ivo Gombík, Roman Krejčí, Petr Grof, Radek Flek), hodně mrzí! A samozřejmě vím, že některé věci jsou i důsledek nedostatečné komunikace, proto zde chci vysvětlit zmíněná a často diskutovaná témata.
Proč NE Stock?
Jednoduše řečeno, protože je to nevyrovnané a hlavně DRAHÉ. Loni byla kategorie Stock v MČR vypsána. Ale byla vypsána pro motory 17,5 závitů, které v té době jezdili skoro všichni. Pak ale přišel Martin Kořínek s novým pravidlem, takže v létě se 17,5z skoro nikdo nejel. Dnešní Stock, který se jede při Xray Challenge, již nemá se Stockem nic společného, to je tak rychlé, že je to prakticky OPEN. A pokud bychom měli vycházet z pravidel EFRA, měli bychom jet ve Stocku 10,5 závitové motory, což by se asi také nikomu nelíbilo. Kdybych já měl nastavit kategorii Stock, byl by použit motor 17,5z a Zero Boost regulace, nejlépe vše předepsané od jednoho výrobce, aby to bylo aspoň teoreticky vyrovnané. Ale je zde problém, a to jsou co nejlepší baterie, keramická ložiska, titanové šroubky… To posléze dělá ze Stocku nejdražší kategorii, kterou jsme kdy mohli mít. A prodejci to moc dobře vědí, proto se tato kategorie před cca. 4 lety zavedla. Do té doby jsme měli jen a pouze kategorii Open (Modified). Motory a regulátory jsou pro Stock a Open stejně drahé, pro Open kolikrát i levnější.
Vzhledem k velkému a nadbytečnému výkonu motoru není nutné vlastnit nejnovější a jen několik závodů staré baterky, není nutné mít perfektní keramická ložiska či nejlehčí model díky titanu a podobně. Proto kategorie Open opravdu není pro zbohatlíky, ba naopak. Já osobně jezdím s dva roky starým modelem, rok starými bateriemi a dva roky starou elektronikou, obyčejná ložiska. Auto jede jak z praku a když ho dostane do ruky někdo šikovný, tak na špičku pořád stačí. Open je o jezdcích, ne o technice. Proto jsme se rozhodli zrušit při MČR kategorii Stock, která se navíc svým výkonem regulací a motorů vyrovnala kategorii Open. Jen si každý musí uvědomit, na co má ruce. Na závodech OPEN Tour, Mibosport Cup či v Rychvaldu jsou takto pravidla nastavená již od začátku halové sezóny a žádný dramatický úbytek závodníků se nekoná. Naopak, jet proti 40 lidem místo 20, to jsou závody…:-)
Koneckonců, s kombo setem od Martina Kořínka se hravě zařadíte do kategorie OPEN a věřím, že hlavně na menší kobercové dráze lehce slabší motor nebude zásadní nevýhodou. Pro většinu závodníků díky plynulejší jízdě v zatáčkách spíše velkým přínosem!
Pro informaci ještě uvedu, že sám jsem jezdil kategorii Stock několik let, vyhrál mnoho závodů včetně Xray Challenge, takže vím, o čem Stock je. Ale právě možná proto, že jsem měl vždy nejlepší techniku na trhu, jsem byl tak vpředu a udělal si na jakkoli omezenou kategorii názor.
Proč Hobby takto?
Všichni víme, a je to i zkušenostmi ze Stocku, že nastavit rovné podmínky při omezení je velmi těžké. Samozřejmě pokud nechceme předepsat vše, včetně mechovky na volantu u vysílačky:-) Já osobně jsem nad pravidly pro Hobby přemýšlel asi půl roku, zkoušeli jsme to na několika závodech i již v létě na asfaltu. Pravidla, která jsou pro Hobby nastavena, mi přijdou jako hodně rozumná. Převod 1:6 zajistí, že modely nepojedou příliš rychle, aby aspoň trochu stíhaly i plastové podvozky, a zároveň motory nebudou přetěžovány, takže si snadno poradí i s ne tak dobrými ložisky, jako mají třeba zámožnější piloti a nebudou cucat tolik z baterek, takže i toto se eliminuje. Navíc díky menší rychlosti nebudou v takové výhodě TC karoserie a lidi si budou moci dát i hezkou budku. Tedy rozhodně toto není jen pro závodní podvozky, i když nepopírám, že to bude dokonale vyrovnané. Ale proč závodní auta zakazovat, když jich jsou dnes plné bazary a mnoho i starších či málo aktivních závodníků je má doma… Pneu jsme nechali volné, jelikož třeba staré podvozky F103GT budou díky zadnímu náhonu v nevýhodě, ale s mechovkami aspoň trochu v pohodě a přitom se stejným převodem na rovince stejně rychlé. Na druhou stranu má mechovka větší valivý odpor, takže to pro čtyřkolky není výhoda.
