Po závodě HIT, který proběhl 9.7.2011, jsem druhý den chystal moje LiPo baterie k dalšímu provozu. Byl jsem však překvapen. Po připojení obou článků se na jednom článku ukázalo napětí pod 3V a na druhém naopak již napětí 4,1V. V první chvíli jsem se lekl, že mi odešel článek v každé baterii po těch úmorných vedrech, které panovala právě 9.7.2011. A tak jsem začal kontaktovat kolegy, co by to mohlo být. A zda je možnost taková, aby obě LiPo měly takovou závadu.
Pak jsem se však zamyslel a začal sám hledat problém na druhém konci. A to v kabeláži. Postupně jsem kontroloval silové nabíjecí kabely mezi nabíječem a baterií. Tam jsem problém nezjistil.
V druhém kroku jsem se zaměřil na tenkou kabeláž mezi redukcí k balaneceru a baterií. A po dlouhé době (jak jsem postupně hýbal a manipuloval s jednotlivými kablíky) jsem objevil defektní místo. Spíše našel oblast, ale nevěděl přesně, který z kabelů má vadný spoj. Postupně jsem hýbal a kroutil jednotlivými kabely, až se na nabíječi ukázaly na malou chvíli zcela správné hodnoty o napětí. Ještě chvíle kroucení a červený kabel upadl zcela.
Problém byl po delší době objeven a nyní přišla oprava této části nabíjecího aparátu. Nezvolil jsem však pouhé zkrácení současného propojení. Pro opravu jsem zvolil kabely nové, ohebné, aby při manipulaci trpěly co nejméně. Koncovky směrem k redukci jsem pořadně pevně zapájel, Aby při vytahování s redukce tak netrpěly. A hlavně, udělal jsem tuto část delší.
Vše jsem na závěr dobře zkontroloval, aby nebyl někde náznak možnosti propojení, zaizoloval vše pořádně a na závěr připojil postupně obě moje LiPo baterie na opravenou nabíjecí aparaturu. A výsledek se dostavil. Jak v klidovém stavu, tak i při nabíjení (vybíjení), mi nyní nabíječ opět ukazoval správné hodnoty napětí na každém z článků.
Co z toho pro ostatní plyne ? Pokud vám bude váš nabíječ ukazovat podivné hodnoty napětí, nemusí být problém ihned v baterii a není potřeba uvažovat o jejím „vyhození“. Tak jak jsem zjistil osobně já, problém může být ne ve zcela přerušené kabeláži, ale jen ve špatném spoji na některém místě. Kde ta chyba je, to už je poměrně problém zjistit. Proto jsem místo zkrácení kousku kabelu celou část vyměnil za novou a delší – pro lepší manipulaci.
S nabíjecími kabely všeoběcně hodně pracujeme, ohýbáme je, někam je uschováváme a především ty tenké (k balanceru) mohou časem ztratit plný kontakt (přeruší se i částečně). Takže na tyto se prvně zaměřte, než se rozhodnete jiným a možná špatným způsobem.
Ještě jedna rada – když se vám nebude chtít takto pracně opravovat tuto část kabeláže, stačí zajít do jakéhokoliv modelářského obchodu a tam zhruba do 150 Kč zakoupíte tuto část hotovou.