Na místo konání přijíždíme zhruba něco kolem poledne. Při vstupu do Areny byli již přítomni vesměs zahraniční jezdci týmu Xray. Vybalujeme tedy věci z auta a jdeme nachystat depo. Držíme místo i pro Šimurdu, Lebánka a Vičánka. Poslední čtyři volné místa u jednoho stolu. Ostatní už jen rezervované. Já si sedám k vedlejšímu stolu, aby byli kluci spolu. Ti přijíždí až po 17 hodině. Jako první Dušan Vičánek, pak Kuba Šimurda a nakonec i Laďa Lebánek. Pavel po příjezdu set-upoval podvozek a po příjezdu Martina Kořínka zakoupil předepsané pneu. Trénovalo se na venkovní dráze, neboť počasí bylo slunečné a teplé. Pozorně jsem sledoval předpověď počasí. Hned mi bylo jasné, že se v sobotu pojede uvnitř haly. Juraj Hudy umožnil v pátek prohlídku své firmy na výrobu podvozků Xray. I když jsem měl možnost si firmu prohlédnout loni, tak jsem neodolal a společně s Pavlem jsme se zapsali na formulář. Ten umožňoval napsat se na určitou hodinu prohlídky. Opět jsem byl nadšen, jak je vše logisticky sladěno. No prostě Hudyho preciznost. Do večera byl volný trénink a tak si měli možnost všichni naladit podvozky. Zdenko Kunák se rozhodl už v pátek, že odjedou domů a nezúčastní se tohoto závodu. Škoda, mohli aspoň trénovat jako my. K večeru už mírně pár kapek pokropilo dráhu. Ale během chvilky rozehřátá trať vyschla. Nicméně někteří již začali trénovat na asfaltové dráze uvnitř haly. Tato hala má ještě jednu dráhu, a to s kobercem pro zimní sezónu, sousedící s asfaltovou.
Sobotním ránem začali první měřené tréninky. Pavel startoval ve třetí skupině. První trénink proběhl na venkovní dráze. Zlehka mrholilo a na dráze se spíše driftovalo. Kolem 9 hodiny se spustil liják a bylo rozhodnuto, že se vzhledem k nevlídnému počasí, se přesunou sobotní jízdy do vnitřní haly a tyto jízdy odjeté venku se anulují. Celkem dva měřené tréninky se odjely na úzké asfaltové dráze uvnitř haly. Oproti venkovní dráze jsou opravdu úzké. Poté následovali tři kvalifikační jízdy. Pavel se ještě seznamuje s novou kategorií Modified, do které přešel z kategorie Stock. Silnější motor mu zas tak velké problémy nedělá, přestože musí citlivěji reagovat na plyn a brzdu. V první jízdě skončil na druhém místě s nájezdem 17 kol za výborně jedoucím Vančo Denisem. Denis je mladý nadějný jezdec z Banské Bystice. Kuba Šimurda startuje v první elitní skupině. Čtvrté místo je velmi dobrý výsledek.
Ve druhé jízdě byl Pavel opět druhý. Tentokráte za Kaninou z týmu KaKoJaMa Praha. Kuba si o jedno místo pohoršil a dojel na pátém místě.
Po dvou kvalifikačních jízdách:
1 Hagberg Alexander
2 Hudy Martin
3 Jefferies Olly
4 Šimurda Kuba
5 Martini Francesco
6 Kořínek Martin
12 Lebánek Ladislav
13 Vičánek Dušan
17 Martinec Pavel
Do třetí kvalifikační jízdy Pavel už nastupuje s větší sebejistotou. Tuto jízdu vyhrává s náskokem 4 desetin sekundy před italským jezdcem Michieli Massimo. Kuba opět dojel na čtvrtém místě. A snad se i zlepší. Jede velmi pěkně.
Po třech kvalifikačních jízdách.
