LRP S10 Twister Short Course

Josef Vích


Úvod

Rychvald, Lestr Cup, Open Challenge, Hvozdnice, Olomouc, Židlochove a další větší i menší pořadatelé již zařadily kategorii Shortcourse (SC, Shortcourse Truck, autobus) do svých závodních kategorií jako stabilní součást závodního seriálu a na počtu přihlášených je vidět stále větší obliba těchto velkých automobilů.

Potřebám závodníků se tak snaží vyjít vstříc všichni výrobci RC modelů, což bylo prvně patrné již na veletrhu v Norimberku v loňském roce a letošní veletrh tuto nabídku ještě znásobil. A právě na veletrhu v sousedním Německu jsem poprvé uviděl nejnovější přírůstek do této kategorie od firmy LRP. Po předchozí verzi s pohonem 4×4 je nově k dispozici model S10 s pohonem pouze zadní nápravy (2 WD) s přívlastkem Twister, jak začala firma LRP všechny své zadokolky značit.

Test modelu, který mi poskytla firma Trivox (distributor LRP do ČR) jsem uvítal a měl jsem tak možnost porovnat nový Twister s dalšími shortcourse auty, která vlastním nebo jsem s nimi jezdil.

Obsah balení

Velká plnobarevná krabice z pevného kartonu v sobě skrývá kompletně sestavený model. Vnější stěny obalu obsahují kromě fotografií samotného modelu i obrázky seznamující s obsahem balení a jednotlivými prvky modelu. Každá fotografie obsahuje i vícejazyčný popis.

Po vysunutí vnitřního papírového šuplíku nás ihned ohromný nádherná modro-červená-stříbrná karoserie vykukující zpod sáčku s manuálem, katalogem a vložkami pro nastavení tlumičů a několika dalšími díly.

Vnitřek balení je vyplněn dalšími menšími krabičkami s nabíječem a RC soupravou. Model je přichycen ke spodnímu kartonovému platu. Vše zaplňuje celý prostor krabice a při přepravě nehrozí modelu opravdu žádná úhona.

Podvozek

Hlavní vana podvozku je z plastu plněného skelnými vlákny. Kola jsou zavěšena na obdélníkových ramenech a o tlumení se starají plastové tlumiče nastavitelné pomocí plastových podložek o několika velikostech. Model je kompletně osazen kuličkovými ložisky.

Jelikož se jedná o model kategorie shortcourse, je vpředu i vzadu umístěn dostatečně velký pružný nárazník, který chrání hlavně ramena modelu. Zadní nárazník je vybaven i praktickými zástěrkami. Veškeré spojovací tyče mají pravolevé závity pro snadné nastavení kompletní geometrie podvozku, kterou se dokonce zabývá i podstatná část manuálu.

Baterie je umístěna uprostřed podvozku a lze jí posouvat a tím měnit těžiště auta. Baterie vzadu zvyšuje trakci, vpředu zase pomáhá lepšímu zatáčení. Co nejblíže středu je umístěna i vlastní elektronika.

Servo je umístěno ve zúžené části podvozku hned za přední nápravou, z vrchu je kryto plastovým platem.

Rozměry

Délka:                         530 mm
Šířka:                          297 mm
Výška:                        193 mm
Rozvor:                       334 mm

Převodový poměr:      11,93 : 1 (17/78 – 48dp)

Průměr kol:                 112 mm
Šíře kol:                      45 mm

Pohonná jednotka

S10 Twister je osazen základním stejnosměrným motorem S10 Twister High Speed Motor s výkonem 23.500 otáček za minutu o standardní velikosti 540. Motor přes plastový ozubený převod s prokluzovou spojkou, planetový diferenciál a ocelové poloosy pohání pouze zadní nápravu modelu.

Obousměrnou regulaci obstarává digitální voděvzdorný regulátor LRP A.I. Runner Reverse V2 s plně automatickým nastavením, není tak třeba se zabývat složitým nastavováním výkonu a dalších charakteristik, což ocení hlavně začínající jezdci, pro které je tento model určen.

RC souprava

Dálkové spojení modelu s řidičem zprostředkovává velmi oblíbená dvoukanálová volantová RC souprava A2-STX PRO 2,4 GHz F.H.S.S. Jak již sám název napovídá, jedná se o soupravu pracující na frekvenci 2,4 GHz, která zajišťuje ničím nerušený provoz modelu.

