RC1 MORAVIA XRAY CHALLENGE 11.1.2014 report

Radek Voda


Xray Challenge Moravia – to je možnost závodit a trénovat v obrovské luxusní hale. Do haly se vejde jak onroad tak offroad dráha, obě jsou zde velmi náročné. Možnost trénovat již od pátku využilo hodně jezdců, takže depo je dost zaplněné. Do depa nemusíte vozit stůl ani židle, každý stůl má svoji elektriku a vše je dobře osvětleno. Pátek se nese v soutěživém duchu, všichni montují jako o život. Jsou zde samé známé tváře. Významnou osobností je Igor Lipták, který má stále co říct. Z reproduktorů zní hlasitá chytlavá hudba, která uchvátila mnohé tak, že se při nastavování auta vlní. Komu se nechce cestovat, může přespat v hale, což má svá plus i mínus.

""

Místo pro spánek

 

V sobotu ráno se depo naprosto zaplnilo. Přijeli si zazávodit Rakušáci a je slyšet i angličtinu. Tono Sloboda zde pořádá zároveň Slovakia cup. Někteří závodníci jedou oba závody. Trénink je rozdělen podle kategorii. Kuba Šimurda hned při prvním vyjetí zlomil zadní rameno.  Jeden z „kosičů“ byl vykázán panem Němčekem, když se motal v jiné kategorii. Závod je rozdělen do 11 skupin.

Portál Masters zde má velkého fanouška – Denis Vančo, který sleduje všechny reporty i ostatní videa. Říká, že se z nich hodně naučil a že by na Slovensku mělo být něco podobného. Také se mě ptalo několik závodníků, jestli jsem tu za Igora 🙂

""

Slovenský závodník Denis Vančo

 

Kvalifikace:

1. skupina 4WD bugy : Jezdci na této velmi složité trati provádí brutální jízdu. Nasazovač Jarda Vala, který jako jediný stojí uprostřed dráhy, rafinovanými skoky při nasazování jen stěží odolává spršce padajících vozů.

Formule: Zde jezdí ostřílení jezdci jako Herbert Weber, který se střídá na první pozici s Martinem Vejmelkou, konečně pěkná podívaná. Herbert zvítězil a jako jediný najel 20 kol.

"" ""

Formule Herberta Webera

 

Stock: Už v první kvalifikaci se ukázalo, v jakém duchu se pojede. Demolition derby, které se rozpoutalo, doslova zvedlo vlnu nevole mezi přihlížejícími jezdci. Ovšem ani skupina A nemusí vždy vypadat jako Ačko. Ostatní B kvalifikace byli jako lexanová smršť. Markéta Vítámvásová jede Stock poprvé a tak byla zařazena na předposlední místo do B skupiny. Bohužel až za „škodiče“, jak byli Markétou přejmenováni. Ovšem jako jediná najela v B skupině 21 kol. Mnozí běžně i o 5 kol méně.

Finále:

Modified: 1. finále a na staru – 1. Šimurda, 2. Němček, 3. Vyšín, 4. Lipták Igor, 5. Schmitzer, 6. Lipták Tomas, 7. Kořínek Roman, 8. Lebánek. Hromadná kolize v zadních pozicích hned po startu. Kuba Šimurda si vytvořil ihned větší náskok a ani po chybě ho neztratil. Ke zbrždění jeho jízdy došlo až dojetím tří závodníků o kolo, kteří se nemohli srovnat do dráhy. Kuba se v současné době přidal k absolutní špičce v Modified a zajíždí na všech závodech stabilně nejlepší pozice.

2. finále A: Konečně napínavá podívaná a kvalitní závod. K. Šimurda se střídal na první pozici s Vyšínem, poté co se David propadl pro zaraženou kastli. V jedné zatáčce předjede Vyšín Kubu, ovšem v další šikaně to bylo právě naopak. Situace se několikrát opakovala. Zvítězil Kuba, ale napětí ještě neopadlo poté, co obrazovka hlásila u Kuby 6. místo. Bylo to ale kvůli nezapočítání čipu. Vše bylo uvedeno na pravou míru.

""

Kuba a Jirka jsou přátelé

 

Stock: Finále A si vyjel i Braňo Molec, který trpělivě sbírá zkušenosti a setapuje auto sám za doprovodu maminky. Velmi agresivní jízda mnohých jezdců ve druhém finále zamíchala pořadím a připravila některé jezdce o vyjeté pozice a pěkné místo.

4WD bugy poslední finále: zde snad nešlo ani o závod, ani o umístění, ale o nejlepší kuriozní skok. Některé buggy se dokázali tak dlouho kutálet, že si vysloužili potlesk obecenstva, obecenstvo pak výstražný prst od Martina Kořínka od časomíry. Respect výrobci Xray. Buggyna Gabo Mesároše vše přežila.

Něco ze zákulisí: Pan Němček si zahrál na bateriového teroristu -kolem pasu páskou na koberce přilepených 6 Li-polek + červeně blikající ukazatel napětí, v ruce urychlovač vteřinového lepidla. Pak už jen zběsilý výraz a výkřiky: „Všechno zde vyhodím do povětří.“ SUPER

""

Baterkový terorista

 

Byl to závod dle mého názoru velmi emotivní a plný diskuze. Vedli jsme dlouhý rozhovor s pořadatelem Martinem Kořínkem. Dle jeho slov je potřeba na takovouto akci pohlížet „jen jako na závod“. Souhlasím s tím, že na každém závodě jsou ťukance, karamboly atd. v zápalu boje, které k tomu patří, ovšem dle mého názoru každý závod má svá pravidla. Přijíždějí sem i závodníci, kteří chtějí změřit své síly s podobnými soupeři a těší se na setkání s nimi. Z ostatních závodů jsou zvyklí za nedodržení pravidel dostat napomenutí či stop and go. Když se pak setkají v jedné skupině se závodníky, kteří se cituji tatínka „teprve učí a za dva roky budou jezdit také tak dobře“, dochází nutně ke střetům. Tito začátečníci nerozumí svým autům a neorientují se v tom, s kým závodí. Po nasazení vjíždějí bezhlavě do tratě, kličkují a nenechají tak prostor pro ty co skutečně „jen závodí“. Mnohdy mají auta tak rychlá, že je nedokáží zvládnout. Dle mého názoru na závody se jezdí závodit. Učit se závodit je něco jiného než učit se jezdit mezi závodníky.

 

Zdroj úvodní foto: Karel Martnec