PRAVIDLA RC AUTOKLUBU ČESKÉ REPUBLIKY PRO ZÁVODY SERIÁLU MISTROVSTVÍ ČESKÉ REPUBLIKY 2014 Electric Track , část B a C
B – PRŮBĚH ZÁVODU – Electric Track
1.B. Organizační složka závodu
1.1.B. RC Autoklub České republiky ve spolupráci s RC kluby v ČR a hlavními sponzory pořádá zimní halové a letní Mistrovství České republiky v kategorii rádiem řízených modelů aut Electric Track 1:10 Touring Cars pro rok 2014. Jednotlivé závody jsou pořádány jako dvoudenní. Mistrovství České republiky tvoří celkem 2 závody, 1 pro halovou sezonu a 1 pro letní sezonu 2014.
Mistři ČR se vyhlašují samostatně pro halové MČR a pro letní MČR.
MČR 2014 v hale se koná ve dnech 28. března – 30. března 2014 v Jedovnicích.
MČR 2014 na asfaltu se koná ve dnech 5. – 7. září 2014, ve Svitavách.
1.2.B. Mistrovství ČR je vypsáno pro následující kategorie:
– mistr ČR v kategorii Electric Track 1/10 OPEN
– mistr ČR v kategorii Electric Track 1/10 STOCK 17,5
– mistr ČR v kategorii Electric Track 1/10 GT
– mistr ČR v kategorii Electric Track 1/10 FORMULE
– mistr ČR v kategorii Electric Track 1/10 TRUE FORMULE
Mistr ČR je v kategoriích OPEN, STOCK 17,5, GT a FORMULE a TRUE FORMULE vypsán pro věkovou kategorii SENIOR, může být vypsán pro věkové kategorie:
– ŽÁK – jezdec, který se narodil roku 2002 a mladší,
– JUNIOR – jezdec, který se narodil mezi lety 1997 – 2001,
– 40+ – jezdec, který se narodil roku 1973 nebo dříve.
2.B. Časový harmonogram
2.1.B. Závodiště je připraveno během pátku, v odpoledních a večerních hodinách je umožněn volný trénink. V sobotu je povolen volný trénink od 7:00 do 09:30 hodin. Od 10:00 hodin začínají oficiální měřené tréninky ve skupinách a navazují kvalifikační jízdy jednotlivých skupin. V neděli je od 7:00 hodin do 8:30 volný trénink. V 9:00 hod. začíná finálová část, kterou tvoří oficiální měřený trénink ve finálových skupinách a následují pro každé finále tři finálové jízdy.
2.2.B. Časový rozpis může pořadatel upravit po dohodě s ředitelem závodu s ohledem na počet přihlášených jezdců.
2.3.B. Pořadatel provede takové opatření, které zajistí, že při volném tréninku bude na dráze max.12 jezdců současně s různými frekvencemi (např. cedulky s frekvencemi apod. Jezdci jsou povinni se přesvědčit, zda na dráze není přítomen jezdec se stejnou frekvencí).
2.4.B. K prezentaci se závodník dostaví bez modelu.
2.5.B. Pořadatel provede rozdělení do skupin dle následujících pravidel a podmínek:
– do závodu se nasazují jezdci dle jejich pořadí v závodech MČR v minulém roce, ostatní budou zařazeni v následujících skupinách.
2.6.B. Každý závodník musí mít na karoserii min. jedno startovní číslo, které zajišťuje pořadatel závodu. Číslo je umístěné na předním skle a jeho minimální velikost je 60x40mm.
2.7.B. Pro finále bude číslo změněno podle umístění závodníka pro finálové jízdy.
2.8.B. Po skončení finálových jízd zajistí pořadatel důstojné vyhlášení výsledků s předáním pohárů a cen.
2.9.B. Ceny pro závod MČR zajišťuje pořadatel závodů.
2.10.B. Součástí závodu může být i otevřená kategorie, kterou vyhlašuje pořadatel, nesmí však ohrozit časově průběh závodu MČR.
3.B. Přihlášky a startovné
3.1.B. Pro MČR platí následující ustanovení:
– 500,- Kč startovné za první kategorii,
– 400,- Kč startovné za druhou kategorii,
– 300,- Kč startovné v kategorii žáků.
3.2.B. Závodník je povinen se přihlásit k závodu minimálně 48 hodin před termínem závodu na stránkách RCACR www.rcacr.cz v sekci přihlášky. Pokud by byly přihlášky nefunkční, postačuje přihlášení pomocí e-mailu nebo SMS vedoucímu sekce.