1 Hagberg Alexander
2 Hudy Martin
3 Jefferies Olly
4 Šimurda Kuba
7 Kořínek Martin
12 Vičánek Dušan
13 Martinec Pavel
14 Lebánek Ladislav
15 Nemček David
Po skončení všech kvalifikačních jízd ředitel svolal rozpravu. Sami jezdci měli hlasováním rozhodnout, jestli se pojede ještě jedna v pořadí čtvrtá nebo í pátá jízda v sobotním závodě.
Nakonec se většinovým hlasováním rozhodlo, že se ještě v sobotním dni odjede jedna kvalifikační jízda uvnitř haly. Na nedělní ráno se dopsaly další dvě kvalifikační jízdy. Start naplánován na 8. hodinu ráno ale už na venkovní dráhu. Počítat se budou jen 3 jízdy pro sort do finálovek.
V kvalifikačních jízdách nezáleží na pořadí, ale na času všech jezdců v kategorii. V nejobsazenější kategorii Modified startovalo celkem 24 jezdců. Mezi nimi i národní mistři republik např. Itálie, Spojeného Království Británie a Švédska. Hagberg Alexander je dokonce mistr Evropy v kategorii E1/12. Kuba Šimurda je letošní mistr ČR v GTéčkách.
Ve čtvrté, tedy ještě páteční jízdě jel výborně ve skupině italský jezdec Michieli Massimo. Jenže ten chyboval a do čela se dostal Pavel s náskokem tří sekund. V posledním kole najel ale na obrubník Pavel a zůstal ležet na střeše. Tato chyba ho stála první místo ve třetí skupině, když dojel za italským borcem se ztrátou 5.5 desetin sekundy. Škoda této chyby v posledním kole.
Laďa lebánek startující ve 3 skupině se naháněl s italským jezdcem de Liguori Giuseppem. Ital byl nakonec o 2 sekundy v cíly rychlejší. Dušan Vičánek jízdu nedokončil.
Kubovi se poslední jízda velmi zadařila. Dojel na třetím místě za Alexem Hadbergem a Martinem Hudym.
Pořadí po 4 kvalifikačních jízdách.
1 Hagberg Alexander
2 Hudy Martin
3 Jefferies Olly
4 Šimurda Kuba
8 Kořínek Roman
11 Lebánek Ladislav
12 Kořínek Martin
13 Martinec Pavel
14 Vičánek Dušan
19 Červený Jan
20 Nemček David
Po dojetí čtvrté kvalifikační jízdy byl sobotní den u konce. Někteří ještě trénovali a jiní nastavovali své podvozky na nedělní jízdy.
Je neděle a Martin Hudy už o půl 6-té ráno cukruje dráhu.
První nedělní kvalifikace a Pavlovi se auto přetáčelo. Trať nacukrovaná, ale studená. Fouká silný vítr. Pavel dojel na 3. místě za Vančou a Kaninou, kteří měli své modely rychlejší. Vidět to bylo na nejrychlejším kole v jízdě. Pavel 21.114 sekund a Denis 20.866 sekund.
Dušan s Laďou udělali chybu a dojeli na 6. a 7. místě.
Kuba měl stejné problémy jak Pavel, když se mu model přetáčel a dojel na 7. místě ve své jízdě.
Pořadí po 5-té kvalifikační jízdě.
1 Hagberg Alexander
2 Hudy Martin
3 Jefferies Olly
4 Šimurda Kuba
7 Kořínek Martin
8 Kořínek Roman
11 Nemček David
13 Lebánek Ladislav
14 Martinec Pavel
15 Vičánek Dušan
V šesté jízdě žádné velké zlepšení. Čas jen o 2 sekundy lepší. Tak můžu jen konstatovat, že se v sobotu na vnitřní dráze dařilo lépe.
Dušan zabral a dojel na 4. místě. Laďa pro poruchu na senzorovém kabelu těsně před startem do poslední kvalifikační jízdy nenastoupil.
Kuba si polepšil a skončil jízdu na 5. místě se ztrátou 11 sekund na prvního Jefferies Ollyho. Hagberg po 7 kole odstoupil z jízdy.
