Polná 17.4.2010 – průběh z pohledu Martina Lásky

Martin Láska


<p>
V pátek odpoledne jsem se vydal na cestu do Polné na druhý ročník volného
mistrovství republiky v měřítku 1:18 a celou cestu jsem <!– separe –>přemýšlel, jaká na
mě čekají překvapení (minulý rok to byly dvě – klopená zatáčka a nadjezd).
Již při příjezdu na parkoviště jsem potkal Luďka Aschenbrennera a ten mi hned
řekl, že trať je velmi technická. Tak jsem se jal přemisťovat veškerý svůj
závodní ansábl do sálu. Po příchodu do sálu jsem si našel volný stůl na kraji
sálu a šel se okamžitě podívat jak vypadá trať. Tentokrát se nekonalo
překvapení tipu nadjezd, ale jediná rovinka dá-li se to tak nazvat, byla
před klopenou zatáčkou. Jinak levou zatáčku okamžitě střídá pravá a ještě
víc utažená.
</p>
<p>
Jezdci již trénovali a tak jsem se díval jak jim to jde, já jsem netrénoval,
protože jsem čekal na příjezd Igora Vlahoviče, který mi měl dovézt li-po
baterie a motor 280 do kategorie STOCK. Mezitím jsem zjišťoval, jaký zhruba
zvolit převod na 280 motor, protože jsem s tímto motorem zatím nikde nejel
tak jsem nevěděl, jaký mám zvolit převod, aby to jelo a aby motor vydržel.
Jakmile přijel Igor, tak jsem se jal pájet konektory na lipolky, ale zrada –
pájka mi nějak odmítala fungovat, tak jsem poprosil Fanánka Stodolu, zda by
mi ty konektory nepřipájel. Po připájení konektorů jsem ještě připájel motor
k regulátoru a dal nabít baterky. Po nabití jsem vystartoval s modelem Xray,
se kterým jsem se chystal na kategorii STOCK. Jezdím, ale stále se mi to zdá
hodně pomalé, ale říkal jsem si, že si asi musí trochu sednout motor. Ale
pak přišel Radek Skopal a když jsem viděl, jak rychle mu to jede, tak jsem
zajel do depa a změnil převodový poměr. Tím jsem si myslel, že pro mě
skončilo ladění. Tak jsem vzal model RAPTOR 18TC, který jsem jel v
kategorii OPEN, a vyrazil na dráhu. Raptor držel jak přibitý a tak
jsem byl spokojen. Odkroužil jsem pár kol a pak již jen že budu dělat
jen drobné úpravy na modelu. Tak jsem vzal do úprav a ha zrada – zadní
domek diferenciálu měl velké vůle v uložení unašeče středového kardanu.
Tak jsem musel začít kanibalizovat můj starý model. Když už jsem vyměňoval
domek tak jsem zrovna vyměnil i celý diferenciál a místo kuličkového jsem
použil planetový s nastavitelnou svorností. Po diferenciálu přišla na řadu
ložiska a tak celý model byl zhruba ve dvě hodiny ráno zgenerálkovaný a
připravený na ranní start. Po těchto opravách jsem si šel najít vhodné
místo k vyspání (na koberec na dráze:-)).
</p>
<p>
Po probuzení jsem okamžitě sbalil svůj nocleh (spacák a cestovní polštářek)
a odklidil do auta. Poté jsem okamžitě začal trénovat a všechno fungovalo na
výbornou. Po rozpravě kde bylo sděleno vše důležité &#8211; nasazování a systém jízd
a mimo jiné že máme jezdit Fair play.
</p>
<p>
Po rozpravě byly započaty rozjížďky. V první rozjížďce STOCK jsem jel co to
dalo, ale měl jsem moc slabý převod, tak mi všichni ujížděli. Ani jsem to
nestačil sledovat. Naštěstí tím, že jsem jel dobrou stopu, tak ten výsledek
nebyl až tak špatný. Pouze Laďa Mlčák nám všem ujel o dvě kola.
</p>
<p>
V kategorii OPEN mi ve dvou mitutách do startu odešlo servo na modelu Raptor,
tak jsem měl o zábavu postaráno. Naštěstí jsem měl koupeno náhradní servo HS-55,
tak jsem mohl okamžitě začít s výměnou. Ale během této přestávky mezi mými
jízdami, jsem závodil s časem a měl jsem dost práce na obou modelech na
Raptoru to byla výměna serva a přenastavení regulátoru Ezrun a na modelu
Xray to byla změna převodu. Ale naštěstí jsem to stihnul. Sice s jazykem
na triku, ale stihnul.
</p>
<p>
Ve druhé rozjížďce STOCK jsem již byl rychlostně srovnatelný se zbytkem
startovního pole, ale zhruba v polovině rozjížďky šla rychlost mého
monopostu dolů. Po rozjížďce jsem na motoru nedokázal udržet prst,
takže mě opět čekala změna převodu.