Proč žáci do 10 let
Rozhodli jsme se poměrně razantně podpořit žáky do 10 let. Je to podpora těm nejmenším do jejich RC začátků. Nízká věková hranice byla stanovena po konzultaci s mnoha rodiči, kteří měli doma opravdu mrňata a ti měli oproti třeba 12ti či více letým značnou hlavně morální nevýhodu. Proto jsme použili slovo Žák pro tyto nejmenší. Samozřejmě se bude hodnotit i kategorie Junior 11-17 let. To už jsou ale velcí pardálové, kteří mají spíš na stolech Ipady, než že by potřebovali podporu… Proto žáci dostanou od nás licenci zdarma a navíc nízké startovné. U juniorů je navíc předpoklad, že mají již vybavení z předchozích žákovských let, proto jejich rodiče nepotřebují tolik finančně podporovat. Žáci do loňského roku vůbec neexistovali, myslím, že ani v jiné kategorii takto mládež nepodporují…
Sponzoring, dotace
Nezlobte se, ale nemyslím si, že je startovné nastaveno vysoko a že náklady na pravidla MČR jsou vysoké a někdo z organizátorů by z toho měl profitovat. Za super 3 dny ježdění zaplatit 400 korun, navíc žáci jen 200 korun, to zaplatíme za hodinu bowlingu:-) A co teprve, když to porovnáme s cenami startovného na běžných závodech za sobotní den? Samozřejmě, nesmím zapomenout na poplatek za členství v klubu a licenci. Tu ale můžete získat zdarma.
Všichni víme, že v dnešní době se shání finance těžko na cokoliv. Natož pak na autíčka, na která se masy dívat nechodí. V tomto bych asi všem lidem navrhl, ať přiloží ruku k dílu a pomohou. Není co dodat, dotace můžeme žádat, ale v tomto současný RCA ČR tápe a my všichni jsme si do vedení zvolili lidi, co tam dnes jsou (jsou tam teprve od prosince, třeba čas přinese výsledky). Teda někteří raději ani nevolili…
Sponzorství samozřejmě zkusíme sehnat. Nejefektivnější by to mohlo být přímo od prodejců. Proto by měli za svými prodejci jít všichni závodníci a nabádat je, ať mistrovství podpoří. Loni jsme získali podporu od RC Techniky (nejtalentovanější žák získal profesionální podvozek Xray), ostatní vesele mlčeli. Letos nás určitě podpoří Martin Kořínek, který poskytne vybavení haly v Holešově. Již nyní mu tímto děkuji! Věřím, že získáme i další podporovatele. Samozřejmě pokud byste kdokoliv věděl o možnosti získat třeba i věcné ceny pro vyhlášení či do tomboly, prosím, kontakt na mě je například tento: benes@rcmag.cz.
Pro připomenutí uvedu, že loni při halovém mistrovství ve Rtyni v Podkrkonoší, bylo zajištěno v sobotu večer zdarma kuře pro závodníky, každý si odvezl pamětní tričko nebo jsme shlédli přímo na dráze vystoupení mažoretek. I letos chystáme několik překvapení, samozřejmě vše záleží i na počtu přihlášených závodníků. Proto pokud víte, že se budete chtít MČR v Holešově zúčastnit, prosím, vyplňte přihlášku co nejdříve!
Vážení přátelé, doufám, že jsem odpověděl na zveřejněný článek a osvětlil kroky, které nás vedli k nastavení pravidel pro MČR 2012 v Holešově a Náchodě. Věřím, že se společně setkáme na mistrovství republiky, jež připravujeme zodpovědně opravdu pro všechny z Vás! Nebude to závod jen pro hrstku vyvolených. Naopak, velký závod teprve uděláte Vy, když do Holešova přijedete a postavíte se na start vedle těch zkušenějších, možná bohatších, ale stejně bláznivých a věřím, že i dobrých lidí.
Budu rád za každý námět nebo připomínku, mistrovství děláme pro Vás!
S úctou,
Zdeněk Beneš
předseda sekce Electric Track RCA ČR