<p>
V sobotu 17.10.2009 i přes sněhovou kalamitu v Liberci a Jablonci byla ve Vísce u
Frýdlantu v Čechách zahájena další zimní sezóna <!– separe –>závodů on-road modelů 1/18. K
volnému závodu se sešlo deset jezdců a tak i přes jistý pokles zájmu o osmnáctiny
v Čechách lze konstatovat, že tady u nás to snad zatím neumře…..
</p>
<p>
Celý závod se nesl v poklidné atmosféře bez spěchu a stresu. Bylo tak dost času na
ladění modelů, zkoušení pneu a hledání formy z loňské zimní sezóny. Jelikož se u nás
jezdí pouze zimní část sezóny, tak někteří jezdci prakticky půl roku na svoje RC autíčka
nesáhli. Jiní účastníci přes léto jezdí kategorie Off-road 1/8 a tak jsem byl zvědav, jak
to bude na dráze s výkony jezdců vypadat.
</p>
<p>
Celkově jelo sedm modelů zařazených do kategorie OPEN18 a tři jezdci v kategorii Stock180.
Jelikož je ale maximum modelů na trati v rozjížďce šest a jezdíme společně, bylo jasné, že
jeden výkonější model skončí ve skupině s motoricky slabšími. Černého Petra si nakonec
přivlastnil Tomáš Culka, který se propadl do béčka zejména díky slabší předstartovní
přípravě. Naopak historický okamžik, tedy start mezi šesticí rychlých modelů, zažil Pepa
Punčochář, který tak zahájil svoji druhou sezónu s Rc auty s motorem řady 370. Jak ale
sám po odjetí finálovek přiznal, vrací se od přístího závodu k motoru řady 180, jelikož
ještě prý čas neuzrál …
</p>
<p>
Je to tak, výkonnější model a silný motor rozhodně není zárukou úspěchu a Pepu „na dálku“ z
béčka porazil jeho syn právě se stoosmdesátkou. K úspěchu s rýchlým vozem přeci jen vede
dlouhodobější cílevědomé snažení a jednoznačně to dokázali ostatní „služebně starší“ jezdci.
Průběh závodu byl nakonec velmi vyrovnaný a i když to celkové výsledky zcela neobjasňují,
bojovalo se až do posledních sekund. Ozdobou byl souboj Harryho Macourka s Honzou Hujerem
a Petrem Culkou. Petr Culka ovšem slibnou pozici na startu finálovek (kvalifikace mu sedla
skvěle) nezúročil jelikož po výměně ojetých mechovek už model nevyladil k optimálnímu
výkonu a tak se musel spokojit s horším výsledkem. Jindra Klíma jel také velmi slušně a
i přes půlroční pauzu se dostával rychle do opravdu dobré formy. Přestože Jindra zajížděl
prakticky nejrychlejší best lapy ze všech účastníků, na vítězství to nestačilo jelikož příliš
často chyboval a na osmnáctinové trati délky cca 45 metrů v šesti jezdcích prostě každá chyba
stojí mnohem víc než kolik se dá nasbírat nájezdem několika rychlých kol. Nicméně pokud se
Jindra zklidní bude jistě brzy pravidelně sahat po vítězství. Velmi zajímavé výsledky
dosahuje určitě Harry, jelikož mezi nejrychlejšími jezdci nedává mnoho best lapů, ale zato
jezdí hlavou a příliš nechybuje je nenápadným, ale stabilně jezdícím pilotem. Až se mu ještě
podaří zrychlit (jeho M18pro v konverzi ALSracing – Mongoose rozhodně ještě není co do
jízdních vlastností vyladěna na maximum), bude i on velmi těžkým soupeřem pro kohokoliv.
Náladu si také po nevydařené kvalifikaci spravil v béčku jedoucí Tomáš Culka, kterému jeho
výkon nakonec vynesl skok na slušné páté místo. Opravdu vrchovatý příděl smůly a potíží si
tentokráte vybral Radim Lorenc, který více šrouboval než jezdil. Pochvalu určitě zaslouží
Adam Počinek, který na svých prvních závodech v životě nejel vůbec špatně a pokud ho
autíčka chytnou (jel se zapůjčeným modelem) rozhodně může pomýšlet na lepší výsledky. Pro
mne jednoznačně největším překvapením byl výkon mladého Punčocháře, který až se více uklidní
bude jistě bojovat ve stock kategorii o prvenství a nepochybně bude určitě v budoucnu rychle
postupovat k silnějšímu pohonu.
</p>
<p>
Konečné pořadí bylo následující:
</p>
<p>
1. Luděk Aschenbrenner 135 kol (Speed 370, konverze ALSracing pro Xray M18, Lipol)
</p>
<p>
2. Jindřich Klíma 129 kol (Tekin 5500, Konverze ALSracing pro Xray M18, Lipol)
</p>
<p>
3. Harry Macourek 127 kol (Novak Mongoose 13,5T – Konverze ALSracing M18pro, Lipol)
</p>
<p>
4. Jan Hujer 126 kol (Tekin 6800, Xray M18pro, lipol)
</p>
<p>
5. Tomáš Culka 121 kol (Tekin 8000, Xray M18pro, lipol)
</p>
<p>
6. Petr Culka 118 kol (Tekin 8000, Xray M18pro, 4článek NiMh V-tec 1600)
</p>
<p>
7. Tomáš Punčochář 100 kol („180“ Nanda NRX18 v Tuningu ALSracing, 5článek NiMh)
</p>
<p>
8. Pepa Punčochář 88 kol („370“ Xray M18pro, 5článek NiMh)
</p>
<p>
9. Adam Počinek 61 kol („180“ Nanda NRX18 v Tuningu ALSracing, 5článek NiMh)
</p>
<p>
10. Radim Lorenc 35 kol („180“ Nanda NRX18 v Tuningu ALSracing, 5článek NiMh)
</p>
<p>
Závěrem ještě pár slov k technice. Petr Culka jel zajímavý experiment. Tekin combo s
motorem 8KV je se standartním napájením na takto malé trati naprosto nevyužitelný
pohon a tak zkusil čtyřčlánek klasických NiMh článků. Dle jeho slov a konec konců i
dle výsledku (minimálně v kvalifikaci jel výborně) mu tento pohon sednul a mohl
konečně pustit 100% plynu. To, že na osmnáctinové trati není nezbytně potřeba střídavý
pohon, je již vcelku známý fakt a dnes se to opět potvrdilo. Určitě také stojí za
povšimnutí dominance konverzních setů ALSracing nad standartními pročky a to dokonce
i v laminátových levnějších provedeních. První tři obsazená místa (tři různé varianty)
hovoří za vše. Opět se také potvrdilo, že Nanda je vhodným modelem především pro
začínající jezdce díky své odolnosti a finanční nenáročnosti.
</p>
<p>
A to je pro dnešek asi vše, těším se na další závod, kterým bude ostrý start zimního seriálu
a doufám, že se nás tu sejde pokud možno o nějaké další osmnáctináře více. Ještě také
přikládám pár momentek ze závodu pro představu, jaký okruh jsme dnes jeli.
</p>