Model pro OPEN 1/28 (měřítko mini-z)

Luděk Aschenbrenner


Model měl rozvor 98mm šířku přes nápravy vpředu 73mm, vzadu 77mm (šířka předních kol 10,5mm, zadních kol 16mm) Motor standartní z řady 180, servo Futaba S3117, regulátor GM SX3R, akumulátor Li-pol 7,4V/860mAh a RC souprava obyčejná DSM Spectrum DX2 s mikropřijímačem. Karoserie byla použitá lexanová typově Lola, hmotnost cca 10 gramů. Model byl vyroben v kombinaci carbonu, sklolaminátu a duralu. V jeho návrhu jsem využil dřívější poznatky z konverzních kitů pro modely mini-z  a také poznatky z dlouholetého vývoje modelu M280. Využity byly rovněž zkušenosti z návrhu a provozu modelů čtyřiadvacetin „Expert“. Cílem byl konstrukčně nenákladný , levný a dostatečně odolný model vhodný pro špičkové závodní nasazení na koberci.

"OLYMPUS

Jeho využití lze doporučit jak zkušeným pilotům tak naprostým začátečníkům. Při ladění pro mistrovský závod bylo nejpracnější  nalezení vhodné a dostatečně točivé kombinace mechových kol (oblíbená a historicky prověřená kombinace Hard vpředu a Softchampion vzadu nechtěla tentokrát zatáčet tak jak bylo potřeba) a naladění třecího tlumiče tak, aby model v zatáčkách na dlouhém laminátovém „T“ závěsu neodskakoval a nekmital. Během pátečního večera se toto vcelku uspokojivě podařilo a tak jsem byl zvědavý na ostrý sobotní závod.
Přestože jsem startoval v kvalifikacích v „béčkové“ skupině, podařilo se vyjet pro finálové jízdy osmou příčku přičemž odstup od šesté pozice byl pouhé cca 3 sekundy. Zde musím pochválit všechny jezdce skupiny, protože pokud bylo třeba, opravdu ukázkově pouštěli při předjíždění o kolo a tím umožnili dosažení solidního kvalifikačního nájezdu!!! Ve finále jsem pak jel ve skupině „A“ z osmého místa. Konečným výsledkem závodu bylo velmi uspokojivé šesté místo (uspokojivé je zejména vzhledem k tomu, že jsem od roku 2010 odjel s malými modely před letošním mistrovstvím pouhé dva závody – mistrovství 2011 a 2012 !!! a nemám zatím ani možnost pořádně trénovat) .

"OLYMPUS

Co je ale důležité, tento výsledek byl dosažen s naprosto standartním sériově vyráběným modelem s prakticky nejlevnějším elektromotorem, který se na trhu nabízí. Jediné vylepšení byly větší třecí talířky na tlumiči. Model byl po celou dobu závodu výborně stabilní (za celý závod jsem se ani jednou nepřevrátil), přesně řiditelný a myslím, že by mohl ještě znatelně zrychlit použitím vrtulníkové stoosmdesátky. Tu jsem měl bohužel k dispozici jen jednu a tak šla před finálovkama do pro mně důležitější kategorie 1/24Expert. Bez zajímavosti není ani to, že nájezd, který jsem udělal v Expertu 1/24 by v Open 28 stačil na třetí místo !!! Modely jsem jel shodně naladěné jen s jinými motory takže možnosti zde určitě jsou…. Použitou stoosmdesátku jsem měl původně napřevodovánu víc do rychla ale v pátek večer jsem převod výrazně změkčil protože modelu už chyběl zátah odspodu a také teplota byla když ne za hranicí tak zcela jistě na hranici použitelnosti. Nechtěl jsem riskovat že bych v ostrém závodě nějakou jízdu nedojel kvůli spálenému motoru.
Výsledek  ovšem jasně ukazuje obrovský potenciál, který pro jízdu na kobercových tratích použitý podvozek má. Navíc je to model opravdu vhodný i pro začátečníky, jelikož je díky své koncepci nesmírně odolný a ve finále i vcelku nenáročný na ladění pokud se použijí prověřené a doporučované mechové gumy a pokud se dodržují běžné zásady jako pravidelné čištění a kontrola ložisek, správné seřízení diferenciálu, vyvážený model, ošetřené hrany mechových pneu atd…

"OLYMPUS

Pro představu uvádím níže jaká je finanční náročnost tohoto modelu… seznam obsahuje použité či vhodné komponenty pro daný model.  Porovnání s reálnými náklady na rychlé „OPENové Minizeko“ nechť si každý udělá sám. Ale pozor … ať se Vám neudělá mdlo….
1.RC souprava DX2 Spectrum bazarová s mikropřijímačem za cca 1500,- (stačila by i nějaká z HK v ceně do tisícovky)
2.Servo Futaba se saverem cca 600,-
3.Elektromotor „180″ 200,-
4.Regulátor 1000,- (SX3R se už nevyrábí a tak je vhodnou alternativou např. nový programovatelný regulátor ALSracing)
5.Akumulátor 7,4V/860mAh cca 250,- Kč ale lze použít i menší a levnější typy kolem 150-200 Kč.
6.Karoserie cca 350,- Kč
7.Podvozek M243 cca 3500,-
Podtrženo a sečteno …  fungující závodní výbava pro nejvyšší kobercový level za 7400,- kč a to se na tom dá ještě určitě něco ušetřit výběrem některých levnějších komponentů.

"OLYMPUS

Model má zcela jistě potenciál v OPEN 1/28 i „na bednu“ jen by to chtělo nějaké „mladší ruce“ a pravidelný trénink. Vývoj modelu bude samozřejmě pokračovat a jelikož se tady u nás buduje nová dráha bude jistě brzy kde ladit a trénovat a také věřím, že se najde dost zájemců, kteří budou mít chuť v budoucích závodech (plánujeme nějaký seriálek od podzimu 2013) poměřit svoje síly popřípadě si budou moci model u nás zkusit. V plánu je i půjčovna těchto modelů. K tématu porovnání modelů měřítka 1/28 (převážně pro OPEN i když dle aktuálních pravidel by se dalo uvažovat asi i o kategorii Stock) různých koncepcí a výrobců jsem otevřel diskusní vlákno zde: Uvítám poznatky, zkušenosti jak s modely komerčně vyráběnými tak s modely „samo-domo“. Ostatně letošní mistrovství v Zubří představilo celkem hodně „modelářských“ aktivit. Viz poslední foto jednoho modelářského počinu ….

"modelařina01"