3.3.B. V případě, že se závodník přihlásí až po uzavření elektronických přihlášek, zaplatí ke startovnému poplatek ve výši 100,- Kč.
4.B. Organizace závodu
4.1.B. Závodník je v závodě hodnocen momentem nastoupení k jedné jízdě kvalifikace, startovné nelze později vracet.
4.2.B. Každý závodník absolvuje 4 – 5 kvalifikačních rozjížděk na 5 minut. Počet rozjížděk bude upřesněn na rozpravě před zahájením závodu, je závislý na počtu přihlášených jezdců a v letním mistrovství na počasí.
4.3.B. Po každém kole kvalifikace se provede sort, pořadí jezdců se boduje od 0 bodu pro vítěze, 2 body pro druhého a +1 bod za další umístění. Start jezdce do další jízdy kvalifikace je podle pozice jezdce v sortu, který je tvořen součtem bodů ze dvou nejlepších umístění.
4.4.B. Umístění jezdce pro finálové jízdy je tvořeno součtem bodů ze třech nejlepších umístění. Pokud mají dva jezdci stejný počet bodů, tak rozhoduje nejlepší zajetý započítaný výsledek (nájezd). Na základě konečné tabulky budou závodníci rozděleni do finálových skupin – v letním i zimním mistrovství po 10ti do finálových jízd A,B,C,D popř. dalších.
4.5.B. Finálové jízdy se jedou 3x ve všech finálových skupinách.
4.6.B. Hodnocení ve finále – ve finálové jízdě budou za umístění přiděleny body tzn. za 1. místo 1 bod, za 2. místo 2 body až do 10 místa. Nejhorší výsledek se škrtá, vítězí závodník s nejnižším součtem bodů, v případě rovnosti bodů rozhoduje nejlepší započítané pořadí z finálových jízd.
4.7.B. Finálová jízda se uskuteční, pokud jsou ve finálové skupině minimálně 3 jezdci. Pokud je menší počet, může rozhodčí navrhnout přidání jezdců do poslední finálové skupiny. K tomu je však nutný souhlas všech jezdců této skupiny.
4.8.B. Pokud závodník nenastoupí k žádné z finálových jízd, do které se kvalifikoval, bude ve svém finále počítán jako poslední.
4.9.B Pokud se odjedou ve finálové části pouze 2 jízdy, např. z důvodů nepříznivého počasí, sčítají se dva výsledky /body/ a opět rozhoduje v případě dosažení stejných bodů nejlepší zajetý výsledek z finálových jízd.
5.B. Práva a povinnosti jezdců
5.1.B. Všichni závodníci jsou povinni se zúčastnit vyhlášení výsledků závodů.
5.2.B. V případě, že tribuna pro jezdce nemá vyznačené posty, ve finálových jízdách má právo výběru místa na tribuně nejlepší jezdec a dále podle pořadí.
.
6.B. Déšť a klimatické podmínky
6.1.B. V případě, že se z klimatických nebo jiných důvodů neodjede alespoň 2x každé finále, budou vyhlášeny výsledky dle pořadí jezdců po rozjížďkách.
6.2.B. V případě, že např. začne pršet v průběhu rozjížděk, bude pokračováno i za nepříznivého počasí, až do dokončení kompletního kola rozjížděk.
6.3.B. Rozhodčí závodu má možnost kdykoliv, kdy uzná za vhodné, povolit mokré pneumatiky.
6.5.B. Pokud v průběhu prvého nebo druhého kola kvalifikací dojde k velké změně klimatických podmínek, nejprve je závod posunut o 1 hod. a teprve potom může být hlavním rozhodčím (kvůli počasí) zrušen.
6.6.B. V případě špatných klimatických podmínek, kdy nebyla odjeta ani všechna kvalifikační kola, jsou výsledky závodu vyhlášeny po kvalifikacích a to jenom v tom případě, že byla odjeta minimálně tři úplná kola kvalifikace. V případě, že byla odjeta jenom tři kola kvalifikace, jsou výsledky vyhlášeny jako součet dvou nejlepších umístění. V ostatních případech jako součet tří nejlepších umístění.
7.B. Systém hodnocení
7.1.B. Kategorie je v daném závodu vypsána, pokud se přihlásí minimálně 5 jezdců.
