Xray Nosram Stock – jede to pěkně, ale pekelně rychle

Igor Vlahovič


S novým střídavým systémem NOSRAM Pearl Ver.2 (regulátor), Pure Evolution 9.5T (motor) jsem se seznámil teprve nedávno. Osadil jsem tento systém do podvozku Hot Bodies Cyclone TC. Před ostrým závodem Xray NOSRAM Challenge ve Slavkově u Brna jsem testoval jedno odpoledne. A to právě ve čtvrtek ve dni otevřených dveří.

Začal jsem na převodovém poměru (koncovém) 5.8. Bylo to dle doporučení prodejce a v tomto nastavení byla rychlost sice větší jak s motorem 17.5T, ale velmi příjemná. Vše co nyní napíšu je můj názor a poznání !!!

Teplota motoru u prvního nastavení byla velmi příjemná a neřešil jsem ji. Měl jsem auto připravené na závod a byl v domnění, že to bude stačit na kolegy z kategorie. Skutečnost však byla zcela jiná.

Hned po první kvalifikaci jsem měnil převodový poměr na koncový 5.19. Model okamžitě zrychlil a já na cílové rovince nedostával zhruba 4 metry od nejrychlejšího Vlastíka Švece. Ale i ostatní ještě byli stále rychlejší. Teplota motoru 62°.

Když jsem dal do modelu nakonec koncový převod 4.67, Vlastimil Švec byl stále ještě rychlejší, ale v zatáčkách se síly poměrně vyrovnaly. Motor i při tomto poměru měl do 70°. Čemuž se mnozí divili, tal jako mojí rychlosti. Spotřeba za 5 minut jízdy činila cca 2300 mAh.

Samozřejmě mojí snahou je udržet teplotu motoru do 70°a tak při horkém asfaltu půjdu s převodovým poměrem opět dolů. Možná tomu nebudete věřit, ale výdrž systému je pro mne důležitější než vítězství v A finále.

Když jsem jel takto těžký převod, motor na -5° časování, ZERO BOOST a na FEEL parametr 3, model jel více jak Stockově. Auto doslova letí po rovince a i výjezd ze zatáček je neskutečný. V A finále Modified, kde se jede motor 9.5T na otevřeném regulátoru se rozhodně neztratíte.

Pro mě je model i v této rychlosti plně řiditelný a „stařičké“ Hot Bodies TC si s ním poradí. Ale pro méně zkušené tato rychlost rozhodně není. Náraz v této rychlosti do pevné překážky či jiného modelu znamená ve většině případů hodně škody. Proto právě zde musí piloti jezdit opatrně a slušně.

Výhodou systému je jeho univerzálnost. Opravdu s ním můžete jet jak NOSRAM Challenge ve dvou kategoriích, tak i jakoukoliv Open kategorii. Ovšem pro Stock bych osobně viděl nějakou slabší variantu motoru. Mám osobně spíše rád pomalejší jízdu a více si ji vychutnám.

Zkrotit rukama motor 9.5 v plné síle je již pořádný adrenalin a rohodně nemůžete dát bezhlavě plný plyn…