Dnes jsem přijal pozvání od fy Kopecký RC na jejich závod. Tento závod je dle pravidel poněkud odlišný od ostatních závodů elektro.
Jednak se jezdí kvalifikace i finále na 10 minut. Ale hlavně jsou zajímavé kategorie. Závod se chce přiblížit reálu co nejvíce a tak se jedou kategorie Stock (motor 17.5T, regulace ZERO BOOST), Hobby (motor Saturn 20T a omezený převodový poměr), Formule 1 a Yokomo GT. Navíc se jede kategorie Modified.
Na těchto kategoriích by nebylo nic nového, ale hlavní prvek jsou zde karoserie. Kromě modified, kde se jede dle klasických pravidel, ve Stocku se jedou výhradně karoserie BMW (tzv. BMW Cup), v Hobby jsou pak karoserie volné, ale opět musí být kitové (například Tymiya, HPI, Cason apod.).
Další zajímavostí je, že se finálové jízdy startují zaváděcím kolem, kdy modely pojedou bez předjíždění za sebou za Safety Carem a pak je start letmým startem. A to jakmile zajede Safety Car do depa. Foto zaváděcího modelu vidíte na úvodní fotce.
Online výsledky budete moci sledovat na odkazech níže:
Formule 1 | |
TC Hobby | |
YOKOMO GT | |
TC Modified | |
TC Stock 17,5 |
A tak na dráze budou k vidění realné karoserie, přirozeně zbarvené dle fantazie pilota.
Kategorie Yokomo GT se jede dle pravidel Mibosport Cupu.
Ranní rozprava na závodě
Rozprava proběhla za účasti Drahoslava Hejtmánka, Jaroslava Kopeckého st. a Pavla Magdy. Vše důležité bylo sděleno. Ještě na minulém závodě Safety Car nebyl, dnes má tedy premiéru.
Dnes se jede opačný směr – tedy cílová rovinka z kopce dolů.
Kvalifikace 1
Formule 1 – 6 pilotů na dráze. Milan Cendelín nakonec na závod nepřijel. V čele se střídali Tomáš Frantal, Miroslav Meloun a Petr Novák. Patrik Maňoušek je na závodě po delší přestávce. Tomáš Frantal zvítězil před Miroslavem Melounem a Petrem Novákem. Všichni tři v jednom kole. Nájezd 22 kol. Zbytek pole již ztrácel.
Jaroslav Kopecký st. je ředitel závodu. Zajišťuje i prodej náhradních dílů
Stock – chvíli se čekalo na Radka Vodu.Ten se pak dostal do vedení a zajel i best lap. Radek Voda v pohodě první (31 kol). Jediný mu „stíhal“ Jiří Pavlovec. Ve druhé skupině najel Zbyněk Koupý 30 kol. Stejný počet kol najeli ještě Pavel Magda a Michal Vítámvás.
Tribuna BMW Cup – Stock
Hobby, Yokomo GT – jedou kvalifikace společně a vypadá to, že i finále. Modely jedou hodně podobnou rychlostí. Zde se do vedení dostaly modely Yokomo GT. Igor Vlahovič najel 27 kol. 25 kol pak Petr Švanda, Jiří Groch a Oldřich Groch. Hobby – zde zvítězil Jaroslav Kopecký st. s nájezdem 25 kol. David Novák za sebou nechal Aleše Bidovského.
Modified – zde jedou 4 piloti. Michal Kafoněk na jízdu nenastoupil. Vedl s dostatečným náskokem Jaroslav Kopecký ml. Pak se mu model zastavil (možná pastorek) a tím pádem zvítězil Filip Uher před Drahoslavem Hejtmánkem.
Jízdy komentuje Drahoslav Hejtmánek, pokud jede tak to činí Pavel Magda.
Kvalifikace 2
Formule 1 – nyní zajel první pozici Miroslav Meloun před Tomášem Frantalem. Oba nájezd 27 kol. Třetí dojel Jiří Groch. Z jízdy odstoupil Patrik Maňoušek. Některé modely bylo vidět ve smyku. Horký asfalt dělá svoje. Někteří jedou mechová kola, další pak bezdušové pneu.
Stock – v první skupině opět výborně Radek Voda před Honzou Štrofem a Jiřím Pavlovcem. Nakonec se Jiří Pavlovec vrátil zpět na druhou pozici. Ale souboj byl velmi těsný. Jarda Sattler vs Aleš Bidovský. Také poměrně těsný rozestup. Do tohoto souboje vstoupil Toník Pospíchal. Ve druhé skupině Zvítězil Michal Vítámvás, který jede tento závod v podstatě poprvé. Jeho sestra jede v kategorii Yokomo GT. Pavel Magda skončil druhý a těsně za ním pak Zbyněk Koupý.Ředitel závodu kontroluje nastavení regulátorů na ZERO BOOST před jízdou.
