Úvod
Už delší dobou jsem uvažoval nad tím, že si pořídím vlastní buggy v měřítku 1:8. Jelikož nemám rád hluk, v úvahu tak přicházel pouze elektro pohon. V těchto autech není příliš velký výběr. Nechtěl jsem vyloženě závodní speciál jako např. Mugen či HB. Přesto preferuji určitou kvalitu zpracování a dostupnost dílů. Výběr tak padl na značku HPI a její modely Trophy a Vorza. A ještě, než jsem se stihl rozhodnout, přišla nabídka společnosti Trivox, distributora LRP, zda bych nechtěl vyzkoušet jejich přepracovaný model Rebel BXe.
Obsah balení
Plnobarevná kartonová krabice, ve které je Rebel BXe ukryt je vyvedena ve velice tmavých barvách. Přední strana nás kromě vyobrazení modelu částečně informuje o technické specifikaci modelu. Na bocích jsou vyobrazeny některé části modelu a volitelné příslušenství.
Uvnitř balení se skrývá kompletně sestavený RTR model, osazený motorem, regulátorem, servem a RC soupravou. Model je za kola přichycen do bočních papírových výztuh. RC souprava je v dalším samostatném papírovém boxu. Vše velikostně a tvarově přizpůsobeno celé krabici, takže při běžné manipulaci či pádu nehrozí modelu žádná větší újma. Samozřejmostí u LRP je vícejazyčný návod s drobným příslušenstvím a v tomto případě i s náhradním olejem do diferenciálů.
Podvozek
Rebel BXe je postaven na podvozku převzatém ze spalovací verze Rebel BX. Základem je tlusté hliníkové plato o tloušťce 3 mm. Z ještě pevnějšího materiálu, konkrétně 4mm hliníku, jsou držáky tlumičů (parohy). Tlumiče jsou kovové, olejové s vinutými pružinami.
Celý podvozek umožňuje samozřejmě nastavení vlastní geometrie. Prostor pro pohonné baterie umožňuje použití dvou baterii v hardcase obalu. Baterie se přichycují pomocí pásků se suchým zipem. Přijímač je umístěn v ochranném plastovém boxu, který zabraňuje vnikání nečistot a vody. Motor je k podvozku přichycen pomocí dvojdílného kovového držáku.
Diferenciály jsou olejové. Všechna ložiska kuličková. Model je osazen LRP 13kg servem řízení s kuličkovými ložisky a kovovými převody a nastavitelným servo saverem.
Stylové 7-paprskové chromové disky jsou obuty do pneumatik LRP VTEC Kamikaze, které byly pro tento model vybrány s důrazem na možnost jízdy na co nejširším spektru povrchů a s ohledem na dlouhodobou životnost.
Délka: 504 mm
Šířka: 306 mm
Výška: 195 mm
Rozvor: 331 mm
Pohonná jednotka
Střídavý motor Dynamic 8 2200 kV spolu se střídavým regulátorem iX8 dodávají modelu obrovský výkon. Vzájemné propojení těchto dvou hlavních součástí je pomocí zástrčkových konektorů, není tedy potřeba při možných problémech nic pájet.
Tělo senzorového motoru Dynamic 8 je z masivního hliníku. Vysoký točivý moment, optimalizovaný systém chlazení, vyvážený rotor, kuličková ložiska pro dlouhou životnost. To vše je známkou toho, že auto je na opravdu profesionální úrovni.
Regulátor umožňuje použití baterií 2S-6S (7,2 – 22,2 V) a je plně nastavitelný. Kromě základních jízdní režimů (vpřed/brzda a vpřed/brzda/zpátečka) nabízí různé úrovně výkonu a automatickou brzdu. Revoluční vnitřní teplotní systém umožňuje odečítat teploty motoru a regulátoru po každé jízdě. Samozřejmostí je možnost nastavit odstavení modelu při snížení napětí (ochrana Li-Po baterií). Regulátor lze navíc zdarma updatovat pomocí USB kabelu (není součástí dodávky) a příslušného softwaru.
