Repas podvozku Tamiya TT-01 po 10ti hodinovce 2011

Igor Vlahovič


Podvozek Tamiya TT-01E jsem nyní repasoval po kratší době, jak ten předešlý. A to protože jsem na tomto testoval silnější varianty motorů a opět jsem s podvozkem často jezdil.

Doba provozu nyní byla cca 8 měsíců. Na závodě 10 hodin TT-01 2011 ve Slavkově u Brna náš tým Masters 1 musel odstoupit ze závodu po cca 5. hodinách jízdy. A to pro opotřebované uložení ložisek v hlavní vaně. A po rozebrání toho bylo ještě více k výměně.

K repasu jsem potřeboval jen konkrétní díly. Bohužel se nedají koupit zvláště, ale v celém balení s ostatními díly. Potom většinou použijete konkrétní díl a zbytek máte „k ničemu“. Jde o díly, které vydrží mnohem déle. Jedinou útěchou je, že cena za sady dílů není vysoká. Ale i tak. Kdyby se daly díly koupit jednotlivě, jak na ostatní Touring Car podvozky sólo, tak pak by to nemělo absolutně chybu. Ale…

 

Pro omlazení mého podvozku jsem tedy potřeboval:

– novou spodní vanu (245 Kč)

– spodní přední ramena (349 Kč)

– kryt pastorku / ozubeného kola (225 Kč). Ten jsem naštěstí dostal zdarma od kolegy

– sadu převodů pro TT-01 (165 Kč)

– kuláčky do ramen (115 Kč)

Celkem tedy 1099 Kč, když koupíte vše. Já mohu díly kolegovi odečíst těch 225 Kč, takže u mne to dělalo přesně 874 Kč.

Cena nového TT-01E v základu činí cca 1700 Kč. Zde pak stojí za úvahu, zda nekoupit tento podvozek a nekupovat sady dílů, kde jich vám spoustu zbude. Ale to je na posouzení každého.

 

Když jsem postupně měnil díly, zjistil jsem následující. A zároveň to vyfotil do galerie:

Spodní vana – vytlačené části pro uložení kuličkových ložisek. A to na straně motoru. Přední část byla v pořádku. Je to zřejmě zůsobeno vibracemi od motoru, otřesy v místě uchycení motoru. A protože motor drží pevně na své pozici, jakmile se vytvoří vůle kolem ložisek, vše se začne vytláčet a potom zde ložisko skoro „létá“

Horní krytka pastorku a ozubeného kola – stejný problém jako výše. Opět vymačkáno uložení. Potom vám kardan na straně motoru vibruje, vidíte, jak se ložisko pohybuje ve znatelné vůli nahoru a dolů. Všechny tyto vůle pak mají na svědomí hrušku, která dosedá na hnací kolo diferenciálu. Dále pak se s vámi loučí ozubené kolo, případně pastorek. Zde všude dochází k opotřebení.

Hruška – naštěstí se podařilo odstavit model ještě v době, kdy se až tak moc nestalo této součástce. Ale i tu jsem raději vyměnil. Hnací kolo difenciálu bylo pořádku

Spodní část předních ramen – zajímavé je, že zadní ramena jsou naprosto bez vůle. Na přední nápravě byla horní ramena v pořádku, ale spodní měla znatelnou vůli. Nevěděl jsem, co se vychodilo – zda rameno, kuláček uvnitř nebo oboje. Proto jsem koupil jak sadu ramen (na typ TT-01, kde je daná pozice na tlumič pouze jedna) a na podvozek TGS servo saver včetně kuláčků do ramen. Jak jsem zjistil kuláčky z tohoto balení byly o něco menší a nebylo možné je použít. A tak jsem „vyloupl“ ze starého ramena danou část a nasadil na nové rameno. Vůli se podařilo celkem dobře odstranit. Takže spíše se více opotřebuje rameno než jeho výplň.

 

Slabinou je podle mého zjištění opotřebení uložení ložisek na straně motoru, kde je nejvyšší záběr. A to jak na straně vany, tak na hodrním krytu pastorku / kola. Kdyby se podařilo nějak vyvložkovat (zpevnit) tyto čáti, bylo by částečně vyhráno. Ale při denním ježdění a testování je to prostě problém. A čím rychlejší motor se jezdí, tím dříve se to bude muset měnit !!! Výrobce moc dobře ví, proč do stavebnice dává základní převod 61/19. Když jsem ho při prvním šasi jezdil, výše uvedené problémy mne potkaly mnohem později.

Tak to byly moje zkušenosti a jak jsem provedl repas. Každopádně Tamiya TT-01 je stále velmi levná varianta ježdění. A až se výrobce rozhodne prodávat díly samostatně (což se nestane :-)), bylo by to naprosto skvělé a není se dále o čem bavit.

Na foto jsem vyřízl z fotek detaily opotřebení. Velmi zajímavé :-). Všimněte si, že plastové lože pro ložisko již nemá v některých případech „kulatý tvar“.