</p>
<p>
V kategorii open jsem čekal, že budu fungovat spíše jako takový pohyblivý
mantinel, ale omyl. Jistě první tři jezdci (Vlahovič, Diblík a Aschenbrenner)
mi ujeli, ale svedl jsem litý boj se Sváťou Hájkem a Radkem Skopalem. Kde
jsme skončili v rozpětí čtyř vteřin.
</p>
<p>
Do poslední rozjížďky Stock jsem nastupoval opět se změněným převodem, který
se již dal použít. Během této rozjížďky jsem hodně chyboval, tak jsem měl
horší nájezd než v předešlé jízdě. V Kategorii OPEN jsem si již zvyknul
na jinou rychlost serva v modelu Raptor a tak jsem dojel druhý hned za
Igorem. Ale bylo to tím, že ostatní jezdci již dolaďovali své stroje na
finále. Nejelo jim to tak, jak by si představovali.
</p>
<p>
Při pohledu na rozdělení do finálových jízd mě celkem překvapilo, že v
kategorii STOCK došlo ke změně počtu jezdců v jednotlivých skupinách. Během
rozjížděk byly čtyři skupiny po šesti až sedmi jezdcích a na finále byly
skupiny tři po devíti jezdcích. To jsem si říkal, že na trati to bude hodně narvané.
</p>
<p>
První finále kategorie STOCK napínavé souboje spolu sváděli všichni jezdci,
někteří v rámci fair play. Pokud někoho nabourali, tak počkali, než nahazovači
auto nasadí zpět. Někteří jezdci ale nejeli úplně fair play a to jsem pocítil i
já, že to dokáže celkem naštvat. V posledním kole po průjezdu zatáčkou u tribuny
do mě jeden jezdec narazil z boku a prohnul mi bok karoserie dovnitř. A tak mi
karoserie přibrzďovala kola na jedné straně a nemohl jsem pořádně zatočit. To se
projevilo nejvíc v nájezdu do klopené zatáčky, kde se mi auto (protože jsem to
nedokázal zatočit jak mi brzdily kola o karoserii), otočilo na střechu. Dá se
říci, že až na narážení od jednoho jezdce zezadu toto finále pro mě dopadlo
celkem dobře. Jak to vypadá, když do mě někdo narazil zezadu si můžete
prohlédnout zde http://multimedia.ctk.cz/cs/foto/document/3213384/radiove-rizene-
modely-aut-auticka-zavodni-draha-3213384. Na této fotce jde vidět, jak po nárazu
zezadu do mého modelu odlétám. V této finálové jízdě jsem dojel celkově pátý,
takže nic moc.
</p>
<p>
OPEN první finále hned po startu se utrhli první tři jezdci od zbytku startovního
pole. Já jsem byl vůbec rád, že jsem se i v této skupině kvalifikoval do A finále,
takže jsem již jen čekal, kdy mi odjede i zbytek závodníků. Ale kromě Igora mě
během finálovky o kolo nikdo nepředjel, takže velmi dobrý úspěch. Jistě, na
výsledkové listině mi dali kolo i Lukáš Diblík a Luděk Aschebnrenner, ale to
je způsobeno dojezdovým časem. Co musím uznat, tak zde bylo méně ťukanců, než
v kategorii stock ve skupině A. Nasazovači pomalu nemuseli vůbec nasazovat.
</p>
<p>
Druhá finálovka STOCK hned po startu se do vedení dostal Ladislav Mlčák (
aby ne když startoval z prvního místa) a nikoho nenechal ani pomyslet na to,
že by ho někdo předjel. Takže souboje se vedly o další místa. Radek chyboval
a tak se před něj dostalo celé závodní pole než byl nasazen a tak se musel
probojovávat z poslední pozice. Svojí zběsilou jízdou to dotáhnul až na páté
místo. Já jsem sváděl souboje o druhé místo s Laďou Beranem, ale vinou mou i o
kolo zpět jedoucích jezdců, jsem jej nedokázal předjet,. Takže jsem dojel
celkově třetí.
</p>
<p>
OPEN druhé finále první tři místa tam se nic neměnilo. Vlahovič, Diblík,
Aschenbrenner. Ale na dalších místech se sváděly souboje, jako při závodech
Formule 1. Jeden špatný nájezd do zatáčky a hned jsi o jednu pozici (někdy i
dvě) na tom hůř. V této finálové jízdě jsem již začal pociťovat, že přední
mechovky na mém modelu už asi nejsou v nejlepší kondici a tak jsem musel
jezdit větší oblouky, protože se model ne a ne do zatáčky stočit.
