Osobní názor na Hobby kategorii v rámci SPPCH

Igor Vlahovič


<p>
Jako vyznavač a propagátor Hobby kategorií v měřítku 1/10 mi přirozeně nemohla uniknout
novinka v podobě nové kategorie při seriálu závodů <!– separe –>Speed Passion Challenge.
</p>
<p>
Dovolte nyní, abych se nad touto variantou pozastavil a sdělil na tomto místě svůj názor. A to
zejména na technické podmínky pro účast v této nové kategorii.
</p>
<p>
Historie kategorie Hobby má co do činění se seriálem Mibosport Cup, který se nyní chýlí ke konci.
Pořadatel byl mezi prvními, který dal možnost vlastníkům low-end podvozků typu Tamiya TT-01, Maverick
a HPI E10, aby se základním podvozkem a motorem řady 540 typu Carson CE4 popřípadě Mig 500 mohli
nastoupit a vychutnat si závodní atmosféru. Více možností tu zatím do této doby příliš nebylo.
Za zmínku stojí HIT Zlín, kde jsem testoval TT-01 šasi v kategorii Stock s motorem Mig 500, ale
díky možnosti použití střídavého systému s motorem 17,5T a volnost šasi jsem měl konkurenční
nevýhodu.
</p>
<p>
Na Mibosport Cup byla prvně kategorie Hobby. Ale lidé měli zájem o účast i s jinými typy podvozků
a tak pořadatel šel ještě dále a vytvořil dvě Hobby kategorie a to – Hobby a Hobby ETS. Zatímco v Hobby
byla volná možnost šasi, v Hobby ETS to byly pouze podvozky Tamiya TT-01, Maverick Strada a HPI E10.
Jinak motor Carson CE4, Mig 500 a předepsané pneu u obou bylo stejné. Všichni zájemci byli spokojeni
dle mého názoru.
</p>
<p>
Pořadatelé Speed Passion Challenge se rozhodli a také dali možnost majitelům šasi v základu a s omezenou
možností nastavování a tuningu, aby i v létě mohli ochutnat krásu závodění. Když jsem si přečetl pravidla,
byl jsem mile překvapen. Rozeberu jednotlivé podmínky postupně:
</p>
<p>
<b>Podvozky:</b> jsou předepsány nejen tři typy šasi, které již známe z Mibosport Cup. Nyní přibyly další typy,
které jsou hodně podobné dle mého názoru. Všechny jsou plastové s minimální možností nastavení.
</p>
<p>
<b>Pneumatiky:</b> zcela volné. Což je výborný tah. Mnoho lidí pojede na základních pneu ze stavebnice a není nutné
kupovat sady závodních kol na aero ráfcích. Navíc tato varianta kazí vzhled reálného modelu. Nevidím zmínku o nemožnosti
použít i mechová kola. A tak pokud je možné použít i tuto variantu, pak lidé mohou „dojíždět“ i stará kola ze spalovacích
modelů.
</p>
<p>
<b>Motory:</b> měl být předepsán střídavý systém. Ale nakonec pořadatel zůstal u klasických plechovek řady 540 a to Mig 500, Carson
CE4 a Johnson. Myslím si, že dobrá varianta. Johnson je jednoznačně nejslabší a oproti Migu a Carsonu budete ztrácet. Ale Mig 500
a Carson CE4 jedou podobně. Mig je do otáček a Carson do tahu. Když dáte na Miga 61/19 a na Carson 58/24 – pojedete hodně
vyrovnaně. Navíc ceny motorů jsou kolem 230 Kč a tak nebude problém nějaký z nich pořídit. Doporučuji v létě tyto motory chladit
a to alespoň pasivně.
</p>
<p>
<b>Baterie:</b> možnost NiXX o 6ti článcích max a LiPo 2S 7,4V v pevném obalu či LiFe 6,6V je naprosto v pohodě a myslím si, že
většina již bude mít LiPo sadu. Stačí dle mého názoru jedna na závod – stačíte ji dobít v pohodě. A tak náklady na tuto položku
budou nízké.
</p>
<p>
<b>Mazání:</b> povoleno, bez zápachu. Tady je to úplně jedno. Mazat pneu na TT-01 je naprosto zbytečná věc dle mého názoru.
Jde o pohodovou jízdu a větší grip nebude zárukou úspěchu. Já osobně mazat určitě nebudu. Mazáním se totiž změnší životnost
obutí. Osobně pojedu obutí Tamiya Super Slick, které funguje jak na teplém, tak i na studeném asfaltu.
</p>
<p>
<b>Karoserie:</b> není specifikováno. Ale budou převažovat karoserie Tamiya, Carson, HPI atd. Není problém použít i Protoform. Když se i tento typ osadí zrcátky a výfuky tak vypadá skvěle. Navíc možnost osvětlení dodá modelu na reálnosti. Se šíří 200mm
nebude asi problém. Tím můžete použít Muscle Bodys jako Mustang, Dodge Charger, Plymouth Hemi atd. Na dráze asi uvidíme mnoho
skvostů…
</p>
<p>
Takto nastavená pravidla jsou možností pro mnoho začínajích jezdců a i těch odrostlejších, aby si přišli zajezdit na pohodu
s reálně vypadajícími modely aut. Navíc zde získá mnoho lidí slušný základ pro další postup do vyšší třídy typu Stock, Pro Stock
atd.
</p>
<p>
Osobně se na závody na asfaltu v této kategorii velmi těším. Nebudu mít žádnou starost s modelem – pouze se postarám o LiPo baterii
a budu jen čekat na jízdu. A budu mít spoustu času na psaní reportu a točení hezkých záběrů z akcí. To vše mi kategorie Hobby umožní
a bude to především zážitek v podobě adrenalinu v každé jízdě se svými soupeři.
</p>
<p>
Sportu zdar na prvním závodě Hobby přátelé…
</p>