Kontrola modelů před startem
Hobby, Yokomo GT – zde Igor Vlahovič vylepšil nájezd a čas na kolo. Ovšem velmi těsné to bylo mezi Markétou Vítámvásovou, Jardou Kopeckým st. a Petrem Švandou. Všichni 25 kol nájezd. Jaroslav Mader pak najel 24 kol společně s Alešem Bidovským. Bratři Grochové jízdu vynechali.
Modified – Jaroslav Kopecký ml. nyní jízdu dojel a s náskokem kola zvítězil. Drahoslav Hejtmánek uhájil druhé místo před Filipem Uhrem. Michal Kafoněk jízdu odjel, ale na soupeře již ztrácel.
Kvalifikace 3
Formule 1 – Míra Meloun st. zvítězil v poslední jízdě. Důstojnými soupeři budou Tomáš Frantal, Miloš Pokorný a Petr Novák. Jsou v jednom kole. TQ má Míra Meloun.
Stock – Radek Voda opět najel 31 kol a TQ m již nikdo nevezme. Dobře na tom bude i Jiří Pavlovec. K nim přibude Michal Vitámvás a Zbyněk Koupý. Najeli 30 kol a bude mezi nimi souboj jak má být. V B finále bude mít první pozici Petr Novák.
Hobby, Yokomo GT – zde s naprostou převahou získal TQ Igor Vlahovič. 25 kol a na druhém místě dojel Jarda Kopecký st. (hobby) a třetí Petr Švanda (Yokomo GT). Ostatně i další piloti najeli 25 kol a je to hodně vyrovnané. Dokonce kategorie jsou opravdu poměrně stejně vyrovnané. Mohou tedy spolu jet i finále.
Modified – zde ztratil v jízdě Jaroslav Kopecký obě matky kol na jedné straně modelu. To se snad ještě nikomu nestalo. Proto zvítězil Drahoslav Hejtmánek před Filipem Uhrem a Michalem Kafoňkem. TQ v této kategorii získal
Safety Car připraven
V galerii máte skupiny na finálové jízdy. Finálové jízdy budou zajímavé a netradiční.
Finále 1
Formule 1 – start se závaděcím vozem se musela opakovat. Pak již všechno proběhlo napodruhé bez problémů a potom, co Safety Car zajel do boxové uličky, začalo se závodit. Hned od začátku se strhl souboj mezi Mírou Melounem a Petrem Novákem. Oba velmi těsně za sebou. Tomáš Frantal v souboji s Jirkou Grochem o třetí pozici. Míra Meloun zvítězil před Petrem Novákem a Tomášem Frantalem.
Stock – B finále: po strartu se dostal do čela Toník Pospíchal. A to z první pozice startoval Petr Novák. Za Toníka se nalepil Tomáš Janeček. Oba poujeli zbytku pole. Třetí Zdeněk Janeček a za ním Petr Novák. Toník uhájil svoji pozici a zvítězil v první finálové jízdě. A finále: opět jedno kolo se zaváděcím vozem a pak letmý start. Radek Voda po startu ve vedení s menším náskokem. Michal Vítámvás odolával tlaku třetího Pavla Magdy. Dále souboj Zbyněk Koupý vs Jiří Pavlovec. Nakonec Pavel Magda krásně předjíží Michala v posledním kole Michala. Krásná jízda. Radek Voda vítězí.
Start finále Stock BMW A finále se zaváděcím vozem
Hobby, Yokomo GT – start se povedl a do čela se dostal Igor Vlahovič s Yokomo GT. Některým soupeřům nadělil jedno kolo, jiným i více. V kadém případě modely Yokomo GT jsou na tom o něco lépe a tak na prvních místech dojely tyto modely. Igor Vlahovič, Jiří Groch a Petr Švanda. Pak Olda Groch. První v Hobby dojel Jarda Kopecký st. před Jardou Maderem a třetím Alešem Bidovským. Jediná Markéta Vítámvámsová s Yokomo dojela poslední, protože probíhala oprava jejího modelu.
Modified – Drahoslav Hejtmánek na TQ pozici nestál, protože hlásil nějaký problém s regulátorem. A tak si polepšil Fili Uher. Ten ale jen krátce vedl. Pak se ujal vedení Jarda Kopecký ml. a dojel co cíle s nákokem a to dostatečným. Filip druhý, třetí Michal Kafoněk.