RC souprava
Rebel BXe je dodáván spolu se základní dvoukanálovou volantovou RC soupravou A2-STX Pro 2,4 GHz FHSS a tříkanálovým přijímačem LRP A3-RX Deluxe 2,4 GHz FHSS. Tato kombinace je v podstatě nyní u skoro každého RTR modelu značky LRP a myslím, že nelze třeba podrobněji popisovat. K napájení vysílače je třeba osm článků velikosti AA. Vysílač umožňuje základní nastavení koncových výchylek pro zatáčení a plyn (EPA) a také dvojí výchylky (D/R). Samozřejmostí je možnost reversu a trimování.
Jízdní zkoušky
Panečku, to byla jízda. Ještě než jsem začal jezdit bylo třeba osadit model pohonnými bateriemi, které nejsou součástí dodávky. Můj výběr padl na dva kusy Li-Po baterie Nosram 7,4 V „Big Mama“ a kapacitě 6700 mAh (49,6 Wh). Kromě toho jsem ještě musel použít redukce z těchto baterií na konektory Dean-T, kterými je Rebel BXe vybaven.
Musím se přiznat, že po pár minutách na dráze jsem pochopil, že takto výkonný model potřebuje zcela jiný styl jízdy, než na který jsem zvyklý z modelů v měřítku 1:10. Rebel potřebuje být pořád pod plynem, při sebemenší nerovnosti se auto bez plynu dostává do kotrmelce, zadní část se prostě zvedne a začne se překlápět vpřed.
Nejprve jsem model ovládal pomocí soupravy A2-STX, která je v setu dodávána. S touto soupravou s omezením výkonu řídili model také moje a sousedovy děti. Pro vyzkoušení plného výkonu modelu jsem však potřeboval trochu víc, tak jsem po chvíli auto osadil mojí vlastní soupravou Sanwa M-11X, na kterou jsem zvyklý ze svých závodních modelů a jízdu si začal čím dál více vychutnávat.
Dvojskoky, které těžko překonávám s modely 1:10 jsem nyní přeskakoval s velkou rezervou, vytrhával jsem menší drny, při akcelerací odlétávaly menší kamínky daleko od dráhy. Prostě úžasný výkon. Na druhou stranu je třeba auto řídit s citem, jinak pilot snadno mine brzdný bod a hned se válí v kotrmelcích mimo dráhu.
V jednu chvíli se model samovolně odstavil a dle indikace na regulátoru byla hlášena chyba motoru. Chvilka hledání problému a našel jsem špatně připájený konektor na kabelu. Takové věci se prostě stávají a modelář by neměl mít problém si se situací poradit. Stačila pájka, cín a za chvíli jsem opět jezdil.
Nejvíce jsem si jízdu užíval při jízdě na výkonový profil 2 (možnost 1-5) a s nastavenou automatickou brzdou na profil 2 (možnost 0-5). Ale nastavení elektroniky je věcí zcela individuální.
Závěr
Ano vím, 11.990,- Kč je dost peněz, přesto musím napsat, že Rebel BXe je pro mě výjimečný model, který přinesl zase něco nového, nepoznaného a hned po testu jsem začal shánět informace o nějaké volně přístupném závodu těchto modelů, kde bych mohl mít další srovnání s ostatními značkami. I přes nespočet kotrmelců a dalších karambolů přestál model vše bez ztráty kytičky. Zde musím vyzdvihnout i zadní křídlo z měkčeného plastu. Je pouze poškrábané spodní kovové plato, ale s tím se počítalo.
Rebel BXe není jen závodní model, naopak spousty legrace s ním užijete i na širokých polních cestách, bikrosových tratích a dalších místech a mohu se zaručit za to, že všude budete v centru pozornosti všech přihlížejících.
Článek vyšel v časopise RC-CARS 6/2013