Na našem trhu se stále stejnosměrné regulátory otáček prodávají. Ceny začínají na cca 500 Kč a za „nejlepší regulaci“ (např. Nosram Razor Evolution) dáte do 1800 Kč.
Značek je hned několik. LRP, Nosram, Tamiya, Carson atd. Ty nejlevnější jsou většinou AI (automatická kalibrace po zapnutí) a například Tamiya 101, 104 BK nemají ani BEC obvod (usměrňovač napětí pro přijímač a servo).
Osobně mám raději regulace s klasickým nastavením polohy neutrál, plyn a brzda. Provede se to pouze jednou a po každém dalším zapnutí modelu to zůstává v paměti.
A pokud je regulátor malých rozměrů, je to ještě lepší. Na jeden takový se nyní podíváme podrobněji.
Pro model Tamiya F103 RM jsem přirozeně sháněl pohonný systém. Ale protože jsem měl v podvozku motor Johnson, věděl jsem, že chci klasiku stejnosměr. Mohl jsem mít ponechánu verzi 101 BK od Tamiya. Ale řešit BEC obvod a jeho větší rozměry mě přesvědčily o jiné variantě.
Zakoupil jsem regulátor TEKIN FX-R. Je malých rozměrů, plně programovatelný pomocí dvou tlačítek a vše vidíte ihned pomocí led diod. Není to můj první regulátor od této firmy a tak jsem nešel do neznáma a zjistil jsem, že vše se nastavuje stále stejně a pohodlně.
Než přistoupím k popisu kalibrace s RC soupravou, dáme si několik technických parametrů:
Chod jízdy: vpřed, brzda, zpátečka (dá se deaktivovat)
Vstupní napětí: 4 – 9 NiXX článků, 2-3 články LiPo
Motor limit: 14 závitů
Vnitřní odpor: 0,0006 ohmů
BEC: 6V / 3A
Rozměry: 28 x 20 x 15,24 mm
K regulátoru je kondenzátor, obtisky, stahovací pásky, oboustanná lepící páska pro upevnění. Také podrobný návod, který je sposlečný i pro další typy této řady FX. Co je výborné jsou pájecí plošky, které umožní kdykoliv měnit kabely dle potřeby.
Regulátor má 4 pájecí vývody – plus, mínus motor a to stejné na baterii. Vše je jasně značeno.
Kalibrace s RC soupravou: (jedním dotykem tlačítka)
1. na vysílači nastavit EXPO na 0, trimy na 0 (u kanálu plynu)
2. zapněte regulátor připojený k akumulátoru
3. zmáčkněte a podržte tlačítko MODE na cca 3. sekundy. Diody nám 3x bliknou a zazní signál 3x
4. regulátor začne pípat a blikat přerušovaně a vy necháte páku plynu na neutrálu. Regulace pozná polohu a potvrdí ji bliknutím a zvukem (LED 4)
5. pulsní zvuk bude pokračovat a regulátor čeká na plný plyn. Dejte proto plný plyn a vyčkejte na potvrzovací bliknutí a zvuk (LED6)
6. pulsní tón opět začne a bliká LED 1. Dejte plnou brzdu a regulátor ji „zapíše“ a potvrdí opět bliknutím a zvukem
7. na závěr nechte vše v neutrálu a regulátor ještě jednou vše potvrdí melodií a blikáním diod
Programování parametrů:
K dispozici máte 6 parametrů a to:
– brzda v neutrálu (1-11)
– síla zpátečky (1 -11)
– omezovač proudu (1 -11)
– PUNCH control (1-11) (odezva plynu)
– typy směru jízdy (vypnutá zpátečka, neutrál s prodelvou nebo bez)
– hlídání napětí
Zde je to opět jednoduché:
1. na zapnutém regulátoru zmáčkneme tlačítko MODE krátce. Tím se dostaneme do programu parametrů
2. kolikrát zmáčkneme tlačítkou MODE, takový parametr chceme měnit. Takže např. pro změnu PUNCH CONTROL zmáčkneme tlačítko MODE 4x
3. jakmile máme vybrán parametr, nastavíme jeho hodnotu. A to tak, že zmáčkneme tlačítko INCR (kolikrát zmáčkneme, o tolik se změní parametr na vyšší). A tak pořád dokola
4. když nic nedělám s regulací po dobu cca 3 sekund, změny se uloží a jsme připraveni k jízdě
Jednoduché že ?
První testy této regulace proběhly na modelu Tamiya F103 RM. A mohu sdělit asi toto:
– malé rozměry jsou ideální i pro 1/18
– regulace není až tak výkonná jak něpř. LRP QC3, ale pro 2WD úplně postačí
– má velmi jemnou regulaci plynu, což u 2WD strojů oceňuji a preferuji
– opravdu lehce změním ihned parametr nebo provedu kalibraci
– plusem je podpora LiPo
– plus jsou i pájecí plošky (výstupy)
– diody nám jasně ukazují, který parametr máme nastaven, který měníme
– regulátor má popisky parametrů ve zkratce