Před krátkou dobou jsem natočil video ohledně odhlašování a přihlašování dronů značky DJI. V podstatě všechny nové drony (a je jedno, zda tam máte DJI Care nebo ne), musíte při prodeji odhlásit ze svého účtu. Jakmile to provedete, dron je ve stavu „nového“ a kdokoliv si ho může přihlásit na svůj účet a létat ho. V podstatě se jedná o novou aktivaci zařízení.
Jakmile nový majitel provede aktivaci, přebírá defacto odpovědnost za provoz stroje. I když účet, na kterém provedl aktivaci, může být „FAKE“ pouze za účelem Noname osoby včetně letového deníku (logy DJI z každého letu.
A nyní vám uvedu konkrétní případ, který pomáhám řešit, kde člověk na bazaru koupil dron DJI a nyní má doma prozatím bezcennou atrapu.
Na základě mé reportáže se ozval pan Petr (jméno smyšlené), který koupil v dobré víře na bazaru dron DJI Avata. Tento dron byl součástí ProView Combo setu. A byl třetí majitel.
Než koupil DJI Avata sólo dron, vše fungovalo naprosto v pohodě. Protože Avata byla aktivována s dodanými DJI FPV Goggles 2 a Motion ovladačem. Takže první majitel dron aktivoval, pak prodal dalšímu zájemci. Ten si chvíli polétal a potom se rozhodl pro prodej samotného dronu.
Nyní tedy došlo k rozdělení setu, kdy si majitel ponechal DJI brýle a Avata prodal panu Petrovi. Zatímco majitel brýle G2 napáruje na DJI O3 AU v pohodě a může létat dál, tak pan Petr dostal po připojení k DJI Goggles Integra informaci: USED NOT BOUND DEVICE. A mohl vzlétnout 4x a pak konec.
Kontaktoval proto druhého majitele, ten mu pomohl tím, že spojil DJI Avata s brýlemi a tím „umožnil“ další starty. Ale teď komunikace skončila. Nelze to tak dělat donekonečna. A stejně pak dojde k zablokování natrvalo.
Kontakt na původního majitele pan Petr nemá a nelze ho běžnou cestou získat. Jedině snad nějakým způsobem přes sociální sítě. Ale kdo se ozve, že…
Proto jsem mu poradil, ať kontaktuje přímo podporu DJI v Německu. Napíše žádost o odblokování dronu, doloží foto originál krabice DJI Avata s uvedeným sériovým číslem včetně SN brýlí. A ať určitě dá souhlas k tomu, aby byla prvnímu majiteli poslána jeho emailová adresa pro případný kontakt a dořešení věci.
Uběhla nějaká doba nyní jsem dostal informaci od pana Petra a není to opravdu legrace. Jediné co může DJI oficiálně nyní udělat je:
- že se souhlasem pana Petra odešle na mailovou adresu, na kterou byla Avata aktivována. „Aktivátor dronu“ se musí ozvat panu Petrovi. Aby se sešli a došlo k odhlášení Avata z jeho účtu
- nebo by musel první majitel dát DJI souhlas, aby oni provedli odblokaci dronu za něj
- na základě dodané fotodokumentace DJI odblokaci neprovede
Do současné doby se první majitel neozval, takže email už nemusí být aktivní a funkční. V této chvíli má doma pan Petr atrapu, kterou může prodat na náhradní díly kromě řídící jednotky. ANO do doby, než se ozve první majitel, a nebo k tomuto problému DJI nezmění přístup.
V každém případě, pokud by došlo k úspěšnému kontaktu s prvním majitelem, se musí obě strany sejít, aby se Avata připojila na brýle, původní majitel se přihlásil ke svému účtu v DJI FLY a provedl UNBIND dronu.
Já jsem měl tento problém taky. Ale já jsem požádal o registrační email a v mém případě mi bylo vyhověno. Ovšem zde se mohlo jednat o chybu moji, kdy jsem zaregistroval moji DJI Avata na nový email, kde jsem omylem uvedl dvě tečky za jménem, ale registrace byla na stejné příjmení. A nebo jsem měl štěstí na přístup DJI?
Samozřejmě je tu možnost vyhledat někoho, kdo dělá hacking dronů a pokud bude disponovat příslušným sotware. Ale zde jsou možnosti velmi omezené. V prvním případě by DJI mělo tuto situaci nějak řešit.
Chápu, že jde proti krádežím a ztrátám dronů včetně zneužití. Ovšem pokud člověk doloží potřebnou dokumentaci, tak by mohla být podpora více nápomocna.
Dávejte si proto prosím velký pozor, když budete kupovat dron DJI z bazaru a nebude se jednat o typ Vision +, P3 a takto staré stroje. Aby byl tento dron uvolněn z účtu majitele a připraven na novou aktivaci. A je jedno, zda jde o kombo a nebo sólo dron.
O dalším vývoji tohoto případu vás budu informovat na tomto portále.