<p>
Na závodním fóru Masters se začalo diskutovat ohledně závodu v Pozděchově. Byla tam i reakce
na článek od Sváti Hájka st. Svatopluk samozřejmě závodem v Brně <!– separe –>myslel Xray Challenge a nikoliv
seriál Brno / Březí. To mi vnuklo se zamyslet nad minulostí a budoucností kategorie 1/18 ONROAD.
</p>
<p>
Ideální pro závodění s modelem v měřítku 1/18 je přirozeně trať, která je měřítku odpovídající.
Tedy úzká a technická. Pro její vybudování nepotřebujeme velkou a prostornou halu, ale stačí místnost
v kulturním domě například.
</p>
<p>
Já se objevil na závodě micro modelů poprvé v Březí a to se psal rok 2005 tuším. Pravidelně jsem
se tohoto seriálu účastnil v kategorii Stock, později jsem zkusil i OPEN. Velikostí dráha odpovídala
potřebám.
</p>
<p>
Později se začala kategorie objevovat v rámci seriálu Xray Challenge Morava a to jak v letní, tak
i v zimní sezóně. Skupina nadšenců oslovila pana Martina Kořínka a ten požadavku vyhověl. 18tiny
se samozřejmě jely i v rámci třebíčského Cupu. Dalším místem se stal Pozděchov, kde se jezdí
výhradně micro tak, jako na seriálu Brno / Březí.
</p>
<p>
V současné době se více jezdí a daří této kategorii více na Moravě a v okolí Vizovic. Čechy stagnují.
Pokud chcete tedy se svojí 18kou zajet na závod, můžete navštívit Xray Morava, HIT Zlín, Mibosport
Cup, Český pohár – což jsou velké seriály a tato kategorie je doplňková. Hlavní orientací je měřítko
1/10. Z těch menších pak můžete navštívit ZVK v Pozděchově, Brno / Březí, Určice Cup,
závody pořádané fy ALS Racing. Tyto akce jsou menšího rozměru a jsou orientovány na měřítko
1/18. Pokud jsem zapomněl na nějaký seriál – napiště a já to doplním. Ale to hlavní jsem obsáhl.
</p>
<p>
Otázkou zůstává, kde všude zůstane tato myší kategorie na výběr. Vše bude záležet na účasti a na
tom, zda jezdci nebudou přecházet do jiného měřítka. Při nízké účasti se může stát, že pořadatel
kategorii nevypíše. Týká se to velkých seriálových akcí.
</p>
<p>
Pevně věřím, že je zde stále dost příznivců malého měřítka a podaří se udržet micro i na
prestižních závodech. Ale i kdyby došlo k opaku, máme tu i malé závodní akce (ZVK, Brno / Březí,
ALS Race, Určice Cup), které snad nepadnou a zde nadšenci najdou své vyžití.
</p>
<p>
Faktem je, že jízda na malé a technické trati je zajímavější a hodně adrenalinovou záležitostí.
Také náklady jsou menší hlavně v oblasti obutí. A maže se rozdíl ve výkonech v OPEN kateoriích.
Na velké dráze je potřeba dnes silný výkon, aby jste stíhali špičku a jsou zde nejen velké
rychlostní rozdíly, ale i výkonnostní. A to při společné jízdě může dělat kompilkace.
V obou případech pak také záleží také na jízdním stylu jezdce.
</p>
<p>
A tak vše ukáže čas a vývoj v oblasti závodních akcí. Ale určitě bude mít majitel modelu
1/18 onroad vždy kam přijet a poměřit si své síly s ostatními.
</p>
<p>
<a href=“http://masterscz.phorum.cz/index.php?forum=21″ target=“_blank“>DISKUSE K ČLÁNKU</a>
</p>