Pořadí po 6-té kvalifikační jízdě.
1 Hagberg Alexander
2 Hudy Martin
3 Jefferies Olly
4 Šimurda Kuba
7 Nemček David
8 Kořínek Martin
9 Kořínek Roman
13 Lebánek Ladislav
14 Vičánek Dušan
17 Martinec Pavel
Finálové jízdy se oproti zvyklostem, kdy startuje 10 jezdců ve skupině mění. Kořínek nechává i finálové jízdy po 8 jezdcích, tak jako v kvalifikačních jízdách. Pavel jel na umístění do první dvacítky. Moc se mi to nelíbí, ale co nadělám.
Pavel tedy startuje ve skupině „C“ z prvního místa. Laďa se na startovní rošt postaví na 4 pozici a Dušan na 7 pozici ve skupině „B“. Kuba startuje ze 4. místa na startovním roštu ve skupině „A“. Což je v této konkurenci velmi dobrý výsledek.
Final A
1. Hagberg Alexander MHF-U Skarpnäck SE
2. Hudy Martin SK
3. Jefferies Olly GB
4. Šimurda Kuba RC Valmez Racing CZ
5. de Liguori Giuseppe IT
6. Martini Francesco IT
7. Nemček David Team Xray SK
8. Kořínek Martin CZ
Final B
1. Kořínek Roman Kolín CZ
2. Fedor Michal PL
3. Georgiadis Nikos GR
4. Král jiří X-treme rc CZ
5. Lebánek Ladislav RC Zlín CZ
6. Vičánek Dušan CZ
7. Michieli Massimo IT
8. Červený Jan CZ
Final C
1. Martinec Pavel RC klub Elišky Junkové Zlín CZ
2. Kanina Jan KaKoJaMa CZ
3. Agelakopoulos Fotis FANATIX GR
4. Vančo Denis AMK BB SK
5. Salvi Alessandro IT
6. Nesét Lukáš Mirane-Svojkovice CZ
7. Heřmánek Martin CZ
8. Molec Vagač Branislav Rc Petržalka SK
První finálová jízda a Pavel se pokusí udržet první pozici. To znamená, že nesmí před sebe nikoho pustit. Jeho vůz je na bestlapu nejpomalejší. Po chvíli ho předjíždí Vančo Denis, kterému to opravdu jede. Jan Kanina rovněž rychlý start. Denis ale pro poruchu odstupuje. Na Pavla se dotáhl Kanina. Kdyby neudělal dvě chyby, tak věřím, že by dojel první. Díky těmto chybám dojel až na 3. místě za Molec Vagač Branislavem jezdící za RC Petržalka. Braňo je mladý klučina, který si sám seřizuje svůj podvozek, stejně jako Pavel.
Do jízdy v „B“ skupině nenastoupil Laďa Lebánek, jehož kotva na motoru stávkovala. Dušan Vičánek si dojel pro 5.místo.
V „A“ skupině po startu se střetli Maťo Hudy a Alexander Hagberg. Maťo po kolizi odstoupil z jízdy v pátém kole. Kubovi to z počátku hodně klouzalo. Krásnou čistou jízdou se dopracoval k velmi pěknému 3. místu v první finálové jízdě. Vyhrál Hagberg před Jefferiesem z Británie.
Do druhé finálové jízdy Pavlovi Radek přenastavil regulátor, neboť v první jízdě měl o sekundu horší nejlepší kolo v jízdě, než čtvrtý Agelakopoulos z Řecka. O půl sekundy se v nájezdu na nejrychlejší kolo zlepšil. V jízdě pak udělal dvě chybičky a toho stálo první místo. Jan Kanina si tedy přijel pro první místo. Rozhodne tedy až třetí, poslední jízda.
Laďa Lebánek udělal rovněž dvě chyby a to ho stálo cenné umístění, i když po výletu mimo trať hodně stáhl. Nakonec dojel na 6. místě. Dušan Vičánek rovněž udělal 2 chyby a dojel hned za Laďou.