Finále 2
Formule 1 – nyní jel Safety Car (nyní jej řídí Jarda Kopecký ml.) pomaleji a vypadalo o poznání lépe. Start pak bez problémů. Dojezd do cíle stejný na prvních třech místech. Zvítězil Míra Meloun st. před Petrem Novákem a Jiřím Grochem. Na dalších místech se ještě bude o pořadí rozhodovat.
Stock – B finále: i zde pořadí po jízdě jako minulé kolo: Tonda Pospíchal zvítězil před Tomášem Janečkem a Zdeňkem Janečkem. Petr Novák čtrvtý, pátý pak Karel Ryček. A finále: Radek Voda si vybudoval opět náskok před soupeři. Za ním souboje Pavla Magdy, Zbyňka Koupého a Michala Vítámváse. Nechyběl Jiří Pavlovec a další soupeři. Pořadí se měnilo. 10 minut je opravdu dlouhá doba. Chyba se dá teoreticky dohnat, ale pokud jedou soupeři bez chyby, je to těžké. Nakonec pořadí: Voda, Vítámvás, Magda.
Zaváděcí kolo finále Stock BMW Cup skupina B
Hobby, Yokomo GT – Igor Vlahovič opět hladce zvítězil a přdevším piloti z kategorie se podivovali, jak mu to jede po rovince rychle. Ale technická kontrola zjistila, že je vše v pořádku. Ovšem druhá nyní dojela Markéta Vítámvásová. Což mýchá pořadím za Igorem. Jiří Groch nakonec porazil Petra Švandu. V Hobby opět zvítězil Jarda Kopecký st. před Jardou Maderem a třetím Davidem Novákem. Aleši Bidovskému to nejelo. Má nejaký problém.
Na těchto zadních kolech jede Igor Vlahovič. Model Yokomo GT sedí stále velmi dobře
Modified – Drahoslav Hejtmánek kvůli regulaci již dnes nepojede. Hladké vítězství se tak opět připadlo Jardovi Kopeckému ml. Filip Uher v pohodě druhý, třetí pak Michal Kafoněk.
Finále 3
Formule 1 – Míra Meloun i potřetí zvítězil. Tomáš Frantal dojel nyní druhý před Jiří Grochem. Ale to nic již nezmění na pořadí na stupních vítězů.
Miloš Pokorný ladí svůj monopost
Stock – B finále: Toník Pospíchal opět musel čelit tlaku Tomáše Janečka. Jinak Toník na svůj věk jezdí velmi pěkně a čistě. Toník je tedy vítězem finále B Stock BMW Cupu. A finále: zde vítěze známe. Je jím Radek Voda. Zůstalo to tedy mezi Pavlem Magdou a Michalem Vítávámvásem. Nakonec musel Pavel Magda odolávat tlaku Zbyňka Koupého. A ten ho také předjel. Za nim pak jel Jiří Pavlovec. A až za ním pak Michal Vítámvás. Pav druhé, třetí el Magda si dojel pro druhé místo, které uhájil před Jiřím Pavlovcem. Pěkná jízda.
Hobby, Yokomo GT – studoval jsem na záznamu (pořídil jej Radek Voda) jízdu Markéty Vítmvásové a jede velmi dobrou stopu. Snad jen více uzavírat zatáčky kolem obrubníků a bude na tom o poznání lépe. Igor Vlahovič i potřetí v klidu první s dostatečným náskokem. O druhé, třetí místo se svedl boj. Nakonec Jiří Groch druhý, Petr Švanda třetí. Olda Groch čtvrtý, Markéta pak pátá. V Hobby zvítězil Jarda Kopecký před Alešem Bidovským a Jardou Mádrem.
Modified – zde po prvním kole odstoupil Jarda Kopecký ml. A tak jeli jen dva piloti. Filip Uher jasně zvítězil před Michalem Kafoňkem.
Asfalt měl nyní ke konci závodu 55°. Slušná teplota.
Za malou chvíli se bude konat vyhlášení vítězů.
Jinak závod bych shrnul asi takto:
– dlouhá doba jízdy je příjemná. Je i čas napravit chybu. Ale velká chyba se neodpouští
– zaváděcí kolo se Safety Carem je příjemnou změnou. Jen se piloti musí naučit jezdit za sebou pomalu a v daných odstupech
– pohodová atmosféra po celý den
– realistické kategorie kromě Modified samozřejmě (opět je to ojedinělé v seriálech)
– komentování každé jízdy
– dodržování časového harmonogramu a včasný konec je plusem
– celkově jde o jiný typ závodu
Záznam ze závodu máte zde:
P.S. dnes jsem jel poprvé novou karoserii Weider HSV-010 a zatím nebyla pokřtěna :-).