Kategorie Hobby – osobní názor na vývoj

Igor Vlahovič


Dovolte, abych se vyjádřil k vývoji kategorie Hobby v rámci závodů pořádané firmou Mibosport. A to z toho důvodu, že účast v této kategorii není nikterak valná a přitom jsou parametry pro start v ní nastaveny velmi solidním způsobem dle mého názoru.

Již v zimní sezóně 2009/2010 byla tato kategorie vyhlášena a do Hrotovic si mohl přijet porovnat síly každý majitel podvozků typu Tamiya TT-01, Maverick Strada a HPI E10. Zde byl předepsán motor Carson CE-4. Pro nedostatek tohoto typu motou se pak povolil Mig 500 a Johnson. Dále bylo potřeba zakoupit za cenu 100 Kč použitou sadu 4 kol od pořadatele, aby měli všichni stejné podmínky gripu. Zaplatili jste startovné, popřípadě půjčili čip a už se soutěžilo. Zde byla účast ucházející. Počet jezdců byl naplněn i jezdci, kteří v létě jezdí spalovací modely. Účast byla tvořena zpravidla cca 7-8 jezdci v kategorii Hobby.

Pro letní sezónu jsem očekával návrat některých pilotů do kategorie IC 1/10. Ale prostor zůstal otevřen pro ostatní majitele podvozků Tamiya TT-01, Maverick, HPI E10 a dalších. Pořadatel nejprve uvažoval o předepsání jednotného střídavého systému do modelů. Ale aby se zbytečně nezvyšovaly náklady na start, ponechal nakonec opět motory 540 – Johnson, Mig 500 a Carson CE-4. Každý ho zpravidla má a pořízení nového není nákladnou položkou. Dále pak zcela zůstala volnost ohledně pneu. Již není nutné koupit byť použitou sadu kol na model. Používáte to obutí, které máte k dispozici. V té rychlosti sedí skoro vše.

Dalším krokem bylo zajištění 10 kusů AMB personálních čipů pro kategorii Hobby. A to zdarma v rámci startovného. Je však potřeba tuto skutečnost nahlásit v elektronické přihlášce nebo napsat pořadateli a rezervovat si jej. To není zase tak pracné. Nemusíte tak kupovat AMB čip, který má hodnotu pomalu celého vašeho modelu. A pokud by se scházelo stabilně 10 jezdců v této kategorii, byl by to velký úspěch.

Na prvním závodu Mibosportu sice pořadatel na čipy zapomněl, ale počasí hrálo v účasti hlavní slovo. A tak jsme tam kroužili pouze tři. Ale když se podívám na startovní listinu na 22.5.2010, opět malý zájem. Ano, mohou se lidé přihlásit ještě zítra a nebo i přímo na závodě. Ale díky nastaveným pravidlům by se dal očekávat větší zájem.

Také příznivci TT-01 kolem mé osoby byli nadšení, když poprvé slyšeli o podmínkách startu v zimní sezóně. K tomu další fandové TT-01ček přibyli. Je jich již dnes takový počet, že by bylo naplěno A finále v kategorii Hobby. Ale tyto jezdce zatím na závodě nevidíme. Proč ? Naprosto chápu povinnosti k rodinám, pracovní nasazení, studium a další aspekty. Rozhodně tyto lidi nemohu srovnávat s mojí osobou, protože já jsem naprostý šílenec v oblasti RC modelů a navíc moje nasazení souvisí s vedením portálu. Ale přeci jen je škoda, že si mnozí nerezervují ten jeden víkendový den za měsíc a nepřijedou si pohodově zajezdit a popovídat. Termíny závodů jsou k dispozici dopředu a dá se to určitě naplánovat. Přátelské poježdění na parkovišti nebo na dráze je také super, ale závod je závod. Ale to už se budu opakovat.

Závěrem tedy lze konstatovat, že podmínky pro start v kategorii jsou dle mého názoru dobré. Čekají vás minimální náklady ke startu a i místa konání závodů jsou v rozumném dosahu. Stačí se pak domluvit na cestu ve více lidech a i zde ušetříte. A obavy z účasti na prvním závodě jsou naprosto liché. Najdete tam podporu a přátelskou atmosféru. A to nejen v kategorii Hobby.

Pevně doufám, že se účast v kategorii Hobby zvýší a na dráze uvidíme více reálně vypadajících modelů a že se všichni pohodově pobavíme.