V „A“ skupině po startu opět Alex v čele a za ním si to hrne Maťo Hudy. Snaha získat Alexův skalp vede opět k jezdecké chybě. Kuba Šimurda tak krouží na 3. místě. Ovšem ne na dlouho. Maťo neuvěřitelně rychle stáhl náskok a tak ho jak David, tak i Kuba radši pustili před sebe. Kuba tedy dojíždí na 4. místě a hned za ním na 5. místě David. Alex si druhým prvenstvím odnáší i celkové první místo absolutně. Jestli nastoupí do poslední jízdy, bude překvapením.
V poslední jízdě nenechal Pavel nic náhodě a jel na jistotu. Kanina se na něj sice dotáhl, ale po chybě vyletěl mimo trať a ztrátu již nedokázal dohnat. Vančo se pomuchloval s nějakým jiným autem a rovněž neuspěl v poslední jízdě. Agelakopoulos z Řecka asi dobře naladil a snažil se dojet a předjet Pavla. To se mu už nepovedlo, protože Pavel jel bezchybně a první místo si udržel a s přehledem si hlídal náskok. Dvěma prvními místy si zajistil vítězství ve skupině „C“.
Laďa věděl, že pokud nechce skončit mezi posledními, tak už nesmí chybovat a jet na jistotu. To se mu povedlo a bezva jízdou dojel na 2. místě za Romanem Kořínkem.
Kuba v poslední jízdě opět dojel na 4. místě a celou dobu se snažil hlídat si svou pozici. Alexander Hagberg do poslední jízdy nastoupil a hned od začátku zvyšoval náskok před ostatními jezdci. Druhý dojel Maťo Hudy a třetí Jefferies Olly z Británie.
1 Hagberg Alexander
2 Jefferies Olly
3 Hudy Martin
4 Šimurda Kuba
5 Nemček David
6 Martini Francesco
7 de Liguori Giuseppe
8 Kořínek Martin
9 Kořínek Roman – vítěz skupiny „B“
10 Georgiadis Nikos
11 Fedor Michal
12 Lebánek Ladislav
13 Červený Jan
14 Michieli Massimo
15 Vičánek Dušan
16 Král jiří
17 Martinec Pavel – vítěz skupiny „C“
18 Kanina Jan
19 Agelakopoulos Fotis
20 Molec Vagač Branislav
21 Nesét Lukáš
22 Vančo Denis
23 Salvi Alessandro
24 Heřmánek Martin
V Kategorii Stock si prvenství odvezl domů Marek Černý, který vyhrál všechny 3 jízdy způsobem START-CÍL. V této kategorii se jelo jako přes kopírák. Prvních 5 jezdců dojelo ve všech finálových jízdách ve stejném pořadí.
1 Černý Marek
2 Nemček David
3 Orlowski Blazej
4 Panak Branislav
5 Mądel Piotr
Součástí závodů byla i kategorie: 1/10 Nitro Touring a 1/8 On-Road. Tyto kategorie jsem moc nesledoval, přestože se mi čuďáci moc líbí.
Poslední jízdou dne je kategorie Nitro 1/8 On-Road. Po dojezdu následovalo vyhlášení výsledků za účasti vnadné hostesky. Jelikož byl závod ukončen po půl 6, tak se mnozí nezúčastnili vyhlášení výsledků a spěchali ke svým domovům.
Celkové výsledky najdete na tomto odkazu ZDE.
Na závěr můžu jen konstatovat, že se XRAY CHALLENGE GRAND FINAL 2014 nadmíru vydařil. Pro všechny elektry spousta tréninků a kvalifikačních jízd. Spalováky si zajezdili o něco méně, a to díky sobotnímu nepříznivému počasí. No prostě prima víkend se spoustu ježděním.
Kompletní fotogalerie: http://rcejunkove.rajce.idnes.cz/2014.05.02-04_-_XRAY_CHALLENGE_GRAND_FINAL_2014/#