8.B. Nasazování
8.1.B. Každý závodník je povinen ihned po jízdě nechat auto a vypnutý vysílač na předepsaném místě a zúčastnit se nasazování další jízdy.
8.2.B. Pokud závodník nepředá ihned po ukončení jízdy vozidlo na označené místo, škrtá se mu výsledek této jízdy. V případě opakování tohoto prohřešku proti pravidlům může být diskvalifikován ze závodu.
8.3.B. Pořadatel podél trati rozmístí čísla pro nasazovače a rozlišovací vesty v reflexní barvě, kterou je nasazovač povinen mít na sobě. Čísla postu nasazovače jsou shodná s číslem jezdce v rozjížďce nebo finále.
8.4.B. Pořadatel před odstartováním rozjížďky/finálové jízdy provede kontrolu nasazovačů.
8.5.B. Pokud se závodník z jakéhokoli důvodu nezúčastní rozjížďky/finále, je přesto povinen jít nasazovat.
8.6.B. Nasazovač za sebe může v odůvodněných případech poslat kvalifikovanou náhradu, ale je povinen si předem vyžádat povolení od rozhodčího závodu.
8.7.B. Pokud se nasazovač nevěnuje nasazování a ovlivní tak výsledek jízdy, může rozhodčí závodu tomuto nasazovači přičíst k jeho nejlepšímu času penalizačních 10 vteřin.
8.8.B Pokud jezdec jede ve více kategoriích, v případě kolize startu v jízdě s nasazováním, je povinen si zajistit kvalifikovanou náhradu.
TECH. SPECIFIKACE – Electric Track – C
1.C. Obecná ustanovení
1.1.C. Co není povoleno, je zakázáno.
1.2.C. Důkazní povinnost je vždy na straně závodníka. O případných sporných bodech bude na základě protestu včetně podané kauce viz pravidla A, rozhodovat komise složená z ředitele závodu, rozhodčího závodu a technického komisaře.
1.3.C. Pro seriál závodů MČR platí technická pravidla:
Kategorie OPEN
– Minimální hmotnost 1350 g včetně personálního transponderu, nedodržení váhy znamená diskvalifikaci z jízdy.
– Motory nejsou pro kategorii OPEN omezeny.
– Akumulátory jsou omezeny jmenovitým napětím 7,4V a LiPo baterie musí být v netříštivém obalu s dutinkami na výstupních svorkách. Napětí baterie před jízdou nesmí překročit 8,44V, jinak nebude jezdec připuštěn k jízdě. Nabíjení LiPo pobaterií je v průběhu závodu možné pouze v bezpečnostních vacích. Nedodržení této podmínky znamená z důvodu vážného porušení bezpečnosti diskvalifikaci ze závodu.
– Předepsány pneumatiky od dodavatele vybraného odbornou komisí sekce, které budou dostupné v den konání závodu u pořadatele. V průběhu letního závodů může závodník použít pouze tři sady pneumatik suchých a sadu mokrých. Pro závody v hale jsou povoleny dvě sady pneumatik.
– Povoleny jsou veškeré podvozky Touring Cars.
– Minimální výška podvozku včetně karoserie je 115mm.
– Maximální šířka podvozku bez karoserie 190mm s karoserií 200 mm.
– Přítlačné křídlo max. v šířce 190mm, boční profil křídla se musí vejít do obdélníku max. 25x40mm, delší strana je rovnoběžná s dráhou. Bočnice křídla se musí vejít do obdélníku 26x52mm, delší strana je rovnoběžná s dráhou.
– Křídlo a bočnice nesmí přesahovat výšku střechy karoserie.
– Minimální světlá výška modelu včetně hran karoserie v hale je 5 mm.
– Mazání na pneu je povoleno pouze bez zápachu.
Kategorie STOCK 17,5
– Minimální hmotnost 1350 g včetně personálního transponderu, nedodržení váhy znamená diskvalifikaci z jízdy.
– Motory pouze od výrobce LRP typu X12 nebo X20 nebo od výrobce Nosram typu Pure nebo Pure Evo 2 se 17,5 závity. Motor musí být v originálním stavu bez jakýchkoliv úprav, tj. včetně originálního plastového čela motoru a originální kotvy. Časování musí být nastaveno stejně jako z výroby, tedy v krajní poloze po směru hodinových ručiček.
– Regulátory musí být v nastavení Zero Boost dle pravidel/ze seznamu ROAR/EFRA.