</p>
<p>
Třetí finále STOCK opět hned po startu se celému startovnímu poli vzdálil
Laďa Mlčák a každým kolem se jeho náskok zvětšoval. Druhý jezdil Radek Skopal
a ten taky ujížděl v posledním kole, když jej Mlčák předjížděl o kolo, tak do
něj naboural a Radek tak zůstal u mantinelu a musel tak čekat na nasazovače a
ztrácel tak drahocenné vteřiny, které mohly promluvit do celkového pořadí. A co
se dělo na dalších místech? Zde jsem byl hned v druhém kole nabourán a než
nahazovači, kteří se nemohli dohodnout, kdo mě má nasadit, zůstal viset skoro
celé jedno kolo. Takže jsem začal stíhací jízdu a celkem se dařilo. Každým
kolem jsem stahoval ztrátu, kterou jsem měl a po chvíli se začal probojovávat
dopředu i startovním polem. Dvě minuty před koncem jsem byl již čtvrtý, a
začal se dotahovat na třetího Laďu Berana. Minutu před koncem časového limitu
jsem již byl necelý metr za ním a chystal se jej při nejbližší příležitosti
předjet. Ale to by nesmělo nastat to, co se stalo. Při předjíždění jezdce,
co byl o kolo zpět a který zrovna stál u mantinelu, tak místo aby počkal než
se kolem něj prořítíme, tak dal zpátečku a natvrdo mě sestřelil. Takže jsem
zůstal stát u mantinelu a než doběhli nasazovači, tak se mi Laďa docela
vzdálil a tím i možnost dobrého umístění. Tak jsem začal víc tahat za plyn
a tak jsem udělal ještě víc chyb. Po jízdě jsem byl docela naštvaný na toho
jezdce co to tam do mě nacouva,l protože tím mi zkazil finálovku.
</p>
<p>
Třetí finále OPEN na prvním místě opět Vlahovič, druhý se ztrátou jednoho
kola Diblík, Aschenbrenner v této jízdě odstoupil pro poruchu svého vozu,
takže na třetím místě Michal Jurčí, který dokázal držet tempo s Diblíkem v
cíli mezi nimi byl rozdíl čtyř desetin vteřiny. Již minulou jízdu jsem měl
problémy s předními mechy a v této jízdě tomu nybylo jinak protože jsem je
nevyměnil, a tak jsem se celou jízdu s raptorem pral a ne a ne jej dostat
do za táčky tak jak bych chtěl.
</p>
<p>
Čtvrté finále STOCK o první místo zde sváděli souboje Laďa Mlčák s
Michalem Binderem několikrát si vyměnili pozici, v posledním kole se
Laďa Mlčák připravil svou chybou o první místo a tak tuto jízdu vyhrál
Michal Binder. O třetí místo jsem opět bojoval s Laďou Beranem a Radkem
Skopalem do těchto soubojů nejvíce zasáhli jezdci o kolo zpět. Snažili
se pouštět ale sem tam se prostě vloudila chybička a tak z třetího místa
se mohl radovat Laďa Beran, já jsem dojel čtvrtý a Radek Skopal pátý.
</p>
<p>
Čtvrté finále OPEN – zde se dalo očekávat, že Igor Vlahovič opět vyhraje
a potvrdí své první místo. Aby jej Lukáš Diblík porazil, tak musel najet
o jedno kolo víc. Ve druhém kole se Lukáš dostal před Igora a jel jak
ďábel a neočekávané se stalo pravdou – nájezd 29 kol zajistil Lukášovi
celkové první místo.Já jsem na poslední finálovku sice našel nějaké
použitelné mechovky, tak se celkem dalo jet, ale jak jsem pouštěl
rychlejší jezdce, tak jsem najel stejný počet kol, jako když jsem
měl mechovky už skoro úplně opotřebované. Ale musím uznat že na můj
první závod v kategorii open jsem vůbec neočekával, že skončím v A finále.
</p>
<p>
A jaké bylo celkové umístění? Kategorie STOCK první byl Ladislav Mlčák,
druhý Radek Skopal a kdo byl třetí??? Když jsem počítal, kdo kolik najel kol,
tak počítám a počítám. HA HALUZ já jsem na třetím místě. I když jsem na třetím
místě dojel pouze jednou, tak jsem na třetím místě.
</p>
<p>
Kategorii OPEN vyhrál Lukáš Diblík před Igorem Vlahovičem, na třetím místě
dojel Luděk Aschenbrenner. Já jsem dojel celkově šestý, takže taky super výsledek.
</p>
<p>
Celkový můj názor na tento závod? Pořadatelé se snažili udělat dobrý závod a
taky se jim to povedlo. Perfektní trať, super zázemí. Dá se říct, že závod měl
jen jednu chybu a tou bylo, že na závodě nebyli rozhodčí. To se projevilo nejvíce
v kategorii STOCK, kde by rozhodčí během finálových jízd byli opravdu potřeba.
Jinak doufám, že se uskuteční i další ročník tohoto závodu.
</p>