Úvod
Nežli se pustím do popisu stavebnice, na úvod něco z historie. Buggy TR04 PRO je výrobkem Čínské firmy Hobby Pro, která již mnoho let vyrábí RC modely a příslušenství, které mnozí znáte, ale nikoho nenapadne, že popocházejí z této továrny. Z jejich výrobní linky sjížděli a sjíždí modely pod různými značkami jako Kawada, Ansmann, TQ Racing i Shepherd, proto v roce 2007 vznikla firma TeamC, jako dceřiná společnost mající za úkol velkoobchod a podporu závodního týmu TeamC. Výhradním dovozcem do Evropy je firma ABSIMA a český importér firma AKROSHOP (http://www.akroshop.cz/).
Podvozek
Jedná se o plastový podvozek střední třídy v měřítku 1/10, odvozený od karbonového závodního podvozku T4, který se s různými obměnami, vyrábí již několik let. Novinkou jsou kovové planetové diferenciály na obou nápravách a možnost použít klasickou Li-Po baterii s výškou až 26mm.
Podvozek je vybaven hliníkovým držákem motoru, hliníkovými tlumiči s plynule nastavitelnou výškou pružin, spojovacími tyčemi v pravolevém provedení, s šesti CVD poloosami, kuličkovými ložisky, stavitelnou prokluzovou spojkou, kovovými diferenciály se čtyřmi planetkami, zakrytovanými převody atd.
Stavebnice
Stavebnice modelu je plastové krabici opatřené kartonovým přebalem s obrázky podvozku a označení. Uvnitř najdeme nesestavený model, kde jednotlivé díly jsou baleny v sáčcích s označením korespondujícím pozicemi v obrázkovém návodu. Dále pak disky pro přední a zadní nápravu, nenalakovanou karoserii, polepy karoserie, již zmíněný obrázkový návod a reklamní katalog. Příjemné překvapení pro mne byla skutečnost, že krom olejů do tlumičů a diferenciálů, byl přibalen i zajišťovač šroubových spojů (modrý). Ke stavbě tudíž potřebujeme pouze imbusové šroubováky 1,5 mm, 2 mm, vhodné kleštičky na ségrovky a klíč na kola.
Při stavbě postupujeme dle přiloženého obrázkového návodu, v každém pytlíčku je mnoho dalších a všechny jsou přehledně označeny. Další překvapení bylo při montáži diferenciálů a to vymezovací podložky, ač návod říká: dej jednu, v balení byly přibaleny další pro vystředění pozice diferenciálu a kardanu s pastorkem. Zde není co vytknout, jen ty ložiska na vnitřní kardany byli jiné velikosti zde, se soudruzi dopustili chyby a do balíčku dali ložiska 5x4x11 namísto 5x4x10. Díly do sebe pasují bez problémů, žádné prostřiky nebo naopak.
Po nalepení kol, nastříkání karosérie a instalování elektroniky můžeme vyrazit na závodní dráhu.
Jízdní vlastnosti a nastavení
Po nainstalování všeho potřebného jsem zjistil, že podvozek složený dle návodu má na přední nápravě nastavenu sbíhavost, upravil jsem jej na rozbíhavost a to byl jediný zásah, který jsem na podvozku provedl. Model jsem osadil motorem LRP x11 6,5t a celkový převod nastavil na 12,5:1 z důvodu testu ve skateparku v Jablonci n Nisou a na závodní dráze v Semilech kde rovinka není tak dlouhá a na dráze je velké výškové převýšení, dále pak osvědčené pneumatiky CALIBER, baterii Dualsky, regulátor X-car 120A a oproti stavebnici jsem model vybavil stabilizátory v předu a vzadu.
Musím se přiznat, že s buggy 4WD jsem vlastně nikdy pořádně nejel, nebudu-li počítat dvě kola s půjčeným autem loni v létě. Proto má zvědavost byla o to větší. První test byl, jak jsem již podotkl na skateparku v Jablonci, než nějaké zhodnocení jízdních vlastností bylo zjištění, že si podvozek nechá hodně líbit. Už chápu, co na tom skákání lidi mají, ale nemá se to přehánět, po jednom nepovedeném nájezdu na skok se do cesty připletlo zábradlí, následovala rána a můj zděšený pohled. Auto sice jelo, ale ozývaly se divné zvuky z hlavního převodu, tak byl tento test předčasně ukončen. Doma jsem zjistil, že došlo k odštípnutí části hliníkového držáku motoru a posunutí motoru vpřed, otevření krabičky přijímače a odlepení regulátoru. Po vyčištění od zbytků úlomků a usazení motoru na správné místo, podvozek fungoval jako by se nechumelilo, tak jsem vyrazil druhý den na závody v Semilech. Zde jsem konečně model prohnal po závodní dráze, k mému překvapení nejen, že model stále drží pohromadě, ale je dobře ovladatelný s neutrálním chováním v zatáčkách. Jen na ty skoky jsem si dával pozor. Neuvěřitelně jsem si závod užíval a podařilo se nám jej vyhrát. Úmyslně píši nám, protože jsme na to byli dva, já a TeamC.
Závěrem
Ano jedná se o regionální závod, který nemá takovou váhu, ale právě sem je tento podvozek určen. Nabízí dobré vyvážení, nezáludné chování a jednoduchou údržbu. Dobrou dostupnost náhradních dílů i jejich ceny, které jsou přijatelné, výrobce nabízí mnoho volitelných tuningových dílů, které naleznete na stránkách Akroshop.cz
Postup stavby
Test 1.
Fotogalerie
http://3p0.rajce.idnes.cz/TR-04_PRO/