– Celkový převodový poměr musí být minimálně 4,0:1.
– Akumulátory jsou omezeny jmenovitým napětím 7,4V a LiPo baterie musí být v netříštivém obalu s dutinkami na výstupních svorkách. Napětí baterie před jízdou nesmí překročit 8,44V, jinak nebude jezdec připuštěn k jízdě. Nabíjení LiPo pobaterií je v průběhu závodu možné pouze v bezpečnostních vacích. Nedodržení této podmínky znamená z důvodu vážného porušení bezpečnosti diskvalifikaci ze závodu.
– Předepsány pneumatiky od dodavatele vybraného odbornou komisí sekce, které budou dostupné v den konání závodu u pořadatele. V průběhu letního závodů může závodník použít pouze tři sady pneumatik suchých a sadu mokrých. Pro závody v hale jsou povoleny dvě sady pneumatik.
– Povoleny jsou veškeré podvozky Touring Cars.
– Minimální výška podvozku včetně karoserie je 115mm.
– Maximální šířka podvozku bez karoserie 190mm s karoserií 200 mm.
– Přítlačné křídlo max. v šířce 190mm, boční profil křídla se musí vejít do obdélníku max. 25x40mm, delší strana je rovnoběžná s dráhou. Bočnice křídla se musí vejít do obdélníku 26x52mm, delší strana je rovnoběžná s dráhou.
– Křídlo a bočnice nesmí přesahovat výšku střechy karoserie.
– Minimální světlá výška modelu včetně hran karoserie v hale je 5 mm.
– Mazání na pneu je povoleno pouze bez zápachu.
Kategorie GT
– Libovolný podvozek s poháněnou pouze zadní nebo přední nápravou.
– Maximální šířka podvozku je 210 mm.
– Motory bez omezení.
– Váha modelu není omezena.
– Pneu bez omezení maximálně 50 mm široké.
– Karoserie pouze závodní speciály typu LeMans nebo GT.
– Minimální světlá výška modelu včetně hran karoserie v hale je 3 mm.
– Akumulátory jsou omezeny jmenovitým napětím 7,4V a LiPo baterie musí být v netříštivém obalu s dutinkami na výstupních svorkách. Napětí baterie před jízdou nesmí překročit 8,44V, jinak nebude jezdec připuštěn k jízdě. Nabíjení LiPo pobaterií je v průběhu závodu možné pouze v bezpečnostních vacích. Nedodržení této podmínky znamená z důvodu vážného porušení bezpečnosti diskvalifikaci ze závodu.
– Mazání na pneu je povoleno pouze bez zápachu.
Kategorie FORMULE
– Libovolný podvozek s poháněnou pouze zadní nápravou.
– Maximální šířka podvozku je 210 mm.
– Motory bez omezení.
– Váha modelu není omezena.
– Pneu bez omezení maximálně 50 mm široké.
– Karoserie pouze formulové speciály.
– Minimální světlá výška modelu včetně hran karoserie v hale je 3 mm.- Akumulátory jsou omezeny jmenovitým napětím 7,4V a LiPo baterie musí být v netříštivém obalu s dutinkami na výstupních svorkách. Napětí baterie před jízdou nesmí překročit 8,44V, jinak nebude jezdec připuštěn k jízdě. Nabíjení LiPo pobaterií je v průběhu závodu možné pouze v bezpečnostních vacích. Nedodržení této podmínky znamená z důvodu vážného porušení bezpečnosti diskvalifikaci ze závodu.
– Mazání na pneu je povoleno pouze bez zápachu.
Kategorie TRUE FORMULE
– Libovolný výrobcem deklarovaný formulový podvozek s poháněnou pouze zadní nápravou.
– Maximální šířka podvozku je 190 mm.
– Motory střídavé s minimálně 17,5 závity.
– Regulátory musí být v nastavení Zero Boost dle pravidel/ze seznamu ROAR/EFRA.
– Váha modelu není omezena.
– Pneu pouze gumové.
– Karoserie pouze formulové speciály.
– Minimální světlá výška modelu včetně hran karoserie v hale je 3 mm.
– Akumulátory jsou omezeny jmenovitým napětím 7,4V a LiPo baterie musí být v netříštivém obalu s dutinkami na výstupních svorkách. Napětí baterie před jízdou nesmí překročit 8,44V, jinak nebude jezdec připuštěn k jízdě. Nabíjení LiPo pobaterií je v průběhu závodu možné pouze v bezpečnostních vacích. Nedodržení této podmínky znamená z důvodu vážného porušení bezpečnosti diskvalifikaci ze závodu.
