Ve spolupráci s Petrem Grofem jsem připravil novinku v nabídce kvalitních delrinových odvalovaných převodů pro modely touring cars měřítka 1/10 v modulu DP64, tedy v tzv. jemném zubu.
Nejprve trochu povídání o převodech obecně a hlavně vysvětlení v čem je ten podstatný rozdíl mezi našimi převody a převody, které většina pilotů používá a které se na tuzemském trhu standartně prodávají. Běžně používaná ozubená kola (spurgeary) jsou vyráběna technologií lisovstřiku roztaveného plastu (obvykle ještě s nějakým plnivem – např. skleněné vlákno) do kovových forem. Je to vysoce produktivní a levná technologie hromadné výroby, protože cena těch pár gramů plastového granulátu je sotva pár centů a cena lisovací formy také není až tak extrémní (bývá řekněme do 100 tisíc při životnosti desetitisíců až stotisíců nalisovaných kusů). Takže z pohledu výrobce i obchodníka je to super kšeft …. levně a rychle vyrobený produkt (náklady jsou jednotky korun na kus) prodávaný s neskutečným ziskem… Má to však z pohledu uživatelů několik podstatných zádrhelů… Jednak metoda lisovstřiku je enormně háklivá na perfektní dodržení technologické kázně při výrobě (a to je v Číně, kde se dnes valná většina současné modelářské produkce vyrábí stále dost často problém) a dále má tahle metoda celou řadu obvykle zamlčovaných technologických omezení daných vlastnostmi použitých plastů a způsobem jejich zpracování. Klíčový problém je asi ten, že plast ve formě chladne prakticky vždy nerovnoměrně a při tuhnutí se smršťuje, pochopitelně také nerovnoměrně. Tím se do finálního výrobku dostávají jednak tvarové a jednak rozměrové nepřesnosti, což je téměř vždy problém a dále také vnitřní pnutí a nestabilita. Ozubená kola jsou výrobek náročný na tvarovou i rozměrovou přesnost a tak je jasné, že z lisovstřiku musí nutně vyjít vždy nějaký kompromisní výsledek, navíc u kol větších rozměrů s odlehčovacími prolisy je to ještě horší než třeba u malých koleček do serv. Zkrátka a dobře budou na trhu kola nalisované lépe a hůře, budou kola z lepších a horších materiálů. Ale nikdy se tato kola nevyrovnají převodům vyrobeným třískovým obráběním pomocí tzv odvalování. Výroba tímto způsobem je totiž postavena přímo na matematickém základu tvorby evolventy a tak výsledná kvalita a přesnost ozubení je o jeden či více řádů lepší než je tomu u lisovaných ozubených kol.
Modely touring cars jsou špičkové závodní náčiní a pro ty co to myslí se závoděním vážně to také není nic levného. Proto nejlepší piloti používají tzv „cutting gears“ což je označení právě pro frézované (odvalované) převody. Rozdíly oproti lisovaným spurgearům jsou asi tři základní a zásadní.
- Přesnost rozměrová a tvarová je dána jen přesností nástroje a přesností nastavení výrobního stroje, nic se nesmršťuje, nekroutí nějakým chladnutím ve formě, nic se nemění s časem kdy u výlisku probíhají procesy uvolňování nahromaděných pnutí.
- Kvalita materiálu závisí jen na jeho výběru při volbě vhodného polotovaru, nikoliv na tom jestli byl nějak přehřáty či nedohřátý ve formě, jestli se do něj dostalo chladnutím pnutí, či nějak zkřehnul. Naše spurgeary jsou vyrobeny ze špičkového technického plastu s názvem Ertacetal, častěji označovaný jako „Delrin“. Kvalita polotovarů je dána nákupem od předních světových výrobců, kteří garantují stabilní kvalitu každé dodané tyče.
