První zkušenosti s F103 Formulí po závodě

Igor Vlahovič


Minulý týden jsem koupil od kolegy podvozek Tamiya F103 s karoserii Formule 1. Na dráze Globus Brno nakroužil cca 2 hodiny čistého času s motorem Johnson 540 – J a potom cca 10 minut se silnější variantou Robitronic 17.5. Hned poté vyrazil na svůj první závod do Valašského Meziřící. Zde se jel šampionát PEJ 2011 (Pohár Elišky Junkové 2011).

Na dráze Valašské Meziříčí jsem jel poprvé. Celkově jsem dojel třetí ve velké konkurenci a finále na 50 okruhů (cca 15 minut jízdy) bylo naprosto něco jiného, jak sprint na 5 – 6 minut. Pro mne osobně velký úspěch a za tu krátkou dobu jsem načerpal tyto zkušenosti a pojal taky názory na závody s podvozkem F1.

Nebudu se zde příliš rozepisovat, vezmu to ve zkratkách:

– motor Johnson 540 – J byl pro mne velmi příjemnou volbou do začátku. I s takto slabým motorem jsem na začátku řešil přetočení modelu při prudké akceleraci ze zatáčky. Nastavením EXPO 20% na plynu jsem tento jev eliminoval a jízda byla 100% požitkem. Výborná spotřeba, teplota motoru „nulová“

– na závod jsem považoval za nutnost pořídit něco motoricky silnějšího. Zvolil jsem slabší variantu motoru střídavého a to Robitronic 17.5. Narozdíl od například LRP X12 17.5 tento typ motoru má nízkou spotřebu a i při časování 8° na regulaci NOSARM Pearl V2 byla teplota mizivá. Navíc spotřeba minimální (za 6 minut jízdy do 700 mAh). Z toho se dá odhadnout celková doba jízdy na moji kapacitu 5900 mAh

– moje volba motoru 17.5 Robitronic byla dobrá. Nemusle jsem omezovat výkona na RC soupravě, jek jsem plný výkon. Prozatím s EXPO na plynu 20%. Díky tomu jsem asi mírně ztrácel na první soupeře přede mnou, protože jsem cítil, jak na TOP SPEEDu jsem o něco později. Pokud někdo uřídí akceleraci monopostu bez EXPO, má jistou výhodu. Až se to naučím, budu pilot zase lepší a šikovnější

– pro technické tratě typu Globus, Val. Mez. tento motor bohatě postačuje. Ovšem na dráze Slavkov by nemusel tento 17.5 závitový motor stačit. 9.5ku sice mám, ale ukázal by výkon pouze na cílové rovince. Zatáčky by byly hodně náchylné na přetočení. A na toto se určitě necítím. Pokud by byli lidi rozumní a použili nejvíce 17.5 závitu motor, pak je rychlost příjemná a při nárazu to není tak destruktivní

– pro úplné začátečníky je nejvhodnější Johnson 540 – J nebo motor střídavý 21.5 závitu

– u Formule 1 je jedno, jakou LiPo baterii máte. Myslím tím, že nehoníte Cčka (proudové zatížení). Osobně si myslím, že 50C na mé LiPo NOSRAM nevyužiji. Podle mého názoru stačí nižší kapacita s méně C. Model bude lehčí, opotřebení mechových kol menší atd.

– na mechových kolech Tamiya jsem odjel cca 2 hodiny tréninku, celý závod (3 x 6 minut a 15 minut finále) a přední kola se sjela na takový průměr, že již spodním platem vpředu drhnu o asfalt. Proto nyní budu testovat bezdušovou variantu obutí, které nebudou měni průměr a bude se na nich dát odjet závod. Mechy by připadaly až na kobercový povrch. Zadní mechová kola jsou v pořádku

– opotřebení ostatních dílů nulové. Pouze jednou na kokpitu a to ne svoji vinou. Ostatní jeli ohleduplně a všichni si zřejmě jsou vědomí, že kontakt není prospěšný pro nikoho

Další poznání budu zveřejňovat. Brzy otestuji bezdušové pneu.