– Mazání na pneu je povoleno pouze bez zápachu.
1.4.C. Typ pneumatik, cena a dodavatel pro kategorii OPEN a STOCK 17,5 budou známi minimálně 15 dní před zimním i letním závodem. Předepsané pneumatiky budou k dostání až na samotném závodě u pořadatele závodů.
1.5.C. Pneumatiky pro MČR 2014 budou před závodem označeny. Nelze si nechat označit vlastní pneumatiky. Označené pneumatiky musí závodník použít během všech kvalifikačních a finálových jízd. V případě, že závodník použije neoznačené pneumatiky, bude vyloučen ze závodu.
2.C. Elektronika a RC vybavení
2.1.C. Používaná RC souprava musí být schválená a homologována k danému účelu dle platné právní úpravy. Každý jezdec musí mít při závodu k dispozici minimálně 2 různé páry krystalů pro svou RC soupravu, výjimku tvoří vysílače v pásmu 2,4 GHz.
2.2.C. Elektronika modelu může obsahovat jenom následující komponenty: servo řízení, přijímač, regulátor, měřící čip a pohonnou baterii. Žádná z těchto komponent nesmí obsahovat, a to ani v neaktivním stavu, žádné prvky, které by na základě jakýchkoliv údajů z jízdy modelu, aktivně zasahovaly do řízení modelu. V případě, že kterýkoliv z výše uvedených komponentů již z výroby obsahuje jakýkoliv aktivní prvek, který by byl schopen na základě jakýchkoliv údajů z jízdy modelu, aktivně zasahovat do řízení modelu, je tento komponent automaticky zakázán, i kdyby se tento prvek dal deaktivovat. Závodník musí použít pouze komponenty bez těchto zakázaných aktivních prvků. Pořadatel si vyhrazuje právo nechat za účasti technického komisaře, a případně dalších činovníků závodu, rozebrat podezřelou elektroniku samotným závodníkem „do posledního šroubku“. V případě porušení tohoto pravidla bude závodník potrestán dvouletou distancí na všech závodech pořádaných RCAČR a na závodech EFRA/IFMAR.
2.3.C Pořadatel si vyhrazuje právo jednotlivé komponenty před závodem označit a bez výslovného souhlasu pořadatele závodník nesmí takto označené komponenty vyměnit. V případě porušení tohoto pravidla je závodník potrestán dvouletou distancí na všech závodech pořádaných RCAČR a na závodech EFRA/IFMAR.
2.4.C. Pořadatel má právo na začátku závodu vyvěsit pravidla, podle kterých bude dodržování těchto podmínek kontrolováno. Tyto pravidla jsou pro všechny závodníky závazná.
2.5.C. Pohonné baterie nesmí mít připojení k regulátoru „napevno“ (např. letováno). Doporučené připojení je přes konektor.
3.C. Upřesnění pravidel pro MČR 2014
3.1.C. V případě startu s neodpovídající hmotností, špatnou šířkou vozidla a podobnými prohřešky proti pravidlům, bude závodníkovi škrtnuta poslední jízda.
3.2.C. Nebezpečná jízda, nesportovní chování na tribuně, neuvolnění tratě pro závodníka, kterým jste předjížděn o celé kolo – ústní varování – při opakování tohoto přestupku – STOP & GO, tj. zastavení na předem určeném místě na min. 5 vteřin.
3.3.C. Naražení závodníka ze zadu se získáním výhody, zkrácení tratě a ponechání si výhody s tím související – STOP & GO na min. 10 sec. V případě, že se tento přestupek stane například v posledním kole, bude závodníkovi přičteno k výsledku 10 vteřin.
3.4.C. V případě předčasného startu ve finálové části bude start opakován a jezdec napomenut. V případě opakováni stejného prohřešku – přičtení 10 vteřin k výsledku.
3.5.C. Protest je možné podat max. do 10 min. od vyhlášení výsledků s kaucí 2000.-Kč, která se v případě neuznání protestu nevrací. Proti trestu Stop & Go není možné podat protest. Proti kvalitě nasazování nelze podat protest. Proti rozhodnutí rozhodčího lze podat protest k VV RCA ČR, na výsledku závodu se však nic nemění.
Pravidla byla schválena na jednání OK dne 21. 2. 2014.