- Životnost. odolnost, spolehlivost, to je hlavní aspekt, který mají naše ozubená kola oproti lisovaným spurgearům většiny výrobců. Jde o to, že pokud nemá ozubení na kole správný tvar a rozměr, což v případě lisovstřiku téměř vždy nemá, tak společný záběr pastorku a kola probíhá za zcela nevhodných podmínek. Nejprve si převod bude nějakou dobu tzv. sedat (pokud se vůbec podaří rozumně ustavit základní zubovou vůli), bude se zkrátka zabíhat. Při tomto procesu se vzájemně odírá pastorek a lisované ozubené kolo na bocích zubů což má za následek neklidný chod, vyšší hlučnost. Pak nastane fáze, kdy to tak nějak chvíli funguje, jenže otěrem narušený materiál spolu s existencí vnitřních pnutí vykoná svoje …. spurgear se velmi často bez varování „očeše“ nebo se vylomí zuby a to téměř vždy v okamžiku, kdy je to nejméně vhodné …. ve finalovce když bojujete o vítězství. A to určitě naštve!!! Nemluvě o tom, že tyhle procesy zkracují životnost i u pastorku. Naše frézované převody, obzvláště pokud použijete jak naše pastorky, tak naše spurgeary, do sebe zapadnou již od prvního okamžiku, házivost je u nás při výrobě hlídána cca v úrovni dvou setin milimetru (u lisovaných kol a řady běžných pastorků jiných výrobců to je klidně i desetina) a díky tomu ten převod při správném seřízení zubové vůle běží jako švýcarské hodinky, tedy žádné odírání, žádný „záběh“, žádný hluk, jen čistý odval jedné evolventy po druhé. A o tom to je !!!!
Díky výše popsaným bodům naše převody dosahují životnosti násobně vyšší než to co se běžně za nemalý peníz prodává. Pochopitelně, že tato kvalita je oproti lisovstřiku mnohem nákladnější (výrobní proces nejde nijak ošidit) a tak prostě frézované převody navíc s excelentním a originálním pětipaprskovým odlehčením nemohou stát to co ty lisované. Ale to ať si zváží každý sám, jestli se vyplatí přidat pár desítek korun za kvalitní strojařský výrobek české firmy a nebo stále dokola kupovat předražený čínský šunt na kterém nejvíc profituje, ten kdo ho dovezl a kdo Vám ho prodá a věřte mi ….. cílem těchto prodejců ve většině případů není kvalita a Vaše spokojenost, ale cílem je co nejvíc vydělat bohužel často za každou cenu … tedy i za cenu toho, že Vám to pokazí závod a přijdete o umístění…. Nevýhodou těch lisovstřikových importovaných převodů je také ten fakt, že jednou může být dodávka jakž takž použitelná, méně problematická a podruhé od stejného výrobce dorazí totální shit, protože prostě tam někde na východě stál u lisu někdo, kdo na to za mizernou mzdu totálně kašlal…. Navíc těžko se to dá nějak reklamovat!!!!
Já si jako „garážový“ výrobce, byť se špičkovými švýcarskými technologiemi tohle jednak dovolit nemohu a hlavně to nechci, popravdě také ani na to nemám žaludek. Sám závodím a proto vím, jak je flustrující nedojet kvůli takový prkotině jako je očesanej převod… Kvalita výroby je u nás prvořadý aspekt nadřazený nad zisk.
Nabídka aktuálně obsahuje speciální set převodu pro kategorii Stock, kde jsou počty zubů voleny tak, aby se co nejvíce blížily předepsanému převodovému poměru v této kategorii. Spurgear má 97 zubů, pastorek 46 zubů.
Pro kategorii Modifite jsou nyní nově k dispozici tři velikosti spurgearů a to 116T, 114T a 112T. Samozřejmostí je naše unifikované vrtání upevňovacích otvorů, které dovoluje osadit spurgeary jak pomocí tří, tak pomocí čtyř šroubků M3. Tím je zajištěna možnost osadit široké spektrum nejrozšířenějších a běžně ježděných podvozků.
Naše precizní odvalované spurgeary můžete zakoupit na e-shopu zde: Pastorek 46T, spurgear 97T a další surgeary (116T, 114T a 112T). Jejich výhradní distribuci na závodech zajišťuje Petr Grof.
Fotogalerie zde: http://alsracing.net/?p=2997