Metoda přenosu F.H.S.S. poměrně rychle nahrazuje DSSS, která je více citlivá na různá zpoždění přijímaných signálů. K napájení vysílače je třeba 8 ks AA baterií.

Tříkanálový přijímač LRP A3-RX Deluxe 2,4 Ghz F.H.S.S. o rozměrech 39x28x15mm je umístěn před levým zadním kolem.

Jízdní zkoušky

Model jsem testoval na dvou nejběžnějších površích, tedy na asfaltu a poté na nízké trávě. Na obou dvou je jízda bezproblémová. Akcelerace, brždění i zatáčení bez problémů. Poloměr zatáčení mi dokonce přijde o třídu lepší než třeba s HPI Blitz či Losi XXX-SCT a srovnatelný s Losi Strike. Problémem pro mě byla veliká prodleva mezi jízdou vpřed a vzad. Přeci jen ve svých modelech zpátečku nevyužívám a zde se vše fungovalo způsobem brzda/pausa/neutrál/pausa/zpátečka. Tento systém na druhou stranu zabraňuje zbytečnému zničení převodů a motoru při častých změnách jízdy u nezkušených jezdců.

Poté jsem model vzal na naši závodní hliněnou dráhu. Musím podotknout, že dráha byla po zimě bez jakékoliv údržby a hrbolatá. Zde se jako problém projevily základní pneumatiky LRP VTEC Overdose SC, které prostě nemohou konkurovat specializovaným značkám pneumatik. Zadek auta lítal v zatáčkách sem a tam a to i při zmenšených výchylkám na zatáčení. Jsem jinak na modely se zadním náhonem zvyklý, ale zde se nedalo prostě nic dělat. Po nasazení jiného typu pneumatik se jízda zklidnila.

Stejnosměrný motor S10 Twister High Speed dostačuje na běžný provoz a nabízí i poměrně solidní rychlost. Pro překonávání skoků byla potřeba vyšší nájezdová rychlost. Po několika minutách jízdy už jsem věděl, kdy a jak akcelerovat, abych byl schopen skoky skákat co nejlépe.

Zde je však nutné dodat, že se jedná o základní RTR model a výše uvedené podmínky na dráze standardně nezvládá většina modelů v základních specifikacích.

Výdrž baterie nebylo možné otestovat, protože testovaný model byl ještě v předprodejní verzi a neobsahoval baterii. Já jsem jezdil s přibližně rok starou NiMH 3000 mAh od LRP a po dvaceti minutách jízdy byl výkon pořád ještě dostačující. Dle návodu a specifikace na krabici by měl model obsahovat akumulátor LRP Wild Pack 1600 mAh 7,2 V.

Musím říci, že za celou dobu testování jsem se nepotkal s jediným problémem, z modelu nic neupadlo, nic se nezlomilo, prostě vše tak, jak má být.

To, čeho jsem se obával nejvíce, tedy malé rychlosti serva a jeho malého tahu se nakonec ukázalo jako zbytečná starost, protože základní LRP Servo R-7030 (3 kg) zvládlo zatáčení modelů bez zbytečných prodlev a problémů.

Závěr

Co napsat závěrem. Za maloobchodní doporučenou cenu 4.590,- dostaneme zajímavý model, který v základu vyhoví všem potřebám začínajících jezdců kategorie Shortcourse a stejně tak umožňuje přestavbu na plnohodnotný závodní speciál. Veškeré náhradní díly jsou běžně dostupné v ČR přes distributorskou síť společnosti Trivox. Neváhejte tedy a pokud je pro vás cena konkurenčních modelů HPI Blitz, Losi XXX-SCT a dalších moc vysoká, s LRP určitě neuděláte krok vedle.

LRP manuál dodávaný s modelem pak doporučuje v části věnované tunningu sestavy pro konkrétní potřeby uživatelů. Pro úrovně Sport/Pro/Race jsou zde uvedeny jak serva, tak nabíječky na baterie a RC soupravy, takže na své si s tímto modelem přijde opravdu každý.

Článek vyšel v časopisu RC CARS 5/2013