Co do Tamiya TT-01 za pohon ? Osobní doporučení…

Igor Vlahovič


Do redakce mi často chodí e-mailové dotazy, jaký regulátor a motor mají pořídit do svého modelu Tamiya TT-01. A realita je taková, že mi pošlou linky na vybrané produkty. Ty pak mám posoudit a zaslat odpověď.

Zajímavé je, že ve většině případů jsou ve výběru budoucích jezdců (rekreantů, závodníků) silnější řady střídavých i stejnosměrných motorů a levnější regulátory. Většina chce prostě hned od začátku jezdit rychleji nebo co :-). To není výsměch, to je konstatování reality. Navíc i já na svém začátku tímto prošel, tak vím, o čem píši. Navíc si neuvědomují vazbu mezi motorem a volbou vhodné regulace. Silný motor na slabou regulaci prostě dát nelze.

Všem pak mám doporučit svoji alternativu. A já se to pokusím na tomto místě shrnout a vysvětlit. I když jsem provedl několik testů regulátorů a motorů. Jak stejnosměrných, tak i střídavých. A ze všeho mi vyšlo nejlépe (pro mne) následující:

 

Stejnosměrná varianta:

Musíme si uvědomit, kde budeme s podvozkem Tamiya TT-01 jezdit. Zda na nějakém závodě či jen tak pro zábavu.

Závody – v dnešní době jsou při závodech dvě kategorie, kde se s TT-01čkou neztratíte – Tamiya Cup a Hobby obecně. V obou případech je ideální používat motor Johnson 540-J (na Tamiya Cupu je předepsán), jinde postačí. Obyčejná plechovka za pár korun, o kterou se nemusíte starat a vydrží opravdu hodně. Nestaráte se o uhlíky a komutátor. Motor vydrží těžký převod a vyšší teploty.

Rekreační jízdy – volil bych to stejné. Minimální náklady na pořízení a pak nulová údržba.

Pokud chcete jezdit přeci jen rychleji, pak je zde ještě Carson CE4 nebo nejrychlejší plechovka na trhu – MIG 500 Race. Oba motory opět do 300 Kč.

Když vidím v e-mailu link na 17ti závitový motor LRP apod., většinou tyto typy s výměnou uhlíků nedoporučuji. Hlavně, když tam pisatel navrhuje motor s ještě menším počtem závitů. Proč ? Protože se musíte starat o komutátor (ta část, na kterou dosedají uhlíky a opotřebovává se). Když komutátor nebudete udržovat – nejllépe na soustruhu – pak vám ztratí motor po chvíli výkon a nepomůže ani výměna uhlíků za nové. Navíc méně závitů = sice vyšší rychlost, ale na druhou stranu krátká doba jízdy. A to nepočítám rychlejší opotřebení vašeho TTčka. (rychleji opotřebované převody, vibrující plastový kardan atd.).

Jako regulaci bych klidně nechal Tamiya 104 BK. Má BEC obvod a na motory typu plechovka bohatě stačí. Pokud chcete závodit, pak si najdětě LRP Quantum Competition 3, Nosram Razor Evolution (ale oba typy je už těžké sehnat), nebo pak nějaký typ regulace, který umí oba typy motorů – LRP Sphere Competition, Nosram Evolution, Robitronic Speedstar, atp. Klidně přes modelbazar.

 

Střídavá varianta:

I zde se musí brát v úvahu, kde budete jezdit.

Závody – zde nejsou zatím střídavé systémy v kategoriích Tamiya Cup a Hobby povoleny. Tedy co znám osobně. A tak pokud chcete závody například Tamiya Cup, pak je tu opět stejnosměrný Johnson 540-J.

Rekreační jízdy – tady je situace jiná. Zde bych po vlastních zkušenostech doporučil střídavý systém Robitronic. Konkrétně regulátor Robitronic Speedstar 8.5 a motor Robitronic 17.5 . Proč ? Protože cena za oboje nepřesáhne 3000 Kč, regulátor je na oba typy motorů (střída i stejnosměr), systémy jsou senzorové (motor i regulátor), motor má větší účinnost, malou spotřebu a je rozebiratelný v ložiskách. To je hlavní výčet předností.

Silnější varianty motorů střídavých – 8.5, 10.5 dokonce 6.5 závitu v e-mailu mám také většinou na posouzení. Ale opět je tu nárůst rychlosti, spotřeby a opotřebení podvozku. Jak bylo uvedeno výše. A to je myslím si zbytečné. Navíc když začínáte, rychlost pro vás nemá cenu.

Regulátory bezsenzorové jsou sice levnější, ale zase nejsou tak citlivé na rozjezdu. Mají tendenci „kopnout“ při rozjezdu z 0 na minimální rychlost. A to některým nemusí vyhovovat. Navíc cenový rozdíl mezi senzor a bezsenzor regulátory je minimální.

 

Tak to byly moje osobní doporučení, které vás nebudou stát moc peněz a funkčně jsou dostačující. Snad jsem taky v současné době tímto krokem pomohl vyřešit dilema některým uživatelů těchto podvozků. Myslím, že je zbytečné do podvozku za 2000 Kč kupovat komba převyšující jeho vlastní cenu, ne ?