Počasí mělo být dle předpovědi velmi pěkné, tak nic nebránilo v konání závodu na této hezké dráze z pera Dalibora Valdera.
V pátek se na dráhu pomalu sjížděli závodníci něco málo natrénovat, ale hlavně pohovořit s přáteli a někteří i něco jiného. Kolem páté hodiny bylo vše připraveno a začali jsme najíždět první tréninková kola. Nejdříve se hledala správná stopa, vhodné pneumatiky a nějak to naladit, i když bylo jasné, že ráno bude vše úplně jinak, protože ještě večer dostala dráha dvojitou sprchu cukrovou vodou pro lepší grip. My jsme se přesunuli na večeři do restaurace a pak do hajan v přilehlé tělocvičně.
Sobotní ráno bylo nádherné, na nebi ani mráček, tak rychle z pelechu a na dráhu trénovat. Již od sedmi hodin přijížděli účastníci závodu, kterých nakonec přijelo 31. V kategorii Hobby 7, v kategorii Formule 3, v kategorii Stock 11 a v kategorii Open 10 závodníků. Scénář závodu jako vždy, po volném tréninku následovala rozprava a pak čtyři kvalifikační jízdy. Jezdci byli rozděleni do menších skupin, aby byl čas na nabíjení cca hodinku a závodníci měli více prostoru na dráze. A málem bych zapomněl na občerstvení, čepovaná limonáda tekla proudem, obložené houstičky mizely před očima a ke kávě jsme si mohli dát moc dobrý zákusek. Pak už všichni čekali na dvanáctou, kdy přijel gulášek.
Ale to už předbíhám, kolem deváté začala kategorie Hobby první rozjížďkou. Milan Maksymov byl favoritem, ač se mu první rozjížďka nepovedla, nedal pak nikomu šanci a do finálových jízd nastoupil z prvního místa, následován Markem Fričem, Jirkou Ročňákem a Martinem Černým, který čekal na svoji šanci.
Ve Formuli se setkali pouze 3 jezdci. Víťa Hola, který je opravdu jen těžko k překonání, Zděnda Beneš a Jirka Ročňák, kterého trápila technika jeho Ferrari.
Do rozjížděk kategorie Stock jako první vyrazil Pavel Švec, který se zdál papírovým favoritem, ale domácí dvojice Lukáš Sokol a Zdeněk Sokol byli na závod lépe připravení a nechali všechny daleko za sebou. Martin Zvára se trápil s technikou a toho využil stále lépe jezdící Michal Ryba, který obsadil pěkné čtvrté místo na startu finálových jízd. Zatímco ve skupině A jeli staří mazáci, ve skupině B to byla bitva juniorů. Každá jízda byla plná soubojů o místa na startu, a ač se občas hodně jiskřilo, tihle junioři moc dobře věděli, co mají po kontaktu se soupeřem dělat, mnozí by se od nich mohli učit.
V kategorii Open se na čele usadil Víťa Hola a do poslední jízdy nebylo jisté, jak se za ním seřadí ostatní závodníci. Jestli to bude Kája Doležal nebo Martin Ševčík, kterým nenechal oddychnout oldboy Míra Červ. Martina Sládka trápil regulátor svojí teplotou a tak se nakonec do finále A neprobojoval, ale během finálových jízd své problémy vyřešil, tak to určitě příště soupeřům osladí.
Krátce před jednou hodinou proběhlo vyhodnocení rozjížděk a závodníci se mohli seřadit ke startu finálových jízd. Jak ukázali již první jízdy Hobby kategorie, Milan Maksymov jel s přehledem a potvrdil první pozici na startu, za ním jedoucí Marek Frič se každým kolem zlepšoval, ale na Milana to nestačilo. Třetí startující Jirka Ročňák, to už tak lehké neměl, Martin Černý a Ondra Kohoutek se drali dopředu jak vítr, ale Jirka dokázal využít jejich chybičky vybojovat ztracený post zpět.
Jak jsem psal výše, ve Formuli nenašel Víťa Hola soupeře, nějaké to kočkování s druhým Zdendou Benešem proběhlo, ale na výsledek to nemělo žádný vliv. A v teamu Ferrari se budou muset zamyslet, protože nespolehlivost jejich monopostu zabránila Jirkovi Ročňákovi promluvit do pořadí.
Co jsme viděli v rozjížďkách Stock B, pokračovalo i ve finálových jízdách, napínavé souboje až do poslední zatáčky. První dojel Dan Komárek následován Markem Fričem. Kuba Doležal neudržel třetí místo na startu a musel se sklonit před Pavlem Hejzlarem. Ve Stock A se zdálo vše jasné, Lukáš i Zděnek Sokolovi měli nakročeno na double, ale s tím se nechtěl smířit Pavel Švec, kterému se nakonec podařilo vklínit mezi tyto dva místní borce. Michal Ryba, ač se stále zlepšoval, na stupínky vítězů nedosáhl, ale co nebylo dnes, může být příště. A věřím, že až Martin Zvára vyřeší technické problémy, určitě také promluví do celkových výsledků.
Finále Open bylo rozděleno jako předchozí jízdy na dvě skupiny. Open B s přehledem vyhrál Martin Sládek následován Jirkou Tlustým, který se po přechodu z kategorie Stock sžívá s rychlostí modelu a nebude trvat dlouho, než si vše osahá a bude se prát o místa výše. Mohlo se zdát, že Víťa Hola bude mít i v nejrychlejší kategorii jednoduchou cestu k vítězství. Mohlo, nebýt ambiciózní jízdy Káji Doležala, který vždy v prvních kolech na Víťu tlačil a čekal na chybičku. Bohužel nějakou sám vytvořil a dostal se pod tlak Martina Ševčíka a musel pak hájit svoji pozici. Když se Kájovi v druhé finálové jízdě podařilo Víťu předjet, všichni čekali na napínavý boj o post nejvyšší. Ale v poslední jízdě nedal Víťa nikomu šanci a Kája se po sérii drobných chybiček propadl na třetí místo. Finále Open A tedy skončilo s pořadím Hola, Doležal, Ševčík a nejlepší oldboy Míra Červ.
Po vyhlášení výsledků byla losována speciální cena pro juniory, a to fotbalový míč UEFA Champions League 2014, vyrobeného pro letošní finále v Lisabonu. Míč si odvezl Ondra Kohoutek a všichni jsme mu jej záviděli. Následovala tombola a tím skončil druhý REBELS RACE 2014 v Náchodě. Myslím, že si všichni závody užili, o napínavé okamžiky nebyla nouze a o zábavu také ne. Snad poprvé se stalo, aby byl start finálové jízdy odložen z důvodu uzamčení závodníka na WC. Naštěstí vše dobře dopadlo a všechny jízdy mohly být dokončeny. Nezbývá jen poděkovat pořadatelům za přípravu dráhy, organizaci a litry limonády, která závodníkům přišla vhod.
A nezapomeňte, že 14. 6. 2014 se jede 2. Závod EXRC CUP 2014 v Liberci, na který jste srdečně zváni.
Za KIKA Liberec
Fotogalerie: http://teamrebels.cz/fotogalerie/rebels-race-2014-leto/2-zavod-7-6-2014
Autor článku: Pavel Švec